Ducati presenteert vandaag de nieuwe Multistrada V4 modeljaar 2025, met belangrijke innovaties die hem geavanceerder, zuiniger en comfortabeler maken. Hij wordt aangevuld met de 2025 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak, de crossover die de sportieve successen van de Multistrada viert en die door de elektronische, mechanische en esthetische evoluties van de Multistrada V4 te delen, nog opwindender, effectiever en fascinerender wordt om mee te rijden.
De nieuwe Multistrada V4 is de Ducati die gericht is op diegenen die graag comfortabel reizen op elk type weg, terwijl ze genieten van de sportiviteit die altijd kenmerkend is geweest voor de motorfietsen uit Borgo Panigale. Een Multistrada V4 die is verbeterd en meer kan worden aangepast om een nog opwindender ervaring te bieden.
Met de nieuwe Multistrada V4 2025 tilt Ducati de touring mentaliteit van de Multistrada V4 naar een nog hoger niveau, dankzij een grotere efficiëntie in het rijden, zelfs als hij volledig beladen is, meer comfort voor de passagier en nieuwe elektronische systemen die hem veiliger maken en beter laten presteren onder alle rijomstandigheden. De nieuwe automatische verlaging maakt hem nog bruikbaarder. Bij sportief rijden is de Multistrada V4 preciezer en opwindender om te rijden, dankzij een geoptimaliseerd chassis. Met het V4 Granturismo motorblok in de Euro 5+ versie voorzien van een uitgebreide deactivering van de achterste cilinderbank, blijven de prestaties (170 pk), betrouwbaarheid en operationele kosten (onderhoudsintervallen om de 60.000 km, olieservice om de 15.000 km/24 maanden en de 4 jaar Multistrada 4EVER garantie) van topniveau. Met name de uitgebreide deactivering van de achterste cilinderbank verlaagt het verbruik met 6%*, waardoor de autonomie en het rijplezier toenemen.
De 2025 Multistrada V4 is ook nieuw op het gebied van stijl. De voorkant is opnieuw ontworpen, met agressievere proporties, waardoor zijn lijn duidelijk dynamiek en sportiviteit uitstraalt. Met name het vooraanzicht brengt hem dichter bij de stijl van de nieuwe Panigale V4. De dubbele koplamp wordt benadrukt door de nieuwe gelakte delen die de koplamp volledig omlijsten, waardoor deze een belangrijke stijlvolle aanwezigheid krijgt, net als op de 916 en 1098. De nieuwe demper heeft een scherpere vorm en een nog persoonlijker geluid, wat helpt om het sportieve Ducati DNA van de nieuwe Multistrada te onderstrepen.
Gemak op elke weg
De Multistrada V4 S doet zijn naam eer aan en is een motor die nog beter in staat is om alle wegen aan te kunnen, vooral die met een oneffen wegdek. Deze Multistrada kan namelijk rekenen op zijn semi-actieve vering met Skyhook DSS EVO controlestrategie, die nog preciezer en efficiënter is dankzij de nieuwe sensor die op de vork is gemonteerd, en die is uitgerust met voorspellende functies, zoals hobbeldetectie, waarmee de respons van de achtervering real-time kan worden aangepast aan oneffenheden van de weg.
De nieuwe Multistrada V4 S is uitgerust met zelf nivellerende functionaliteit, die een constante afstelling garandeert in de configuraties “Rijder”, “Rijder + Passagier” en “Bagage”, zodat de karakteristieken van het voertuig altijd onveranderd blijven. Bovendien kan de rijder nu, ongeacht de geselecteerde rijmodus, de respons van de vering zelfs tijdens het rijden wijzigen met behulp van een speciale knop, om te genieten van meer comfort bij ontspannen rijden of meer ondersteuning bij het nemen van de bochten van een bergroute.
Veiligheid en technologie
De Multistrada V4 S was de eerste motorfiets ter wereld die was uitgerust met een voor- en achter radarsysteem voor de ondersteuning van Adaptieve Cruise Control (ACC), dat het rijden op lange snelwegtrajecten minder vermoeiend maakt, en Blind Spot Detectie (BSD), dat de aanwezigheid van naderende voertuigen in de dode hoek van de spiegels signaleert. Hieraan wordt op het 2025 model de Forward Collision Warning (FCW) functie toegevoegd, die de rijder met een pop-up op het dashboard waarschuwt voor mogelijke aanrijdingen met een voorligger. Bij een noodstop activeert het nieuwe Ducati Brake Light nu ook de richtingaanwijzers om het gevaar directer kenbaar te maken aan de voertuigen die volgen.
De 2025 Multistrada V4 biedt de rijder ook een beter zicht wanneer hij ‘s nachts rijdt, met Ducati Cornering Lights die de weg beter verlichten wanneer hij helt en een geoptimaliseerd koplampcluster om het schaduwgebied voor het voorwiel te verkleinen. Bovendien kun je met de Coming Home-functie het dimlicht nog een paar seconden laten branden nadat je het contact hebt uitgeschakeld, zodat je bij thuiskomst in het donker gemakkelijker de garagedeur kunt openen.
Met de nieuwe DVO (Ducati Vehicle Observer) functie wordt de Multistrada V4 nog veiliger en efficiënter, dankzij de elektronische besturing die nauwkeuriger kan werken. Deze functie maakt een schatting van de grondkrachten op de motorfiets en de belasting die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de input van 70 sensoren wordt gesimuleerd om de gegevens van het inertieplatform te integreren. De Ducati Vehicle Observer, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, verfijnt de strategieën van ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC) en Ducati Tractie Controle (DTC).
De nieuwe Multistrada V4 heeft ook drie niveaus van EBC (Engine Brake Control), waardoor de rijder de motorrem kan aanpassen aan zijn rijstijl. Tot slot moduleert het Electronic Combined Braking System (ECBS), met zijn geavanceerde strategieën en functies, de werking van de voor- en achterrem om altijd ideale prestaties te garanderen, nu ook op basis van de belading. Naast de front-to-rear strategie, die de achterrem beheert zelfs wanneer alleen de bediening van de voorrem wordt gebruikt, de nieuwe Multistrada V4 is nu uitgerust met een ongekende rear-to-front strategie die de remkracht optimaliseert wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt.
De nieuwe Multistrada V4 is ook gemakkelijker te besturen bij stilstand en lage snelheid. Dankzij de introductie van de Automatic Lowering Device “zakt” de motorfiets snel, met een variatie tot 30 mm, automatisch wanneer de snelheid onder de 10 km/u komt. Wanneer de rijder accelereert, boven de 50 km/u, keert de Multistrada V4 automatisch terug naar zijn rijhoogte. Het systeem werkt automatisch en kan door de rijder worden uitgeschakeld.
Het 6,5-inch TFT kleurendashboard heeft een vernieuwde gebruikersinterface, met een efficiëntere en veelzijdigere bediening van de vering. Het systeem behoudt uiteraard de navigatiefuncties dankzij de Ducati Connect app, die ook het gebruik van de telefoon ondersteunt om oproepen te beantwoorden of naar muziek te luisteren via een helm die is uitgerust met een intercomsysteem. De interface voor het kiezen van het niveau van de verwarming van de handvaten en het zadel is nieuw en intuïtiever.
Comfortabeler voor de passagier
De nieuwe Multistrada V4 S is de ideale motor voor reizen met z’n tweeën en is ontworpen om nog meer comfort te bieden aan de reisgenoot. De zijkoffers en de topkoffer zijn naar verder naar achter geplaatst om meer ruimte te bieden voor de benen van de passagier. De nieuwe spuitgegoten aluminium steun voor de topkoffer biedt de passagier een betere ondersteuning en een robuuster gevoel wanneer de topkoffer is gemonteerd. Bovendien kan de Multistrada V4 S, dankzij de beschikbaarheid van zadels met verschillende hoogtes voor zowel de rijder als de passagier en de verlaagde vering set, worden aangepast aan ieder koppel.
Enduro Rijmodus met speciale Powermodus en nieuwe Wet Rijdmodus
Om het potentieel van de Multistrada V4 in elke context optimaal te benutten, heeft Ducati vijf rijmodus ontwikkeld die op de Multistrada V4 een significante evolutie van de Enduro modus en de introductie van de Wet modus, ontworpen voor natte oppervlakken en verminderde grip.
Door de Enduro Rijmodus te selecteren, wordt een speciale Powermodus geactiveerd, die het vermogen beperkt tot 114 pk met een dynamische en directe respons die specifiek is voor off-road gebruik. De DTC schakelt over naar een lager interventieniveau en de DWC wordt uitgeschakeld. Het ABS op het achterwiel wordt ook gedeactiveerd en de bochtenfunctie en lift-up detectie achter worden geblokkeerd om zich aan te passen aan off-road gebruik.
Uitgebreide deactivering
De Multistrada V4 is uitgerust met de uitgebreide deactiveringsstrategie van de achterste cilinderbank. Naast het uitschakelen van de achterste cilinders wanneer de motor stilstaat en de motor stationair draait, houdt de V4 Granturismo de achterste cilinderbank gedeactiveerd in andere gebruiksomstandigheden, wat ten goede komt aan het brandstofverbruik en de emissies, die met 6% zijn gedaald ten opzichte van het vorige model.*
Met deze strategie vindt deactivering ook plaats wanneer de motor in beweging is. Als de snelheid toeneemt of boven een bepaalde koppelbehoefte komt, worden de achterste cilinders opnieuw geactiveerd, wat het karakter en de prestaties van de V4 Granturismo garandeert. Het systeem is actief in alle rijmodus.
Motorblok en chassis
Het 1.158 cc V4 Granturismo motorblok is nu Euro 5 + gehomologeerd, terwijl de prestaties ongewijzigd blijven. In de variant van de Multistrada V4 2025 levert hij 170 pk bij 10.750 tpm en 123,8 Nm bij 9.000 tpm, met een bijzonder lineaire koppelcurve die zorgt voor een soepele en progressieve respons bij alle toerentallen. Dankzij de prestaties van deze motor, in combinatie met het totale gewicht van slechts 66,7 kg, bevestigt de V4 Granturismo zijn positie als benchmark voor vermogen en lichtgewicht. Deze cijfers worden gecombineerd met verfijnde technische oplossingen, zoals een tegengesteld draaiende krukas, afgeleid van de ervaring opgedaan door Ducati Corse in de MotoGP, die “tegen” de gyroscopische inertie van de wielen werkt, maar ook de koppelcurves gewijd aan elke individuele verhouding om een soepele levering bij lage snelheden, een robuust koppel bij gemiddelde snelheden en vermogen bij hoge snelheden te combineren.
Wat het chassis betreft, bevestigt de Multistrada V4 het lichtgewicht en compacte aluminium monocoque frame, met een dubbelzijdige achterbrug van gegoten aluminium gemonteerd op een scharnierpunt dat 1 millimeter hoger is, waardoor het anti-squat effect van de vering wordt vergroot om preciezer en effectiever te rijden, zelfs als de motor volledig beladen is.
Op de Multistrada V4 S 2025 kan de monoshock bovendien een groter voorspanningsbereik aan, van 12 tot 20 mm. Op deze manier is de standaardkalibratie in de verschillende beladingsmodus evenwichtiger en wordt het effect van de automatische verlagingsfunctie vergroot in situaties met een grotere belading, bij het reizen met bagage en een passagier.
Highlights 2025 Ducati Multistrada V4 Range
- De nieuwe Multistrada V4 2025 rijdt efficiënter, is comfortabeler voor de passagier en dankzij de uitgebreide deactivering van de achterste cilinderbank verbruikt hij tot 6% minder, waardoor de autonomie toeneemt.
- De automatische verlaging maakt de Multistrada V4 gemakkelijker te hanteren en te manoeuvreren bij lage snelheden en bij het stoppen.
- De Ducati Vehicle Observer, de nieuwe Skyhook EVO vering en de geavanceerde elektronische strategieën voor het remsysteem maken de Multistrada veiliger en leuker om mee te rijden.
- De Pikes Peak V4 is nog sportiever en effectiever dankzij alle innovaties die zijn geïntroduceerd op de Multistrada V4 en de optimalisaties op de Öhlins event-based vering.
Pakketten en uitvoeringen
De nieuwe Multistrada V4 2025 wordt nu ook aangeboden in de nieuwe Sport Travel & Radar en Adventure Travel & Radar uitvoeringen, die zijn toegevoegd aan de al bekende Radar en Travel & Radar. De nieuwe uitvoeringen zijn voorzien van een middenstandaard, verwarmde handvaten en zadels, en natuurlijk radar aan de voor- en achterzijde. De Sport uitvoering voegt zijkoffers en gesmede velgen toe, die dankzij een gewichtsvermindering van 2 kg de Multistrada V4 lichtvoetiger en sportiever maken, terwijl de Adventure wordt gekenmerkt door aluminium koffers en spaakvelgen.
Nieuwe V4 Pikes Peak
De V4 Pikes Peak is de Ducati voor liefhebbers van de sportievere kant van de Multistrada, die genieten van de prestaties in de bochten van bergpassen en zich laten verleiden door de charme van de enkelzijdige achterbrug, de precisie van de 17-inch wielen met gesmede velgen en de opvallende, op de MotoGP geïnspireerde kleurstelling. De Multistrada voor liefhebbers die een crossover willen die tegelijkertijd opwindend is om te rijden, elegant en comfortabel.
Met de presentatie van de nieuwe Pikes Peak legt Ducati de lat nog een keer hoger door op de technische basis van de nieuwe Multistrada V4 2025 chassis, elektronische en ergonomische oplossingen toe te passen die zijn ontworpen om hem een uitgesproken sportievere houding te geven.
Vernieuwd design
Het ontwerp van de Multistrada V4 Pikes Peak is ontwikkeld op basis van de karakteristieke elementen van de Multistrada V4 familie en integreert deze met de twee historisch kenmerkende elementen van de Pikes Peak vanuit esthetisch en functioneel oogpunt: het 17” voorwiel en de enkelzijdige achterbrug. Het racekarakter wordt onderstreept door de nieuwe “Pikes Peak” livery, die qua kleuren en graphics is geïnspireerd op die van de Ducati MotoGP-, Superbike- en Motocross motoren, met vlakken op de zijpanelen en op het windscherm voor racenummers om de verwijzing naar de racecompetitie te accentueren.
Om zijn aangeboren sportiviteit verder te onderstrepen, is de Multistrada V4 Pikes Peak uitgerust met talloze carbon onderdelen en een gehomologeerde Akrapovič titanium demper. Andere kenmerkende esthetische elementen zijn het lage smoked plexiglas windscherm, de onmiskenbare gouden Öhlins voorvorkpoten, het zadel met het V4 logo en het Ducati Corse logo op de snavel.
Sportief chassis
Het chassis van de V4 Pikes Peak verschilt aanzienlijk ten opzichte van de Multistrada V4 en is ontwikkeld rond het 17” voorwiel om de rijder een grote precisie en een reactievermogen te garanderen. De motor is uitgerust met Pirelli Diablo Rosso IV sportbanden voor de weg, in de maten 120/70 voor en 190/55-17 achter, en monteert nieuwe vijfspaaks gesmede aluminium velgen.
De Öhlins Smart EC 2.0 vering is geoptimaliseerd in zijn strategieën om meer ondersteuning te bieden bij sportief rijden en tegelijkertijd meer comfort bij tour gebruik. Het systeem werkt net als op de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S op basis van “event based” logica en is zelfregulerend op basis van de rijstijl van de rijder. Bovendien kan de rijder nu, met behulp van de speciale knop op de linker contol unit, de strategie voor de vering kiezen, ongeacht de geselecteerde Rijmodus. Op deze motorfiets kan hij de veringmodus Track, Dynamic, Comfort of Low Grip activeren, waardoor de ondersteuning en precisie of het comfort en de stabiliteit worden verhoogd, afhankelijk van het type route en de omstandigheden, zonder de motorreactie of het gedrag van de elektronische bedieningselementen te wijzigen.
De nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak is nu ook uitgerust met EBC (Engine Brake Control), instelbaar op drie niveaus, waarmee de rijder de motorrem kan aanpassen aan de rijstijl en de context. Tot slot biedt het Electronic Combined Braking System (ECBS) de front-to-rear strategie, die de achterrem ook regelt door enkel de voorrem te bedienen.
Het motorblok is geoptimaliseerd om de eigenschappen van de motorfiets te verbeteren, met de toevoeging van de Race Rijmodus, die speciaal voor deze versie is ontwikkeld. De Race mapping is toegevoegd om een meer racegerichte strategie voor de begrenzer toe te passen, die geleidelijker ingrijpt dan op de Multistrada V4, om de rijder van tevoren te waarschuwen en om effectiever sportief rijden mogelijk te maken op het gebied van schakelen in het hoge gebied van de toerenteller. De quickshifter heeft een speciale kalibratie die zeer agressief terugschakelen mogelijk maakt, naast de implementatie van een nog directere gashendel in de ‘High’ Powermodus.
Ergonomie
De nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak biedt een specifiek ontworpen ergonomie voor maximale controle en optimale hellingshoeken. De rijpositie verschilt van die van de Multistrada V4, met hogere en meer naar achteren geplaatste voetsteunen om de maximale hellingshoek te vergroten en lichaamsbewegingen te vergemakkelijken, en het stuur is lager, smaller en heeft een minder geaccentueerde kromming. Deze ergonomische combinatie vertaalt zich in een beter gevoel bij sportief rijden, met behoud van een goed comfortniveau.
Veiligheid en technologie
De Multistrada V4 Pikes Peak bevestigt natuurlijk het geavanceerde en verfijnde elektronicapakket van de Multistrada V4 S, dat onder andere standaard radartechnologie voor en achter bevat, die de functionaliteit van Adaptieve Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) en de introductie van Forward Collision Warning mogelijk maakt.
De Multistrada V4 2025 Pikes Peak biedt de rijder ook beter zicht tijdens het rijden in het donker, met Ducati Cornering Lights die effectiever zijn in het verlichten van de weg tijdens het hellen en een geoptimaliseerd lichtcluster om de schaduw bij het voorwiel te verminderen. Om de veiligheid te vergroten, biedt de Multistrada V4 Pikes Peak bovendien een mistachterlicht als accessoire.
Beschikbaarheid
De Ducati Multistrada V4 Model Year 2025 staat vanaf november 2024 bij de dealer in de drie kleurstellingen Ducati Red, Thrilling Black en Arctic White. Het Pikes Peak Model Year 2025, dat ook met dezelfde timing bij de dealers staat, is verkrijgbaar in één uitvoering met standaard een radar voor en achter.
2025 Ducati Multistrada V4S technische highlights
- Ducati Red, Thrilling Black en Artic White kleurstellingen
- Ducati V4 Granturismo 1.158 cc motorblok met klepspelingcontrole elke 60.000 km en uitgebreide cilinderuitschakeling
- Aluminium monocoque frame, stalen buizen subframe en aluminium dubbelzijdige achterbrug
- Verplaatst scharnierpunt achterbrug om het anti-squat effect te vergroten, waardoor de motor zelfs bij volle belading beter rijdt
- Marzocchi Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evolution semi-actieve elektronische vering met positiesensor op de vork, automatische functie in suspensiemodus, automatische verlaging, Easy Lift. 170 mm veerweg voor en 180 mm veerweg achter, verhoogd veervoorspanningsbereik (+8 mm)
- Zijkoffers en topkoffer verder naar achteren geplaatst voor meer comfort en bewegingsvrijheid voor de passagier. Spuitgegoten topkofferbevestiging voor meer stevigheid
- Lichtmetalen 120/70-19“ en 170/60-17” velgen met Pirelli SCORPION™ Trail II-banden
- Bosch-Brembo ABS 10.3ME Cornering remsysteem
- Dubbele remschijf met een diameter van 330 mm voor, Brembo Stylema® radiale remklauwen
- 280 mm x 6 mm achterschijf, met regressieve kinematische regeling
- Volledig LED-koplamp met DRL en effectievere Ducati Cornering Lights (DCL)
- Dashboard met 6,5” full-TFT kleurenscherm
- Bosch inertiemeeteenheid (IMU)
- 4 Powermodus
- 5 Rijmodus (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro)
- Ducati Vehicle Observer (DVO)
- Ducati Wheelie Control (DWC)
- Ducati Traction Control (DTC)
- Motor Brake Control (EBC)
- Hands Free Start
- Ducati Connect met telefoon, muziek en navigatie apps
- Ducati Quick Shift (DQS) Omhoog/Omlaag
- Cruise Control
- Vehicle Hold Control (VHC)
- Ducati Brake Light EVO
2025 Ducati Multistrada V4 technische highlights
Standaarduitrusting gelijk aan de Multistrada V4 S met uitzondering van
- Ducati Red kleurstelling met zwarte lichtmetalen velgen en zilveren remklauwen
- Marzocchi mechanische vering met verstelbare voorvork met 50 mm diameter stuurpen en verstelbare schokdemper met cantilever layout. Veerweg 170-180 mm
- 320 mm remschijven voor met Brembo 4-zuiger radiale remklauwen
2025 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak technische highlights
Kleurstelling “Pikes Peak” livery met vijfspaaks gesmede velgen. Standaarduitrusting gelijk aan de Multistrada V4 S met uitzondering van
- Carbon voorspatbord
- Carbon voorsnavel
- Goedgekeurde Akrapovic demper
- Semi-actieve “event-based” Öhlins Smart EC 2.0 elektronische vering met verbeterde strategieën
- Veerweg 170-170 mm
- 17” Marchesini gesmede aluminium velgen met Pirelli Diablo Rosso IV banden, maat 120/70 ZR17 voor en 190/55 ZR17 achter
- Rijmodus (Race, Sport, Touring, Urban)
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven