Skip to main content

Dossier: alles over de nieuwe 2022 Honda Dax 125

Honda

Na een afwezigheid van 41 jaar in Honda’s Europese line-up, springt de nieuwe Dax opnieuw vrolijk uit de startblokken. Hij is authentiek, robuust en biedt eenvoudig rijplezier met een frame van geperst staal, een 31mm USD-voorvork, 12-inch wielen en een luchtgekoelde SOHC tweeklepsmotor met vier versnellingen en centrifugaalkoppeling. Volledige LED-verlichting, een compact en negatief LCD-scherm en een handvat voor de passagier completeren de volledige specificatielijst. De tijdloze aantrekkingskracht van de onmiskenbare Dax-styling is iets wat geen specificatieblad kan vatten. 

Honda’s minimotoren hebben een gevoelige snaar geraakt bij zowel jonge als oude motorrijders. De vernieuwde Monkey 125 doet de harten sneller kloppen en doet terugdenken aan de gouden jaren zeventig, terwijl het tegelijkertijd een uiterst modern, compact en funky stadsvoertuig is voor rijders van elke leeftijd. De MSX125 Grom is niet alleen geschikt voor de ‘Generation Y’, maar ook als perfect paddocktransport in de wereld van de auto- en motorraces.

Voor 2023 komt er een nieuwe motor bij. De ST125 Dax oogt dan wel zo authentiek als het origineel uit 1969, maar levert door en door 21e-eeuwse prestaties via chassis, motor en ergonomie. De meest recente versie van de Dax werd van 1995 tot 2003 voor de Japanse markt geproduceerd. Het recente Europese succes van zijn broers en zussen heeft zijn terugkeer bespoedigd, en zijn ondeugende charme en gemakkelijke rijgedrag bezorgen de ST125 Dax een extra laag van begeerlijkheid.

Natuurlijk zal nostalgie een rol spelen bij de aantrekkingskracht van de Dax op rijders van middelbare leeftijd – rijders die in hun jeugd misschien een Dax hebben gehad en blij zijn met de terugkeer ervan. Maar die ‘retro’-factor is minstens even belangrijk voor jongere rijders; dit is échte retro, geen namaak. Een eigen stijl maakt het verschil en de Dax heeft die in overvloed, dankzij de vorm van het iconische T-vormige frame. Zo heeft de motor ook zijn naam gekregen: het frame, dat zich uitstrekt van onder het zadel tot aan het stuur en bovenop de kleine 12″ wielen zit, doet denken aan de door iedereen geliefde teckel. Of Sausage Dog, om ‘m zijn alledaagse Engelse naam te geven…

Uniek, gemakkelijk, bruikbaar en onwaarschijnlijk leuk. Dat is de nieuwe Honda Dax. Een trouwe, oude vriend is terug.

Levering na de zomer 2022, prijs Nederland: € 5099,-.

Modeloverzicht

Simpliciteit troef op de nieuwe Dax, zoals het hoort. Een stalen frame zorgt voor sterkte en herbergt ook de brandstoftank, terwijl de 31mm USD-vork, dubbele achterschokdempers en 12-inch wielen met dikke ballonbanden zorgen voor een vederlicht stuurgedrag en uitstekende afvering. De hydraulische remklauwen bijten zowel voor- als achteraan in remschijven, uiteraard ondersteund door ABS.

De 124 cc SOHC tweeklepsmotor is robuust en zuinig, en het vermogen wordt lineair afgeleverd met een soepel koppel. Een centrifugaalkoppeling regelt het schakelen tussen de vier versnellingen, zodat er geen op het stuur gemonteerde koppelingshendel nodig is. Draaien en wegrijden dus, zonder het plezier te verliezen van het traditionele schakelpedaal aan je linkervoet.

Alle verlichting is LED en een rond LCD-display geeft precies weer wat de rijder moet weten. Voor de passagier voorziet Honda een verchroomde handgreep.

De 23YM Dax zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:

  • Pearl Nebula Red
  • Pearl Cadet Grey

Styling & Chassis

  • T-vormig frame van geperst staal, dat uitstekende rijeigenschappen combineert met de typische looks
  • 31 mm USD-vork, dubbele achterschokdempers en 12-inch wielen zorgen voor een soepele rit
  • Hydraulische schijfremmen voor en achter met ABS
  • Volledige LED-verlichting en LCD-instrumentendisplay

Hoewel de Dax klein is, is er ruim voldoende plaats om comfortabel te rijden. Ook voor twee volwassenen.

De styling valt nagenoeg volledig toe te schrijven aan het frame; alles is eraan bevestigd of wordt erin vastgehouden, wat de Dax zijn onmiskenbare retrolook geeft. Dat geldt ook voor alle andere onderdelen: het dikke duozadel – de zithoogte bedraagt slechts 775 mm – het verchroomde, hooggeplaatste stuur en de op een crossmotor geïnspireerde, hoge uitlaatdemper uit de jaren zeventig met geboord, gesleufd en verchroomd hitteschild. Het middendeel van het frame draagt een zwarte streep met ‘Dax’ in een eigenzinnig lettertype, vlak naast het klassieke Honda Wing-logo dat dit bijzondere, motorische erfgoed markeert. Een unieke finishing touch komt in de vorm van een cartoonafbeelding van een teckel.

Een verchroomd spatbord voert de boventoon en huist onder de opmerkelijke ronde koplamp. Om de lichtbron van extra charme te voorzien, zijn speciale ronde LED’s gebruikt en zitten de richtingaanwijzers/ positielichten aan de voorzijde precies tussen dim- en grootlicht in. Het compacte instrumentdisplay is een rond, negatief LCD-scherm, terwijl het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn geïnspireerd op de koplamp en ook in LED zijn uitgevoerd.

Er is een knappe chromen handgreep voor de passagier om vast te houden, terwijl een kettingkast de ketting weghoudt van weersinvloeden en losse kleding. Een bagagerek voor achterop en handvatverwarming zijn als optie verkrijgbaar.

Het iconische T-vormige frame herbergt de brandstoftank, lijkt tot in de details op het origineel en is gemaakt van geperst staal – zij het met moderne technische knowhow. De balhoofdhoek en naloop zijn vastgesteld op 24,9°/84 mm met een wielbasis van 1.020 mm. Het rijklaargewicht bedraagt amper 107 kg.

De 31 mm USD-vork zorgt voor een soepele veerrespons en, in combinatie met het brede stuur, voor een eenvoudig stuurgedrag. Dubbele achterschokdempers zijn afgesteld voor een een comfortabele rit, zelfs met een duopassagier. Om de zwarte 12-inch velgen (van de supercoole MSX125 Grom) liggen dikke, ballonbanden; 120 mm breed vooraan en 130 mm achteraan. Ze zorgen voor stevige grip en een soepele wendbaarheid onder alle omstandigheden.

Eén-kanaals ABS regelt de remkracht. Hydraulische remklauwen voor- en achteraan bijten in schijven met een diameter van respectievelijk 220 en 190 mm. 

Motor

  • 124cc, luchtgekoelde SOHC tweeklepper produceert 6.9 kW (9,4 pk) en 10.8 Nm koppel
  • Spanningsvrije centrifugaalkoppeling en vierversnellingsbak
  • Verbruik van 63.7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC mode)

De 124 cc luchtgekoelde motor van de Dax is afgeleid van de nieuwe Super Cub C125 – flexibel, efficiënt en duurzaam – en heeft een SOHC tweekleps cilinderkop, met relatief lange slag en hoge compressie; de boring bedraagt 50 mm, de slag 63.1 mm met een compressieverhouding van 10.0:1. Het maximumvermogen van 6,9 kW wordt bereikt bij 7.000 t/min, met een maximumkoppel van 10,8 Nm bij 5.000 t/min.

Dankzij de potige prestaties van het blok kan je zelfs met z’n tweeën een kruissnelheid van 90 km/u halen, met een pittige acceleratie vanaf lage snelheid – exact wat nodig is voor een heerlijke rit in de stad.

Aan de linkerkant van de motor zorgen de kenmerkende ovale luchtkast, het filter en de verbindingsbuis voor een vlotte en efficiënte luchtstroom, wat zorgt voor een heldere gasrespons en goede rijeigenschappen. De opstaande uitlaatdemper en het hitteschild doen denken aan het gouden motortijdperk van de jaren ’70. Een enkele katalysator is alles wat nodig is; dankzij de nauwkeurige afstelling van de ECU en de efficiënte verbranding van de motor wordt voldaan aan de EURO5-norm.

In overeenstemming met het relaxte en eenvoudige rijgevoel is de versnellingsbak een vierbak (met neutraal onderaan) die wordt bediend via een centrifugaalkoppeling, zonder de nood aan een koppelingshendel. Bij stilstand selecteert de rijder gewoon de gewenste versnelling met het schakelpedaal. Wanneer het gas wordt geopend, werkt de koppeling automatisch en doet dit bij elke overbrenging, omhoog of omlaag.

Diverse wrijvingsarme technologieën, zoals een offsetcilinder en roltandwielen in de kop, zorgen voor een indrukwekkend brandstofverbruik van 63,7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC-modus). Dit geeft de Dax een actieradius van ca. 240 km uit de 3.8-litertank. 

Technische specificaties 2023 Honda ST125 DAX

MOTOR  
Motortype Luchtgekoelde SOHC 4-takt met 2 kleppen
Inhoud 124 cc
Boring x Slag 50,0 x 63,1 mm
Compressie verhouding 10,1:1
Max. Vermogen 6,9 kW bij 7.000 omw/min
Max. Koppel 10,8 Nm bij 5.000 tpm
Geluidsniveau 79,2dB
Olie capaciteit 1 liter
   
BENZINESYSTEEM  
Injectie PGM-FI
Tankinhoud 3,8 liter
Verbruik 63,7 km/l
CO2-uitsoot 35 g/km
   
ELECTRONICA  
Accu 12V 3.5 Ah
AANDRIJVING  
Koppeling  Natte meervoudige platenkoppeling en automatische centrifugaalkoppeling
Transmissie  4 versnellingen roterend
Aandrijving Ketting
FRAME  
Type Ruggengraatframe
   
CHASSIS  
Afmetingen (L x B x H) 1.760 x 760 x 1.020 mm
Wielbasis 1.020 mm
Balhoofdhoek 24.9°
Naloop 84 mm
Zadelhoogte 775 mm
Grondspeling 180 mm
Rijklaargewicht 107 kg
   
VERING  
Type voor Telescopische 31 mm USD-vork, 100mm veerweg
Type achter Dubbele schokdemper, veerweg 120 mm
   
WIELEN  
Voorband 120/70-12M/C 51L
Achterband 130/70-12M/C 56L
Voorwiel 5-spaaks gegoten aluminium
Achterwiel 5-spaaks gegoten aluminium
   
REMMEN  
Remsysteem Eénkanaals ABS
Type voor Hydraulische schijfrem van 220 mm met IMU-gebaseerd ABS
Type achter Enkele 190 mm hydraulische schijfrem
   
INSTRUMENTEN EN ELEKTRONICA
Instrumenten LCD-display
Koplamp en achterlicht LED

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws