Skip to main content

Alles over de 2022 Triumph Tiger Sport 660

Maak kennis met de gloednieuwe Tiger Sport 660, de motorfiets waarmee Triumph hun driecilinderplatform introduceert in het gamma van de middenklasse Adventure Sports-motoren. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe toonaangevende standaard dankzij het meeste vermogen, de best mogelijke specificaties en de laagste gebruikskosten in de categorie.

De prestatievoordelen van een driecilinder

  • De krachtigste motorfiets in zijn klasse met 80 pk piekvermogen bij 10.250 tm en 64 Nm piekkoppel bij 6.250 tpm
  • Het eerste motorblok met drie cilinders in de categorie, wat zorgt voor de perfecte combinatie van koppel in het lage toerengebied, een sterk middengebied en toonaangevend piekvermogen.
  • Toegankelijk, sportief karakter met Triumphs kenmerkende soepele en lineaire vermogensafgifte.
  • Compatibel voor het A2-motorrijbewijs in Europa via optionele conversiekit

De nieuwe maatstaf voor wegligging binnen zijn categorie

  • Triumphs typische vertrouwenwekkende wendbare en sportieve rijervaring
  • Comfortabele ergonomie voor rijder en passagier met geïntegreerde steungrepen voor de passagier
  • Toegankelijke zadelhoogte van 835 mm
  • Showa 41 mm geïnverteerde vorkpoten met cartridge en Showa RSU monoshock met hydraulisch instelbare voorspanning
  • Nissin-remmen met dubbele remschijf 310 mm diameter vooraan en veelzijdige Michelin Road 5-banden.

Alle capaciteiten voor langeafstandsritten

  • Knap vormgegeven benzinetank van 17 liter voor uitstekend rijbereik
  • Discreet geïntegreerde zijpaneelsteunen voor eenvoudige montage van optionele zijkoffers
  • In hoogte instelbaar scherm dat met één hand ingesteld kan worden, ook onderweg.

Toonaangevende technologie voor maximale veiligheid en controle

  • Het beste multifunctionele TFT-instrumentenpaneel in zijn klasse, met mogelijkheid voor optionele My Triumph connectiviteitssysteem
  • Toonaangevende rijmodi – Road en Rain
  • Volledige LED-verlichting met dubbele koplamp en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers
  • Hoogwaardige standaarduitrusting met instelbare tractiecontrole, ABS, ride-by-wire gashendel, slip & assist-koppeling en immobiliser.

Dynamisch nieuw karakter en onderscheidende stijl van de Tiger Sport 660

  • Rechtop, indrukwekkende Tiger-houding met volledig nieuw koetswerk en compacte, laag gemonteerde einddemper
  • Drie eigentijdse kleurenschema’s met sportieve graphics
  • Triumphs bekende afwerkingsniveau, met uitzonderlijk oog voor detail

Scherp geprijsd en met de laagste onderhoudskosten in zijn categorie

  • De laagste onderhoudskosten in de categorie
  • Toonaangevende onderhoudsinterval van 16.000 km of 12 maanden
  • Twee jaar garantie met ongelimiteerde kilometers, optioneel een of twee jaar te verlengen
  • Prijs in Nederland vanaf €10.299 incl BTW & BPM
  • Prijs in België vanaf €9.195 incl BTW
  • Vanaf februari 2022 in de showrooms

Triumphs volledig nieuwe Tiger Sport 660 herdefinieert de betekenis van triple powered veelzijdigheid dankzij een combinatie van topprestaties uit het 660 cc driecilinderblok, toonaangevend vermogen, specificaties van het beste niveau en alle capaciteiten voor langeafstandsritten.

Net als de Trident 660, vorig jaar gelanceerd en internationaal uiterst positief onthaald, ontwikkelde Triumph ook deze nieuwe Tiger Sport 660 met als doel een compleet nieuwe maatstaf te zetten op vlak van prestaties, uitrusting en onderhoudskosten. De Tiger Sport 660 brengt aanzienlijke voordelen naar de markt van de middenklasse Adventure Sports-motoren en is op die manier een uitstekende eerste keuze voor rijders die op zoek zijn naar ultieme veelzijdigheid, rit na rit. Zij het voor woon-werkverkeer, dagelijkse ritjes of langere trips, de nieuwe Tiger 660 staat garant voor optimale prestaties, de beste baanligging, topkwaliteit en een uitgesproken stijl. De perfecte introductie tot de wereld van Triumph voor een hele nieuwe generatie.

De prestatievoordelen van een driecilinder

De eerste driecilinder in zijn categorie, en meteen de krachtigste ook. De 660 cc krachtbron van de nieuwe Tiger Sport 660 levert de prestatievoordelen die Triumphs driecilinder typeert: het koppel van een tweecilinder in de lage toeren gecombineerd met een krachtig middengebied en een ongelofelijk vermogen bovenin.

Piekkoppel bedraagt 64 Nm bij 6.250 tpm en piekvermogen is 80 pk bij 10.250 tpm. Met deze cijfers is de Tiger Sport 660 de krachtigste motor in zijn klasse. Geniet van geweldige acceleratie in elke versnelling, ook met een passagier of tijdens het laveren doorheen de file. Vanaf de lage toeren tot aan de rode zone levert het motorblok de perfecte balans tussen opwindende prestaties en bruikbare kracht.

Een gesofisticeerd motormanagementsysteem met ride-by-wire beheert de vermogensafgifte, wat zorgt voor een nauwkeurig en responsief gevoel. De tandwielratio’s van de versnellingsbak met zes versnellingen zijn geoptimaliseerd voor alledaagse bruikbaarheid en een plezierige rit.

Het diepe, typerende uitlaatgeluid uit de 660 cc driecilinder komt vanuit een korte, minimalistische roestvrijstalen einddemper.

Het motorblok is volledig Euro 5-compatibel en levert weinig uitstoot met een zuinig verbruik. Via een optionele conversiekit kan het motorblok aangepast worden om te voldoen aan de vereisten voor het Europese A2-rijbewijs. De conversie kan ook weer tenietgedaan worden.

De nieuwe maatstaf voor wegligging binnen zijn categorie

Het ontwerp van de nieuwe Tiger Sport 660 levert de dynamiek, wendbaarheid en comfortabele souplesse waar Triumph bekend om staat. Dankzij een perfect uitgekiende balans, eenvoudige controle en nauwkeurig stuurgedrag – onder andere dankzij het lichtgewicht aluminium taps toelopende stuur – zorgt de nieuwe 660 voor een vertrouwenwekkende rijervaring. Het dubbele zadel, praktisch en comfortabel, staat op een toegankelijke 835 mm hoogte en is standaard uitgerust met ergonomisch geoptimaliseerde steungrepen voor de passagier. Het zadel is ook erg smal, wat het eenvoudig maakt om te manoeuvreren aan lage snelheden en waardoor de voeten stevig aan de grond kunnen bij stilstaan.

De ophanging werd zorgvuldig ontwikkeld voor een sportief gevoel tijdens het solorijden en voor een zijdezachte ervaring tijdens langere ritten en tijdens het rijden met een passagier. Vooraan is de Tiger Sport 660 uitgerust met een Showa 41 mm geïnverteerde cartridge voorvork, goed voor 150 mm veerweg. Achteraan staat de Showa monoshock met dubbele veerconstante om de prestaties te optimaliseren bij sologebruik of rijden met passagier. De veerconstante van de monoshock kan ook hydraulisch ingesteld worden om de prestaties af te stemmen naargelang rijden met bagage en/of passagier.

De lichtgewicht vijfspaaks 17” wielen zijn vervaardigd uit gegoten aluminium, wat bijdraagt aan de uitzonderlijke wendbaarheid van de motorfiets. De Michelin Road 5-banden zorgen dan weer voor uitstekende grip op zowel droge als natte ondergrond. Nissin tweezuigerremklauwen zorgen voor uitstekende remkracht en grijpen op twee remschijven vooraan van 310 mm diameter, beheert door de instelbare remhendel.

Alle capaciteiten voor langeafstandsritten

Praktische bruikbaarheid en veelzijdigheid zijn essentieel voor Adventure Sports-rijders. De nieuwe Tiger Sport 660 zorgt dan ook voor uitgebreide inzetbaarheid met kwaliteiten voor zowel woon-werkverkeer en stadsritten als weekenduitjes en langere trips.

De knap vormgegeven benzinetank kan 17 liter brandstof opslaan en zorgt zo voor een groot rijbereik. Het strakke, aerodynamische windscherm is instelbaar in de hoogte en kan eenvoudig met één hand bediend worden. Dat maakt het mogelijk om ook onderweg en tijdens het rijden meteen in te spelen op veranderende weersomstandigheden.

De discreet geïntegreerde steunen voor de zijpanelen accentueren de touringcapaciteiten van de nieuwe 660 en zorgen voor een naadloze, eenvoudige montage van de specifiek ontwikkelde zijkoffers, zonder daarbij afbreuk te doen aan de nette uitstraling van het koetswerk achteraan. De bagagemogelijkheden kunnen verder uitgebreid worden aan de hand van een topkoffer met een inhoud van 52 l, voldoende om twee integraalhelmen veilig in op te bergen. De kleuren van de zij- en topkoffer kunnen ook aan die van de motorfiets worden aangepast.

Toonaangevende technologie voor maximale veiligheid en controle

Triumph voorziet de nieuwe Tiger Sport 660 van toonaangevende rijtechnologie van de hoogste standaard. Om te beginnen is de Tiger Sport als eerste in zijn klasse uitgerust met een nieuw multifunctioneel instrumentenpaneel met TFT-display. Het scherm geeft de nodige informatie op een duidelijke, compacte en heldere manier weer. Het ontwerp van het display integreert ook naadloos met het optionele My Triumph connectiviteitssyteem. Dat systeem maakt stapsgewijze (turn-by-turn) navigatie mogelijk, net als GoPro-bediening en interactie met telefoon en muziek-apps. De bediening gebeurt eenvoudig via de elementen aan het stuur en de heldere weergave op het TFT-scherm maakt interactie onderweg erg gemakkelijk.

Verder beheren de twee compleet uitgewerkte rijmodi, Road en Rain, de gasrespons en tractiecontrole en zorgen zo voor optimale controle en meer vertrouwen in alle rijomstandigheden. ABS en instelbare tractiecontrole behoren tot de standaarduitrusting en verbeteren de veiligheid onderweg. Tractiecontrole kan desgewenst ook volledig uitgeschakeld worden via het instrumentenpaneel.

Een slip & assist-koppeling en optimaal afgestelde koppelingshendel verbeteren de algemene rijervaring van de Tiger Sport 660 verder en zorgen voor een lichte en moeiteloze bediening. Dat vermindert rijdersmoeheid, zeker tijdens rijden in de stad.

LED-verlichting zorgt voor maximale efficiënte en duurzaamheid en is over de hele motorfiets terug te vinden: van de uitgesproken nieuwe dubbele koplampen over de automatisch uitschakelende richtingaanwijzers tot het compacte, geïntegreerde achterlicht.

Dynamisch nieuw karakter en onderscheidende stijl van de Tiger Sport 660

De nieuwe Tiger Sport 660 verenigt praktische bruikbaarheid met eigentijds avontuurlijk en sportief design. Het volledig nieuwe koetswerk zorgt voor een zelfzekere, uitgesproken houding met zuivere, vloeiende lijnen vanaf de cockpit en de dubbele koplamp tot aan de minimalistische achterzijde en het zorgvuldig vormgegeven achterlicht.

Verder accentueren andere stilistische details de kwalitatieve uitstraling van de nieuwe 660. Zo zijn er de druppelvormige spiegels, gestileerde radiator- en vorkbeschermers en de minimalistische, laag gemonteerde roestvrijstalen einddemper.

Rijders hebben keuze uit drie aantrekkelijke kleurschema’s: het eigentijds Lucerne Blue/Sapphire Black, het levendige Korosi Red/Graphite met sportieve graphics of het minimalistische Graphite/Black.

De laagste onderhoudskosten in zijn categorie

De nieuwe Tiger Sport 660 is – zeker gezien zijn specificaties en uitrusting – niet alleen competitief geprijsd, hij profiteert ook van de laagste onderhouds- en gebruikskosten in zijn categorie. Zo bedraagt het onderhoudsinterval 16.000 kilometer (of 12 maanden) en genieten rijders van twee jaar garantie met ongelimiteerde kilometers. De garantie kan bovendien ook optioneel één of twee jaar verlengd worden. Het uitgebreide testprogramma dat aan de basis ligt van Triumphs meest betrouwbare motorplatform maakt dat mogelijk.

De hoge mate van betrouwbaarheid wordt weerspiegelt door de laagste werkplaatskosten in de categorie van de Tiger Sport 660. Over een tijdspanne van drie jaar heeft de nieuwe 660 binnen zijn marktcategorie met iets meer dan acht uur de minste tijd nodig in de werkplaats. Dat is 30% kostenefficiënter ten opzichte van de concurrentie op vlak van arbeidskosten. Bovendien is de Tiger Sport 660 tegenover zijn directe concurrenten ook 17% goedkoper op vlak van onderhoudsgevoelige onderdelen.

Type Vloeistofgekoelde drie-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas, 12 kleppen, 240° ontstekingsvolgorde
Inhoud 660 cc
Boring 74,04 mm
Slag 51,5 mm
Compressie 11.95:1
Max. vermogen 80 PK (59,6 kW) @ 10.250 tpm
Max. koppel 64 Nm @ 6.250 tpm
Benzinesysteem Sequentiële, elektronische multipoint-brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling
Uitlaatsysteem Roestvrijstalen 3-in-1 uitlaatspruitstuk met onderliggende primaire roestvrijstalen geluiddemper
Eindaandrijving X-ringketting
Koppeling Natte meerplaatskoppeling, slip & assist
Versnellingsbak Zes versnellingen
   
CHASSIS  
Frame Stalen perimeterframe
Swingarm Dubbelzijdig, gefabriceerd staal
Voorwiel Gegoten aluminium, 17 x 3,5 inch
Achterwiel Gegoten aluminium, 17 x 5,5 inch
Voorband 120/70 ZR 17 (58W)
Achterband 180/55 ZR 17 (75W)
Ophanging vooraan Showa 41 mm separate function geïnverteerde vorkpoten met cartridge, 150 mm veerweg
Ophanging achteraan Showa RSU monoshock, hydraulisch instelbare veervoorspanning, 150 mm veerweg
Voorrem Dubbele remschijf 310 mm met Nissin tweezuigerremklauw, ABS
Achterrem Enkele remschijf 255 mm met Nissin enkelvoudige remklauw, ABS
Instrumentenpaneel Multifunctioneel instrumentenpaneel met TFT-kleurenscherm
   
AFMETINGEN & GEWICHT  
Lengte 2.071 mm
Breedte (stuur) 834 mm
Hoogte zonder spiegels 1.398 mm / 1.315 mm (hoogste / laagste stand windscherm)
Zadelhoogte 835 mm
Wielbasis 1.418 mm
Balhoofdhoek 23,1º
Naloop 97,1 mm
Rijklaar gewicht 206 kg
Capaciteit benzinetank 17,2 liter
   
BENZINEVERBRUIK  
Verbruik 4,5 liter / 100 km
CO2-informatie 107 g/km
Standaard EURO 5
   
ONDERHOUD  
Onderhoudsinterval 16.000 km / 12 maanden

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws