Track en raceformat Red Bull Knock Out 2017 vernieuwd
De track en het raceformat van Red Bull Knock Out, de zwaarste strandrace ter wereld, kent dit jaar flink wat vernieuwingen en wordt nog uitdagender dan eerdere edities. Een maand voor het evenement is de track bekendgemaakt. Nieuw dit jaar is de massastart met 1000 motocrossers voor de pier, de track wordt andersom gereden en in de finale wordt de laatste 45 minuten een nieuw gedeelte van de track opengesteld: De X-Loop.
De Nieuw-Zeelandse trackbouwer Greg Atkins denkt dat de kans groot is dat de finale beslist wordt in de laatste 45 minuten als de X-loop open gaat. “Die loop is zo’n 400 meter lang en daarbinnen komen riders in ‘The Mine Field’, een stuk met enorme gaten en kraters en andere ellende”, vertelt Atkins. “Dan hebben we nog een paar enorme zandbergen waar ze overheen moeten en om het af te maken, gooien we er ook nog een paar boomstammen neer. Dat wordt echt een hele taaie hindernisbaan voor die gasten en het geeft de race een heel eigen karakter.“
Raceformat
Alle races worden op één dag verreden: zaterdag 19 november. De 1000 riders starten in de eerste heat allemaal tegelijk. Deze heat duurt 1,5 uur en de beste 500 riders plaatsen zich direct voor de finale. De laatste 500 riders krijgen een tweede kans in de Second Chance Heat. Een korte ‘sprint’ van 30 minuten, waarin de eerste 250 riders zich alsnog plaatsen voor de finale. In de finale strijden dan de overgebleven 750 riders voor de felbegeerde titel.
Kom kijken of kijk live op Red Bull TV
Vorig jaar trotseerden ruim 70.000 mensen de herfststorm en zagen zij de 22-jarige Belg Axel van de Sande verrassend winnen. Ook dit jaar is de race weer goed te zien vanaf de boulevard. Naast de drie heats met racespektakel, zijn er verschillende side-acts en wordt de dag afgesloten met een vuurwerkshow van de ondernemersvereniging Scheveningen. Liefhebbers die liever vanuit huis de race kunnen de finale live volgen via de internationale live uitzending op Red Bull TV.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven