De wereldwijde motorsportbond FIM (Federation Internationale de Motocyclisme) heeft onlangs de International Foundation for Motorcycling (IFM) als zusterorganisatie opgericht, waarmee het de markt van “belangenbehartiging” opgaat, maar ook die van cursussen voor motorrijders. De nieuwe IFM heeft tot doel “de ontwikkeling van motorrijden en de belangen van de internationale motorrijgemeenschap internationaal te bevorderen en te ondersteunen”, waarmee de motorsportbond zich feitenlijk buiten de motorsport begeeft. De IFM zal zich volgens eigen zeggen bezig gaan houden met “de zorg voor verkeersveiligheids- en mobiliteitsprogramma’s, onderwijstrainingen, milieubescherming, bevordering van vrouwen in sportstructuren en de sociale en historische erfenis van het FIM en motorrijden”.
Met deze beweging volgt de FIM eigenlijk het voorbeeld van de Nederlandse KNMV, waar ook sprake is van een gecombineerde organisatie van zowel motorsportbond als belangenbehartiger. In de meeste andere landen staan deze partijen volledig los van elkaar: aan de ene kant een motorsportbond waar motorsporters verplicht lid van zijn, aan de andere zijde een ANWB-achtige belangenbehartiger voor leden die zich vrijwillig aanmelden voor zaken als cursussen, verzekeringen, vakanties, clubs en pechservice.
Het valt te verwachten dat de nieuwe IFM zich vooral zal gaan inzetten om extra, al dan niet verplichte, cursussen op de agenda van de Europese politiek te gaan krijgen en te voorzien van een exclusief label. Deze beweging is al langer waarneembaar, bijvoorbeeld met de invoering van European Motorcycle Training Quality Label. Met het invoeren van een Europese IFM-goedkeuring van dergelijke cursussen, of een combinatie met de EMTQL, verzekeren de aangesloten partijen zich van hun belangen als het ze lukt om deze “bijscholing” voor motorrijders verplicht te laten worden.
De Algemene Vergadering van de FIM keurde de oprichting van de IFM al een jaar geleden goed (foto’s), met als doel “het creëren van nieuwe inkomstenbronnen en het verenigen van belangrijke motor-stakeholders rond FIM-projecten”. De FIM toonde toen al de ambitie om “de belangen van alle motorrijders te beschermen. (…) Om dit te doen stelt ze normen voor verkeersveiligheid en duurzaamheid”. Volgens FIM baas Viegas kan dit alles worden bereikt door de samenwerking tussen motorrijders, de industrie, het publiek en tussen de FIM zelf, de nationale motorsportbonden en de continentale motorsportbonden te verbeteren.
Bestuur IFM
De IFM heeft natuurlijk direct al een aardig netwerk door de motorsport, waardoor ze sterke banden met de meeste motorfabrikanten hebben. Hierdoor kunnen ze snel het nodige politieke gewicht in de schaal leggen. De oprichtingsakte van de stichting werd op 30 november ondertekend door FIM President Jorge Viegas en FIM Deputy Chief Executive Officer Françoise Emery in Genève, Zwitserland. De leden van het nieuwe stichtingsbestuur komen dan ook allemaal vanuit de FIM: Jorge Viegas zelf, die nu dus tegelijkerijd FIM en IFM-voorzitter is; Nederlander Martin de Graaff, die naast FIM Europe President nu dus ook in het IFM-bestuur zit (De Graaff is ook voormalig directeur van de KNMV); Tony Skillington is naast CEO van de FIM ook afgevaardigde bij de meeste MXGP evenementen en nu dus ook IFM-bestuurslid; Guy Maitre is voormalig CEO van de FIM; Giacomo Agostini is meervoudig FIM Grand Prix Wereldkampioen en als zodanig vooral bedoeld als boegbeeld voor de nieuwe tak van de FIM.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven