Zowel Ducati als Triumph hebben bij de eerste optredens van de nieuwe motorcrossmodellen gelijk al goed gescoord: Ducati won de eerste manche van de eerste wedstrijd waaraan de Desmo450 MX meedeed, terwijl de Triumph TF250X in haar eerste wedstrijdweekend gelijk in de Top 10 meedeed.
Triumph MX: klein naar groot
Triumph scoorde met coureur Jarek Swoll al direct bij het debuut in de Amerikaanse Supercross 250SX East gelijk een zesde plaats in het “Main Event”, waarin Triumph met een team aantreedt. Swoll’s teamgenoot Evan Ferry was geblesseerd en kon zodoende niet meedoen. Omdat er nog geen 450 van Triumph is, doet Joe Savatgy tot die tijd in de 450SX mee met een Kawasaki. Overigens gaat Triumph ook met een 350 komen, een cilinderinhoud die tot nu toe alleen door de KTM-merken (KTM, Husqvarana, GasGas) wordt gebruikt. Ook komen er snel enduromotoren (met kenteken) op basis van de motorcrossmodellen.

Ducati MX: groot naar klein
De aanloop van Triumph duurde enige jaren, terwijl Ducati heel snel van de aankondiging naar de presentatie van haar eerste rijdende crossmotor ging. Het Italiaanse merk koos er juist voor om eerst met een 450 te komen, waar Triumph met de 250 begint. Afgelopen weekend was Alessandro Luponi de eerste Ducati-coureur in het Campionato Italiano Motocross, waar hij in Mantova gelijk de eerste manche won en in de tweede manche zevende werd, geholpen door de adviezen van negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli.

Ontwikkeling
Voor beide modellen geldt dat ze nog in de ontwikkelingsfase zijn, wat het lastig maakt om de raceprestaties nu al 100% op waarde te beschouwen. Feit is wel dat direct duidelijk is dat de nieuwe Europese merken vol gas in dit nieuwe segment duiken. Ducati zegt in 2025 met een productiegereed model van de 450 te komen, waar Triumph de TF250X nu al te koop aanbiedt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven