Alles over de Dakar Rally 2023 voor motorrijders
Voor de Dakar Rally 2023 heeft organisator ASO niet alleen een veel zwaardere route beloofd, maar ook een aantal nieuwe regels ingevoerd, die verstrekkende gevolgen hebben. Belangrijkste daarvan zijn de kortere intervallen tussen het vertrek van de rijders en de nieuwe bonustijd voor etappewinnaars. Minder duidelijk is het gevolg van een andere nieuwe regel: de komst van gesplitste routes, waarbij deelnemers willekeurig een roadbook krijgen.
De belangrijkste nieuwe regels voor de 2023 Dakar Rally?
Mirror Roadbooks
De etappe wordt nu dus deels opgesplitst in twee verschillende routes, met verschillende waypoints. De gescheiden routes mogen maximaal 25 kilometer variëren, maar zijn dus wel degelijk anders. Sommige deelnemers zijn vooral niet enthousiast over deze laatste innovatie, die bedoeld is om te voorkomen dat rijders elkaar sporen volgen of als team steeds samen oprijden.
Winnaar van 2018 Matthias Walkner noemt de nieuwe regels “ondoorzichtig en foutgevoelig”, vooral omdat ze vóór de Dakar nooit getest zijn. Daar komt bij dat het moeten rijden van verschillende routes met een “Mirror Roadbook” niet eerlijk is, aldus de Oostenrijker:
“Met verschillende roadbooks is het absoluut onmogelijk om twee parcoursen te vinden die exact hetzelfde zijn. Kijk maar naar slalomskiën, waarbij zelfs de afstand tussen de poortjes exact gelijk wordt uitgemeten, maar ook daar is de ene run altijd sneller dan de andere.”
Kortere startintervallen.
De eenvoudigste van de drie regelwijzigingen is het mogelijk verkorten van de startintervallen tussen de deelnemers van drie naar twee minuten. De organisator beslist steeds kort voor de start of er op de betreffende dag op twee of drie minuten van elkaar wordt gestart, wat het voor teams moeilijker maakt om vooraf een tactiek te bepalen.
Bonustijd voor etappewinnaars
Een etappe winnen is natuurlijk prachtig, maar de etappewinnaars moeten de volgende dag altijd als eerste vertrekken en zo de “piste openen”, wat dan weer een groot nadeel is. Die eerste rijder moet namelijk navigeren over ongerepte ondergrond, waar de volgende rijders gewoon de sporen kunnen volgen. Sommige deelnemers lieten daarom op sommige dagen bewust de dagzege of een hoge klassering lopen, om zo de volgende dag harder te kunnen gaan.
ASO wil dat veranderen door etappewinnaars de volgende dag een tijdbonus te geven in de vorm van 1,5 seconde per kilometer tot aan de eerste tankstop. Deze regel geldt voor alle etappes behalve de laatste. De tweede starter van de dag krijgt een ‘tijdskrediet’ van één seconde per kilometer en de derde een halve seconde per afgelegde kilometer. Als de winnaar van de vorige dag zo de piste opent en tot de eerste tankstop voorop blijft rijden, kan hij een tegoed van maximaal vijf minuten opbouwen. Echter, Als hij wordt ingehaald vóór de eerste tankstop, krijgt de nieuwe etappeleider 1,5 seconde en de nieuwe tweede één seconde vanaf het moment van de voorsprong tot de tankstop. Een ingewikkeld systeem, met veel kans op onduidelijkheid, maar bedoeld om het speelveld eerlijker te maken.
De motorrijders in de Dakar Rally 2023
Hieronder de motorrijders in de Rally GP klasse, plus de twee Nederlandse deelnemers aan de 2023 Dakar Rally.
Startnr. | Rijder | Team |
1 | Sam Sunderland | Gas Gas Factory Team |
2 | Ricky Brabec | Monster Energy Honda Team 2023 |
5 | Joan Barreda | Monster Energy JB Team |
7 | Pablo Quintanilla | Monster Energy Honda Team 2023 |
8 | Toby Price | Red Bull KTM Factory Team |
9 | Mason Klein | BAS Dakar KTM Racing Team |
10 | Skyler Howes | Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing |
11 | José Ignacio Cornejo | Monster Energy Honda Team 2023 |
12 | Martin Michek | Orion – Moto Racing Group |
14 | Sebastian Bühler | Hero Motosports Team Rally |
15 | Lorenzo Santolino | Sherco TVS Rally Factory |
16 | Ross Branch | Hero Motosports Team Rally |
18 | Daniel Sanders | Red Bull Gas Gas Factory Racing |
19 | Rui Gonçalves | Sherco TVS Rally Factory |
20 | Harith Noah Koitha Veettil | Sherco TVS Rally Factory |
25 | Mohammed Balooshi | MX Ride Dubai |
27 | Joaquim Rodrigues | Hero Motosports Team Rally |
28 | Maciej Giemza | Orlen Team |
30 | Antonio Maio | Franco Sport Yamaha Racing Team |
33 | Franco Caimi | Hero Motosports Team Rally |
42 | Adrien Van Beveren | Monster Energy Honda Team 2023 |
47 | Kevin Benavides | Red Bull KTM Factory Team |
52 | Matthias Walkner | Red Bull KTM Factory Team |
54 | Daniel Nosiglia Jager | Rieju – Xraidsexperience |
68 | Tosha Schareina | BAS Dakar KTM Racing Team |
77 | Luciano Benavides | Husqvarna Factory Racing |
142 | Štefan Svitko | Cross Team |
44 | Mirjam Pol | HT Rally Raid Husqvarna Racing |
120 | Wesley Aaldering | HT Rally Raid Husqvarna Racing |
Alle 2023 Dakar-rally etappes:
29/30 december 2022 | (Keuring) Sea Camp |
31 december 2022 | (Proloog) Sea Camp – Sea Camp |
1 januari 2023 | (Etappe 1) Sea Camp – Sea Camp |
2 januari 2023 | (Podium 2) Sea Camp – Alula |
3 januari 2023 | (Etappe 3) Alula – Ha’il |
4 januari 2023 | (Etappe 4) Ha’il – Ha’il |
5 januari 2023 | (Etappe 5) Ha’ il – Ha’il |
6 januari 2023 | (etappe 6) Ha’il – Al Duwadimi |
7 januari 2023 | (etappe 7) Al Duwadimi – Al Duwadimi |
8 januari 2023 | (etappe 8) Al Duwadimi – Riyadh |
9 januari 2023 | (Rustdag) Riyadh |
10 januari 2023 | (Etappe 9) Riyadh – Haradh |
11 januari 2023 | (Etappe 10) Haradh – Shaybah |
12 januari 2023 | (Etappe 11) Shaybah – Empty Quarter* |
13 januari 2023 | (etappe 12) Empty Quarter* – Shaybah |
14 januari 2023 | (13e etappe) Shaybah – Al-Hofuf |
15 januari 2023 | (14e etappe) Al-Hofuf – Dammam (Podium) |


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven