Skip to main content

Yamaha toont MT-09 PHEV plug-in hybride

Yamaha Motor ontwikkelt een rijdend PHEV-prototype van de MT-09 met hybride aandrijving en toont dit model nu in Japan al aan het publiek. De motorfiets is voorzien van de bekende CP3-890cc driecilinder van de standaard Yamaha MT-09, maar heeft daarnaast ook een losse elektrische aandrijfunit aan boord. In de video wordt duidelijk dat de hybride net zo werkt als bij veel auto’s, dus elektrische aandrijving voor wegrijden en extra vermogen bij rijdende acceleratie.

Rijder kan kiezen

Op het protoype is een extra koelunit op de tank te zien, terwijl de elektromotor onder het zadel is geplaatst. Wat dit betekent voor de inhoud van de benzinetank of het gewicht, wordt niet vermeld. Zichtbaar is wel dat er met een stekker onder het zadel elektrisch wordt opgeladen en dat een knop op het stuur de keuze geeft tussen de verschillende rijmodi.

Zelfde afmetingen

“Het PHEV-systeem is gericht op een compacte lay-out. Hoewel er een motor en een accu aan de motor zijn toegevoegd, heeft het systeem dezelfde afmetingen als conventionele producten en behoudt het zijn rijeigenschappen.” – Yamaha Motor

Y-AMT als aanloop?

Opvallend is dat de testrijder aan komt rijden en dan de koppeling intrekt, maar die daarna weer loslaat, om dan elektrisch weg te rijden. Mogelijk ligt daar de oorzaak van de huidige, opgevoerde marketingactiviteiten rondom het deels zelfschakelende Y-AMT systeem; de nieuwe hybride moet zelf het schakelen van de motorrijder met een brandstofmotor gaan combineren met de traploze aandrijving van een elektrische motor. Y-AMT lijkt de eerste stap naar een dergelijke combinatie.

Wat ook opvalt: de elektromotor lijkt op de schematische weergave zelfstandig de ketting aan te drijven. Dat is een compleet andere oplossing dan Kawasaki die op haar hybride heeft, waar de elektromotor is aangesloten op de krukas van de verbrandingsmotor, en die dus ook altijd meedraait. Gevolg van die opstelling is dat bij de Kawasaki de versnellingsbak ook altijd moet schakelen.Op deze Yamaha lijkt dat dus niet nodig als de elektrische motor gebruikt wordt, maar weer wèl bij de verbrandingsmotor, waar AMT dan een overbrugging biedt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws