Yamaha Motor Co., Ltd. heeft in Japan aangekondigd dat het dit jaar, voor het eerst in 27 jaar, het ontwerp van het Yamaha Motor bedrijfslogo zal veranderen. De keuze voor het klassiek ogende, tweekleurig logo met drie stemvorken valt samen met het 70 jarige bestaan van het merk. Yamaha Motor heeft naast het ‘nieuwe’ logo ook nog een speciaal logo gemaakt om in 2025 haar 70e verjaardag te herdenken. Daarbij moet het getal 70 in een ovaal doen denken aan historische racenummers.
Het nieuwe logo zal niemand onbekend voorkomen, omdat een klassieke ‘2D’ versie van de stemvorken al sinds decennia in het zwart gebruikt werd door Yamaha Music, terwijl Yamaha Motor officieel een meer gestileerde ‘3D’ versie met rood gebruikte. Voor de corporate identity van beide, losstaande bedrijven was dit altijd al een lastige werkwijze, omdat leveranciers, maar ook consumenten en zelfs dealers, niet altijd bekend waren met de verschillende huisstijlen.
2D
Vanaf nu zullen beide Yamaha’s (weer) een 2D logo in de ‘visual identity’ gaan gebruiken, met Yamaha Motor in het rood en Yamaha Corporation (de muziektak) in het paars. Daar komt bij dat bij de Yamaha Motor-versie de punten van de stemvorken in de buitenring prikken en er daarbuiten nog een extra cirkel is, waar dat bij de muzikale versie niet zo is.
Historie stemvorken
Sinds 1898 gebruikte Nippon Gakki, de voorloper van wat we nu kennen als Yamaha, al een stemvork in haar logo. Vanaf 1916 zijn de drie over elkaar liggende stemvorken een herkenbaar onderdeel van de verschillende Yamaha logo’s.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven