Honda, KTM, Piaggio en Yamaha Motor hebben vandaag aangekondigd dat er een intentieverklaring is ondertekend om samen een Swappable Batteries Consortium voor motorfietsen en lichte elektrische voertuigen op te richten. De motorfabrikanten willen, als oprichters van het consortium, dat de beschikbaarheid van een gestandaardiseerd, verwisselbaar batterijsysteem zowel het gebruik van lichte elektrische voertuigen gaat bevorderen, als gaan bijdragen aan een duurzamere levenscyclusbeheer van batterijen die in de transportsector worden gebruikt. Door het bereik te vergroten, de oplaadtijd te verkorten en de voertuig- en infrastructuurkosten te verlagen, willen de fabrikanten proberen tegemoet te komen aan de belangrijkste drempels in de toekomst van elektromobiliteit.
Overigens wordt er niet gesproken over een wisselsysteem, zoals Gogoro (foto) dat al heeft en waar Yamaha in Taiwan al langer mee samenwerkt. Gogoro kondigde in 2015 uit naar Europa te komen, maar dat is niet gelukt. Het doel van het consortium zal daarom vooralsnog draaien om de gestandaardiseerde technische specificaties van het uitneembare accupakket voor voertuigen van de L-categorie te definiëren; dit geldt dan voor zowel bromfietsen, motorfietsen, driewielers als “motor”-vierwielers. Door nauw samen te werken met geïnteresseerde belanghebbenden en nationale, Europese en internationale normalisatie-instellingen, zullen de oprichtende leden van het consortium worden betrokken bij de totstandkoming van internationale technische normen, zo melden ze in een gezamelijk persbericht.
Het consortium start zijn activiteiten in mei 2021. De vier oprichtende leden moedigen alle geïnteresseerde belanghebbenden (lees: andere motormerken) aan om zich bij de samenwerking aan te sluiten.
Op de foto het accuwisselsysteem van Gogoro uit Taiwan, waarbij scooters een lege accu eenvoudig kunnen omwisselen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven