BMW Motorrad heeft een recall ingezet voor de BMW K1600 modellen. De reden van deze terugroepactie is dat mogelijk de bevestiging van de achterste veerpoot niet sterk genoeg is. Bij de RDW is nog niet meer informatie bekend, waardoor zij BMW om meer informatie heeft gevraagd. Dezelfde melding is echter ook binnen gekomen bij Safety Gate, een Europees orgaan waar eveneens recalls op binnenkomen. Zij weten te melden dat er een bepaald onderdeel is binnen de veerpoot dat niet aan de specificatie voldoet. Gevolg is de veerpoot bij normaal gebruik al kan dusdanig kan beschadigen, dat deze zijn werking verliest. Het mag duidelijk zijn dat dit ernstige consequenties kan hebben, omdat de hele achterzijde van de motor dan in contact kan komen met het achterwiel. De recall is eveneens in Amerika ingezet, zij weten te melden dat het enkel zou gaan om modellen van de bouwjaren 2019 en 2020. Volgens de Amerikanen dient BMW de complete veerpoot te vervangen om het probleem te verhelpen.
Het is overigens niet de eerste recall van BMW op de K1600 modellen. Vorig jaar is er eveneens een recall ingezet, vanwege een mogelijke brandstof lekkage. Deze Amerikaanse recall gold echter voor de 2011-2014 modellen. BMW Nederland koos er toen voor om de problemen tijdens regulier onderhoud aan te pakken.
Ander opvallend feit is, is dat het niet de eerste keer is dat BMW een recall in moet zetten vanwege potentieel gevaarlijke achtervering. In 2014 kwam een soortgelijk probleem aan het licht van BMW’s R1200RT modellen. Het betrof toen enkel de modellen die waren uitgerust met ESA (Electronic Suspension Adjustment).
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven