Het ministerie van veiligheid en justitie heeft een wetsvoorstel ingediend, waardoor de bekeuringen voor verkeersovertredingen in 2023 met 8,6 procent stijgen. Het is gebruikelijk dat verkeersboetes met de inflatie mee stijgen en dat een voorstel daartoe door de politiek altijd wordt goedgekeurd. Ook nu de inflatie extreem hoog is, lijkt dit slechts een ‘hamerstuk’. Een woordvoerder van het ministerie kwam daarover tegen BN DeStem met het standaardverhaal aan: “Zolang je je aan de regels houdt, hoef je de kosten ook niet te maken”. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid liet daanaast aan de Tweede Kamer weten dat “indien de Wahv-boetes niet worden geïndexeerd met de consumentenprijsindex van juni (8,6%) dit naar schatting 65 à 73 miljoen euro per jaar aan boeteopbrengsten scheelt.”
Dit betekent dat een aantal bekende boetes straks flink omhoog gaan, ook voor motorrijders die de verkeersregels overtreden. Zoals elk jaar gaat het daarbij voornamelijk over snelheidsovertredingen, die maakten in 2021 namelijk nog 83% van alle bekeuringen uit. U vindt de voor 2023 in de tabel onderaan dit artikel. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) int de boetes voor overtredingen en rekent daarvoor ook nog eens € 9 administratiekosten per bekeuring, dat bedrag komt dan bovenop de genoemde bedragen.
Het goede nieuws: van alle bekeuringen waren er in 2021 overigens minder dan 1 procent maar voor motorrijders!
Boetes voor motorrijders
Verder zijn er nog de andere verkeersboetes, die op motorrijders van toepassing zijn. Zo kost door rood licht rijden straks 280 euro (was 250), door de berm of over het trottoir rijden 160 euro, stilstaan op de vluchtstrook zonder noodgeval (soms bij een lege tank) 280 euro en stilstaan op het trottoir (ook: parkeren) 110 euro. Verder is er “onnodig geluid maken”, wat ook gebruikt wordt voor ‘stoer’ gasgeven bij het verkeerslicht, wat 280 euro kost. Je knipperlicht vergeten kost 110 euro, er geen hebben trouwens ook. Een niet zichtbare kentekenplaats kost 160 euro.Bellen en navigeren: ook voor motorrijders
Wat motorrijders vanaf hun positie extra goed kunnen zien, is dat bijna alle bestuurders van auto’s onderweg iets met een telefoon doen. Dat gaat volgend jaar van 250 naar 380 euro per keer, waarbij het goed is te weten dat het niet puur om bellen gaat, maar over “als bestuurder van een voertuig tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vasthouden”. Die tekst kan met een telefoon navigerende motorrijders ook nog wel eens opbreken…Geluid nauwelijks uit
Opvallend is verder een al veel langer bestaande feitenlijst met geluidswaarden, die niet bij veel motorrijders bekend zal zijn. Die geldt voor motorfietsen waarvan geen geluidswaarde op het kentekenbewijs staat, wat meestal over oude motoren gaat. De vermelde toegestane waarden zijn: voor 80 cc = 91 dB(A), voor 125 cc = 92 dB(A), voor 350 cc = 95 dB(A), voor 500 cc = 97 dB(A), voor 750 cc = 100 dB(A), voor 1000 cc = 103 dB(A) en voor >1000 cc = 106 dB(A). Overschrijding met meer dan 2 dB(A) kost 320 euro. Een lekke uitlaat kost dan ook weer 320 euro, maar als hij los zit 160, terwijl een defecte claxon de staat 110 euro oplevert. Ondanks al het gedoe over motorgeluid valt ook hier de wel mee: in 2021 deelde politieagenten maar 382 bekeuringen uit voor het ‘overschrijden van het toegestane geluidsniveau door een voertuig’.Zijspan + aanhangwagen = verboden
In het feitenboekje voor 2023 staan voor motorrijders ook een paar antieke strafbare feiten genoemd. Zo blijft het verboden te rijden als “met de motorfiets met onberemde zijspanwagen een aanhangwagen wordt voortbewogen”. Tegelijkertijd motorrijden met een zijspan èn aanhangwagen is wel goed voor een boete van 280 euro…Overzicht boetes snelheidsovertredingen motorrijders 2023
Km/u te hard | Stad | Werkz. | Buiten stad | Werkz. | Snelweg | Werkz. |
4 | € 32 | € 53 | € 28 | € 43 | € 24 | € 31 |
5 | € 39 | € 63 | € 36 | € 52 | € 29 | € 39 |
6 | € 48 | € 73 | € 43 | € 62 | € 35 | € 48 |
7 | € 56 | € 85 | € 51 | € 72 | € 42 | € 58 |
8 | € 63 | € 98 | € 58 | € 83 | € 48 | € 66 |
9 | € 72 | € 110 | € 68 | € 92 | € 55 | € 76 |
10 | € 82 | € 121 | € 77 | € 103 | € 72 | € 99 |
11 | € 110 | € 154 | € 104 | € 130 | € 99 | € 128 |
12 | € 120 | € 166 | € 115 | € 144 | € 108 | € 140 |
13 | € 133 | € 181 | € 126 | € 158 | € 116 | € 151 |
14 | € 143 | € 196 | € 136 | € 170 | € 126 | € 164 |
15 | € 154 | € 211 | € 148 | € 182 | € 136 | € 175 |
16 | € 165 | € 226 | € 158 | € 199 | € 146 | € 189 |
17 | € 177 | € 242 | € 169 | € 214 | € 159 | € 204 |
18 | € 191 | € 258 | € 180 | € 229 | € 171 | € 219 |
19 | € 204 | € 276 | € 195 | € 243 | € 182 | € 233 |
20 | € 219 | € 293 | € 209 | € 258 | € 196 | € 248 |
21 | € 233 | € 312 | € 221 | € 276 | € 210 | € 265 |
22 | € 248 | € 331 | € 235 | € 293 | € 221 | € 280 |
23 | € 265 | € 349 | € 248 | € 311 | € 235 | € 296 |
24 | € 278 | € 369 | € 265 | € 327 | € 248 | € 312 |
25 | € 296 | € 390 | € 280 | € 347 | € 261 | € 332 |
26 | € 312 | € 413 | € 296 | € 365 | € 276 | € 349 |
27 | € 332 | € 435 | € 311 | € 383 | € 289 | € 367 |
28 | € 348 | € 450 | € 327 | € 404 | € 301 | € 387 |
29 | € 365 | € 450 | € 347 | € 424 | € 317 | € 404 |
30 | € 383 | € 364 | € 444 | € 334 | € 424 | |
31 | € 350 | |||||
32 | € 367 | |||||
33 | € 383 | |||||
34 | € 402 | |||||
35 | € 419 | |||||
36 | € 436 | |||||
37 | € 450 | |||||
38 | € 450 | |||||
39 | € 450 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven