Skip to main content

Officieel: alles over de 2024 Royal Enfield 452 Himalayan

Na een bijzonder lange aanloop maakt Royal Enfield nu eindelijk de daadwerkelijke specificaties van de nieuwe Himalayan bekend. Het mag duidelijk zijn dat de drie grootste technische upgrades een grotere cilinderinhoud, de komst van waterkoeling en een zesde versnelling zijn, maar eigenlijk komt het er op neer dat het model daadwerkelijk volledig vernieuwd is.

Veel meer vermogen

Door het nieuwe, vloeistofgekoelde motorblok stijgt het vermogen van de Indiase motorfiets van 24 naar 40 PK en het koppel van 32 naar 40 Nm. Nog steeds geen sensationele cijfers, maar ze maken de Himalayan daarmee wel direct véél geschikter voor gebruik in Europa en zeker Nederland, waar motorrijders al snel vinden vermogen te kort te komen.

Zes versnellingen

De waterkoeling en ride-by wire zorgen ervoor dat alle emissie-eisen van nu gehaald kunnen worden, terwijl de zesde versnelling langere (snelweg)ritten beter laat verlopen. Daarbij komt dat de nieuwe Himalayan 452 iets lichter is dan de oude 411-versie, en dat terwijl de nieuwe versie een twee liter grotere tank heeft.

Alles groter

De bandenmaat is zowel voor (90/90-21) als achter (120/90-17) gelijk gebleven en ook de Ceat banden blijven, maar de remschijven zijn zowel aan de voor- als aan de achterzijde groter geworden. De wielbasis groeide iets, wat ook geldt voor de lengte, standaard zadelhoogte en grondspeling.

Artikel gaat door onder de foto’s

kleuren

In India komen er vijf kleurstellingen voor de nieuwe Himalayan 452, vraag is nog wel of die allemaal ook naar Europa gaan komen. De poëtische officiële kleurnamen zijn Hanle Black, Kamet White, Slate Himalayan Salt, Slate Poppy Blue en Kaza Brown.

Minder simpel

Een theoretische keerzijde van de komst van nieuwe motorfietstechnieken als ride-by-wire, dubbele bovenliggende nokkenassen, Showa vering, slip & assist koppeling en LED-verlichting is, dat de Himalayan tijdens een wereldreis iets minder makkelijk door elke lokale bromfietsdealer in een ver land gerepareerd zal kunnen worden.

Technische gegevens 2024 Royal Enfield Himalayan 452

MotortypeViertakt ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud (BxS)452 cc (84×81,5 mm)
Compressieverhouding11,5:1
Vermogen39,5 PK (29,4 kW) @ 8000 tpm
Max. koppel40 Nm @ 5500 tpm
KoppelingNatte platen, slip & assist koppeling
Versnellingen6
BrandstofsysteemElektronische injectie, 42mm gasklephuis, ride by wire
FrameTwin Spar buizenframe met motorblok als dragend element
VoorveringShowa 43mm USD voorvork
AchterveringShowa Monoshock met link
Veerweg v/a200 mm / 200 mm
Voorband90/90-21″
Achterband120/90-17″
Voorrem320 mm schijf, 2-zuiger zwevende remklauw 
Achterrem270 mm schijf, eenzuiger zwevende remklauw
Wielbasis1510 mm
Grondspeling231 mm
Lengte2245 mm
Breedte851 mm
Hoogte1316 mm
Zadelhoogte825 / 845 mm (lager zadel is optie)
ABSTweekanaals ABS, achterwiel uitschakelbaar
Elektrisch systeem12V – DC 
Accu12V, 8 AH MF 
KoplampLED
AchterlichtLED, geïntegreeerd achterlicht en knipperlichten
Tankinhoud17 liter
Gewicht rijklaar196 kilo

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws