Na een bijzonder lange aanloop maakt Royal Enfield nu eindelijk de daadwerkelijke specificaties van de nieuwe Himalayan bekend. Het mag duidelijk zijn dat de drie grootste technische upgrades een grotere cilinderinhoud, de komst van waterkoeling en een zesde versnelling zijn, maar eigenlijk komt het er op neer dat het model daadwerkelijk volledig vernieuwd is.
Veel meer vermogen
Door het nieuwe, vloeistofgekoelde motorblok stijgt het vermogen van de Indiase motorfiets van 24 naar 40 PK en het koppel van 32 naar 40 Nm. Nog steeds geen sensationele cijfers, maar ze maken de Himalayan daarmee wel direct véél geschikter voor gebruik in Europa en zeker Nederland, waar motorrijders al snel vinden vermogen te kort te komen.
Zes versnellingen
De waterkoeling en ride-by wire zorgen ervoor dat alle emissie-eisen van nu gehaald kunnen worden, terwijl de zesde versnelling langere (snelweg)ritten beter laat verlopen. Daarbij komt dat de nieuwe Himalayan 452 iets lichter is dan de oude 411-versie, en dat terwijl de nieuwe versie een twee liter grotere tank heeft.
Alles groter
De bandenmaat is zowel voor (90/90-21) als achter (120/90-17) gelijk gebleven en ook de Ceat banden blijven, maar de remschijven zijn zowel aan de voor- als aan de achterzijde groter geworden. De wielbasis groeide iets, wat ook geldt voor de lengte, standaard zadelhoogte en grondspeling.
Artikel gaat door onder de foto’s
kleuren
In India komen er vijf kleurstellingen voor de nieuwe Himalayan 452, vraag is nog wel of die allemaal ook naar Europa gaan komen. De poëtische officiële kleurnamen zijn Hanle Black, Kamet White, Slate Himalayan Salt, Slate Poppy Blue en Kaza Brown.
Minder simpel
Een theoretische keerzijde van de komst van nieuwe motorfietstechnieken als ride-by-wire, dubbele bovenliggende nokkenassen, Showa vering, slip & assist koppeling en LED-verlichting is, dat de Himalayan tijdens een wereldreis iets minder makkelijk door elke lokale bromfietsdealer in een ver land gerepareerd zal kunnen worden.
Technische gegevens 2024 Royal Enfield Himalayan 452
Motortype | Viertakt ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud (BxS) | 452 cc (84×81,5 mm) |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Vermogen | 39,5 PK (29,4 kW) @ 8000 tpm |
Max. koppel | 40 Nm @ 5500 tpm |
Koppeling | Natte platen, slip & assist koppeling |
Versnellingen | 6 |
Brandstofsysteem | Elektronische injectie, 42mm gasklephuis, ride by wire |
Frame | Twin Spar buizenframe met motorblok als dragend element |
Voorvering | Showa 43mm USD voorvork |
Achtervering | Showa Monoshock met link |
Veerweg v/a | 200 mm / 200 mm |
Voorband | 90/90-21″ |
Achterband | 120/90-17″ |
Voorrem | 320 mm schijf, 2-zuiger zwevende remklauw |
Achterrem | 270 mm schijf, eenzuiger zwevende remklauw |
Wielbasis | 1510 mm |
Grondspeling | 231 mm |
Lengte | 2245 mm |
Breedte | 851 mm |
Hoogte | 1316 mm |
Zadelhoogte | 825 / 845 mm (lager zadel is optie) |
ABS | Tweekanaals ABS, achterwiel uitschakelbaar |
Elektrisch systeem | 12V – DC |
Accu | 12V, 8 AH MF |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED, geïntegreeerd achterlicht en knipperlichten |
Tankinhoud | 17 liter |
Gewicht rijklaar | 196 kilo |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven