De CB500X, die in 2013 naast de naked CB500F (nu CB500 Hornet) en de volledig gekuipte CB500R werd gelanceerd, voegde crossover-adventurestijl toe aan Honda’s olijke trio van lichtgewicht tweecilinders.
Een ultracompetente en multi-inzetbare motorfiets zonder franjes, geschikt voor een grote groep motorrijders. Het bestaansrecht van de CB500X steunt op een eenvoudige formule: een vinnige, en
gelauwerde tweecilinder met een pak koppel en punch onderin, die toch stevig in toeren kan gaan gepaard met een chassis dat een uitermate comfortabele baanligging garandeert doorheen de stad en op de snelweg. Dat alles verpakt in een unieke, eigen adventure-stijl
Moeiteloos transformeert de CB500X van dagelijks woon-werkvervoer naar kilometervreter voor weekendtrips. De lange veerweg absorbeert oneffenheden in de weg. Een breed stuur zorgt voor goed beheersbare controle en de rechte rijpositie zorgt voor comfort én goede zichtbaarheid voor de rijder.
In 2016 volgde een eerste update met een grotere benzinetank, meer windbescherming en een groter windscherm. Ook kwam er ledverlichting, een voorvork met instelbare veervoorspanning en een aanpasbaar remhendel. De 19YM-update zorgde voor een gesofisticeerde adventure-uitstraling, een krachtiger motorblok en enkele upgrades aan het chassis. In 22YM maakte een hoogkwalitatieve Showa 41mm SFF-BP USD-vork z’n opwachting, evenals dubbele remschijven vooraan, een lichtgewicht swingarm en een opnieuw ontworpen voorwiel.
Voor 24YM is Honda’s insteek voor deze motorfiets verbeterd, maar niet wezenlijk veranderd. De naam is echter wel nieuw. De NX500 heeft een heel eigen identiteit, met een nieuwe, agressieve styling. Daarnaast hoogwaardige technologie en diverse andere upgrades. Hierdoor zal hij zeker de harten en hoofden van de Europese motorrijders in vervoering zal blijven brengen.

Model Overview
De letters ‘NX’ hebben een behoorlijke geschiedenis bij Honda, en de ééncilinder NX650 Dominator – die op het einde van de jaren 80 debuteerde met een unieke mix van straat- en offroadstijl – staat in harten gegrift over heel Europa.
Allroad
NX betekent ‘New X-over’, wat de nieuwe NX500 perfect omschrijft. Geweldig op slingerende wegen, indrukwekkend op gravel en klaar om kilometers te vreten – waarbij z’n ruime inzetbaarheid kracht wordt bijgezet door z’n flink geüpdatete adventure-styling. De wielen zijn daarenboven lichter, en de instellingen van de vering zijn zowel voor- als achteraan opgewaardeerd om de rijkwaliteit te verbeteren
Het A2-geschikte, tweecilinderblok met slipperkoppeling kan bovendien uitpakken met de toevoeging van Honda Selectable Torque Control (HSTC) en ECU-updates die de acceleratie verbeteren.
De 24YM NX500 zal in de volgende kleurstellingen beschikbaar zijn:
Grand Prix Red
Matt Gunpowder Black Metallic
Pearl Horizon White
Styling & Uitrusting
∙Scherpe, nieuwe adventure-styling is voorzien van aerodynamische updates om de stabiliteit op snelheid te verhogen
∙Nieuwe ledverlichting voor- en achteraan
∙Nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm, voorzien van connectiviteit via Honda
RoadSync, voor turn-by-turnnavigatie en toegang tot andere
smartphonefuncties
∙Nieuwe, vereenvoudigde en verlichte bedieningsknop op de linker stuurhelft
Avontuurlijk
Onder de noemer ‘Daily Crossover’ ziet de NX500 er geweldig uit, waar hij ook heen rijdt een blokje om, bochtige bergwegen, snelwegen of een strook gravel. De nieuwe styling combineert daarbij moeiteloos een avontuurlijk uiterlijk met een imposant silhouet en een stevig formaat.
Een nieuw design voor de ledkoplamp zorgt voor een felle lichtbundel voor betere zichtbaarheid bij een nachtelijke rit. Om het plaatje af te maken, is ook de achterzijde voorzien van ledverlichting – net zoals alle andere verlichting op de motor.
Connectiviteit
Hoogwaardige technologie – in de vorm van een gloednieuw 5-inch TFT-kleurenscherm, dat overgenomen is van de XL750 Transalp – maakt gebruik van optische hechting om de zichtbaarheid in fel zonlicht te verbeteren, een primeur voor een Honda-motorfiets. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt de reflectie verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Je kunt kiezen uit balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en het biedt ook de IOS/Android smartphone-connectiviteit van Honda RoadSync.
Deze nieuwe functie – samen met een vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte, in vier richtingen te bedienen schakelaar op de linker stuurhelft – maakt eenvoudige turn-by-turn navigatie op het scherm mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset in je helm) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren. Het enige wat de rijder hoeft te doen is de Honda RoadSync app downloaden uit de Play Store of de App Store, verbinding maken met de NX500, en rijden maar.
Zitpositie
Een smal zadel zorgt voor een pak bewegingsvrijheid en vlotte steun op het asfalt. Om de manoeuvreerbaarheid te bevorderen, bedraagt de stuuruitslag maar liefst 38°. Dit is van het stuur in de centrale positie tot volledig geblokkeerd.
Het donkergrijze, taps toelopende stalen stuur zorgt voor nog meer controle. De zithoogte bedraagt 830 mm en de mooi rechte zithouding is zeer comfortabel en biedt een uitstekend zicht. De totale afmetingen zijn 2.165 mm x 830 mm x 1.415 mm, met een grondspeling van 180 mm.
De brandstoftank heeft een inhoud van 17,7 liter, inclusief reserve, wat in combinatie met het uitstekende brandstofverbruik van de motor van 3,6 l/100 km. Dit zorgt voor een actieradius van ruim 480 km.
Chassis
∙41mm Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork en de
achtervering zijn opnieuw afgesteld
∙Nieuwe, lichtere wielen
∙Dubbele 296mm remschijven, axiaal gemonteerde Nissin vierzuigerremklauwen
Het lichte en sterke hoofdframe ondergaat geen vernieuwingen voor 24YM. Het 35mm stalen diamantframe geeft de rijder voldoende feedback op eender welke ondergrond. De vorm en positie van het motorbloksteunen en de stijfheidsbalans van het frame beperken de trillingen tot een absoluut minimum. De wielbasis bedraagt 1.445mm met een balhoofdhoek en een naloop van respectievelijk
27,5° en 108mm, en een gewichtsverdeling van 48.7/51.3. Het rijklaargewicht bedraagt 196 kg.
Big piston voorvork
De Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork verdeelt de functies van de vork over de twee poten. Be Big Piston drukscheidingsdemper in het ene been, veermechanisme in het andere – en reactie en rijkwaliteit zijn top. Ze hebben een veerweg van 135 mm (150 mm dempingsslag) en nieuwe instellingen voor veerconstante en demping. Dit verbetert het rijgevoel voor zowel gebruik op de weg als offroad.
De monoshock achteraan beschikt over 135mm veerweg (60 mm dempingsslag). Hij heeft nieuwe instellingen die passen bij de voorkant en de zuiger met grote diameter zorgt voor een uitstekende afstelling. De veervoorspanning kan in 5 standen worden ingesteld. De achterbrug is gemaakt van 2 mm staal en heeft een holle dwarsbalk – deze is rotatiestijf en zijdelings flexibel om de rijeigenschappen te verbeteren.
19″ voorwiel
Geheel nieuw zijn de gegoten aluminium wielen. Door over te stappen van een conventioneel Y-vormig 7-spaaks ontwerp naar Y-vormige 5-spaaks, bespaar je 800 gram voor- en 700 gram achteraan. Deze vermindering van het onafgeveerde gewicht werkt samen met de herziene veringsinstellingen om het stuurgedrag en het gevoel in alle situaties te verbeteren. Het 19-inch voorwiel is gekoppeld aan een 17-inch achterwiel; de banden met trailprofiel hebben de maten 110/80-R19 en 160/60-R17.
De twee 296mm remschijven vooraan worden bediend door axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen van Nissin; de remschijf van 240 mm aan de achterkant kan rekenen op een éénzuigerremklauw.

Motor
∙De levendige tweecilinder krijgt nu standaard Honda Selectable Torque Control
(HSTC)
∙Nieuwe instellingen voor de PGM-FI-injectie zorgen voor verbeterde acceleratie
in lage toeren en vollere vermogensafgifte over het hele toerenbereik
∙De slipperassistkoppeling vereenvoudigt het opschakelen en houdt het
achterwiel in bedwang bij afschakelen
35 kW
De compacte, A2-geschikte vloeistofgekoelde parallel twin (471 cc) met acht kleppen is toegankelijk en geeft zijn vermogen beheerst af. Het blok heeft een energiek, hoogtoerig karakter met een levendig piekvermogen. De algemene prestaties en het karakter van het blok geven zijn relatief kleine cilinderinhoud niet weg. Het maximumvermogen bedraagt 35 kW bij 8.600 tpm en het maximale koppel 43 Nm bij 6.500 tpm.
Een toevoeging van 24YM is HSTC om de tractie van het achterwiel te regelen voor meer gemoedsrust en een echte boost voor het vertrouwen van de rijder. Het systeem vergelijkt de snelheden van het voor- en achterwiel om slippen van het achterwiel te detecteren en regelt de brandstofinjectie om het koppel soepel te reduceren. HSTC kan ook volledig worden uitgeschakeld als de rijder dat wenst.
Sportief geluid
De PGM-FI brandstofinjectie wordt gevoed door een min of meer rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. De optimalisatie van het ontstekingstijdstip en de lucht/brandstofverhouding zorgt voor een krachtiger acceleratiegevoel vanaf lage toeren, met een lineaire vermogensafgifte en gasgevoel. De uitlaatdemper is voorzien van twee uitlaatpijpjes, waardoor elke puls een sportief randje krijgt en het geluid bij hoge toerentallen raspt.
Boring x slag is 67 mm x 66,8 mm en de compressieverhouding is 10,7:1. De krukaspennen staan gefaseerd op 180°. De primaire balansas bevindt zich achter de cilinders, dicht bij het zwaartepunt van de motor. De primaire en de balans-tandwielen werken met schaaraandrijving wat het geluid vermindert. Het lage gewicht van het contragewicht van de krukas zorgt ervoor dat het motorblok vrij kan draaien, met weinig inertie.
Het motorblok fungeert als ondersteunend element voor de stijfheid van het frame en staat gemonteerd met vier bevestigingspunten aan de cilinderkop. De cilinderkop is intern voorzien van roltuimelaars, dankzij de klepafstelling met shims zijn ze licht, voor een lagere klepveerbelasting en minder wrijving.
Een stille (SV Chain) nokkenasketting werd aan de oppervlakte met Vanadium behandeld, wat de wrijving en slijtage reduceert. De diameter van de inlaatklep is 26 mm en de uitlaatklepdiameter meet 21,5 mm. De vorm van de zuiger werd zo ontworpen om zuigergeluid bij hoge toeren tot een minimum te beperken. ‘Strepen’ op de zuiger (een afwerking waarbij het contactoppervlak vergroot en er gleuven aangebracht zijn waardoor de olie beter verdeeld wordt en er dus betere smering is) verminderen de wrijving.
De compacte driehoeksopstelling van krukas, hoofdas en counteras verhoogt de efficiëntie. De krukas is voorzien van centrifugaal gegoten hulzen met dunne wanden. Hun interne design vermindert de ‘pompverliezen’ die ontstaan bij een 180° gefaseerde ontstekingsvolgorde. Een carter met diepe bodem zorgt ervoor dat de olie minder beweegt bij scherpe bochten en tijdens het remmen. De oliecapaciteit bedraagt 3,2 liter.
De soepele versnellingsbak met zes versnellingen is voorzien van een assist/slipperkoppeling, die een stuiterend achterwiel moet voorkomen bij hard remmen en afschakelen.
Accessoires
Voor de NX500 is een reeks originele Honda-accessoires beschikbaar die parallel met de motorfiets zijn ontworpen, waardoor ze perfect samengaan met de motor. Die zijn als individuele, innovatieve onderdelen beschikbaar, of gebundeld in Packs. In elk geval zijn ze klaar om direct te worden vastgeschroefd, met behoud van je officiële Honda-garantie:
Adventure Pack
Voor de ontberingen van de open weg verbetert het Adventure Pack het offroad-geïnspireerde uiterlijk van de motor. Daarnaast voegt het extra comfort en bescherming toe. Mistlampen verbeteren het zicht bij slechte weersomstandigheden en zijn gemonteerd bovenop de zwarte valbeugels vooraan. Deze helpen de motorfiets te beschermen. De handkappen beschermen je handen tegen de kou en rondvliegend vuil, terwijl het smoke windscherm en de wielstriping voor extra stijl zorgen. Een tankpad beschermt op zijn beurt
de lak tegen ritsschade.
Travel Pack
Een set van twee 16,5-liter halfharde, kunststof motortassen met een eenvoudig bevestigingssysteem, in combinatie met een 22-liter bagagetas die op de duozit past. Het perfecte pack voor eenvoudig reizen.
Urban Pack
Voor dagelijkse ritten in en buiten de stad is dit de perfecte set-up; een topkoffer van 38 liter biedt veel opbergruimte en wordt compleet geleverd met een rugleuning voor de passagier en een handige binnentas. De middenbok zorgt voor eenvoudig kettingonderhoud en makkelijker parkeren op oneffen ondergrond.
Comfort Pack
Voor extra comfort en gemak verdrijven de verwarmde handvatten de kou uit de winterdagen, met vijf standen en geheugenfunctie die op het TFT-scherm worden geprojecteerd. De winddeflectoren helpen de turbulente rijwind weg te houden van het onderlichaam van de rijder. Een ACC-aansluiting biedt een oplaadpunt onder het zadel en de handige tanktas van drie liter is voorzien van een doorzichtig vak voor smartphones en een regenhoes.
Alle accessoires in de pakketten kunnen ook afzonderlijk worden gekocht.













MOTOR | ||
Type | Vloeistofgekoelde paralleltwin | |
Inhoud | 471cc | |
Boring en slag | 67mm x 66.8mm | |
Compressieratio | 10.7: 1 | |
Max. Vermogen | 35kW @ 8.600tpm | |
Max. Koppel | 43Nm @ 6.500tpm | |
Geluidsniveau | L-urban 74.8dB L-wot 77.7dB | |
Oliecapaciteit | 3.2 liter | |
BRANDSTOF | ||
Brandstoftoevoer | PGM FI elektronische injectie | |
Tankinhoud | 17,7 liter (incl. reserve) | |
CO2-uitstoot WMTC | 82 g/km | |
Verbruik (WMTC) | 3.6l/100km / 27.8km/l (WMTC-modus) | |
ELEKTRISCH | ||
Accu | 12V 7.4AH | |
ACG-output | 25A/2000 tpm | |
AANDRIJVING | ||
Koppeling | Natte multiplaat | |
Transmissie | 6-versnellingsbak | |
Eindoverbrenging | Ketting | |
FRAME | ||
Type | Stalen diamantframe | |
CHASSIS | ||
Afmetingen (LxBxH) | 2.165mm x 830mm x 1.415mm | |
Wielbasis | 1.445mm | |
Balhoofdhoek | 27.5° | |
Naloop | mm | |
Zadelhoogte | 830mm | |
Grondspeling | 180mm | |
Rijklaargewicht | 196kg | |
OPHANGING | ||
Type vooraan | Showa 41mm SFF-BP USD-voorvork, | |
Type achteraan | Prolink monoshock met in 5 niveaus instelbare veervoorspanning, stalen swingarm met holle dwarsbalk | |
WIELEN | ||
Type vooraan | Meerspaaks, gegoten aluminium | |
Type achteraan | Meerspaaks, gegoten aluminium | |
Wielmaat vooraan | 19M/C X MT2.5 | |
Wielmaat achteraan | 17M/C X MT4.5 | |
Banden vooraan | 110/80R19M/C59H | |
Banden achteraan | 160/60R17M/C69H | |
REMMEN | ||
ABS | 2-kanaals | |
Type vooraan | Dubbele 296mm x 4mm remschijven met | |
axiaal gemonteerde Nissin tweezuigerremklauwen | |
Type achteraan | Enkele 240mm x 5mm remschijf met éénzuigerremklauw |
DASHBOARD EN ELEKTRONICA | |
Dashboard | LCD met snelheidsmeter, geblokte toerenteller, dubbele tripmeter, brandstof- en verbruiksmeter, klok, schakelindicator, versnellingsweergave, koelvloeistoftemperatuur |
Koplamp | Led |
Achterlicht | Led |
Beveiliging | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Andere uitrusting | Noodstopsignaal (ESS) and Honda RoadSync |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven