Triumph Motorcycles heeft belangrijke updates aangekondigd voor de Speed Twin 1200, samen met de lancering van een nieuwe Speed Twin 1200 RS, die nog meer gefocust is, nog meer aanspreekt en nog scherper reageert.
De nieuwe Speed Twin 1200, die vanaf december 2024 wereldwijd bij de dealers verkrijgbaar is, is voorzien van upgrades aan het chassis, waaronder een Marzocchi-voorvork en een dubbele Marzocchi-achterveer, die het innemende en dynamische rijgedrag verder verbeteren en waardoor je bochten op een evenwichtige, natuurlijke en vertrouwenwekkende manier kunt nemen.
Dit verfijnde weggedrag gaat gepaard met extra prestaties, met een extra 5 pk piekvermogen voor extra karakter en sportieve sensaties. Nieuwe technologieën, zoals Optimised Cornering ABS en tractiecontrole, zijn naadloos en gevoelig geïntegreerd.
De styling is opgefrist om een heldere, eigentijdse sportstijl te combineren met modern klassiek design-DNA en is voorzien van prachtige designdetails die de uitzonderlijke bouwkwaliteit van Triumph onderstrepen.
Het nieuwe RS-model biedt rijders nog meer. De sportievere ergonomie, dankzij een andere stuurpositie en naar achteren geplaatste voetsteunen, wordt gecombineerd met een uitzonderlijk hoog uitrustingsniveau, waaronder een volledig verstelbare Marzocchi-voorvork, Öhlins-achtervering van topkwaliteit en Brembo Stylema-remklauwen. Een paar Metzeler Racetec RR K3-banden zijn standaard gemonteerd en Triumph Shift Assist is voor het eerst op een Modern Classic gemonteerd.
Triumphs Chief Product Officer Steve Sargent: “De nieuwe Speed Twin 1200 RS is nog meer gefocust, nog meer innemend en met nog scherpere reacties. Hij is ontworpen voor rijders die het allerbeste willen op het gebied van dynamische prestaties, met een klassiek sportief uiterlijk.”
“De updates van de nieuwe Speed Twin 1200 zijn een belangrijke evolutie voor dit geliefde model en zoals altijd hebben we ervoor gezorgd dat we het superieure rijgedrag en de klassieke stijl die iedereen bewondert behouden, terwijl we extra vermogen en technologie introduceren die de rijervaring naadloos verbeteren.”
Eigentijdse klassieke sportstijl
De nieuwe benzinetank is beter vormgegeven, met golvende lijnen en diepe uitsparingen aan de voorkant, en er is een nieuwe opklapbare tankdop. De zijpanelen zijn eenvoudiger en vormgegeven om te integreren in de nieuwe, minimale gasklephuisdeksels met hun afwerking van geborsteld aluminium.
Veel op de klassieker geïnspireerde details zijn verfijnd en bijgewerkt, waaronder nieuwe zwarte motorbehuizingen met poedercoating, die nu slanker en hoekiger zijn. Compactere uitlaatdempers dragen bij aan de tijdloze schoonheid van de ononderbroken uitlaatloop.
De elegante ronde koplamp is nu voorzien van ledtechnologie met een nieuwe DRL-lichtsignatuur, een nieuwe rand van geborsteld aluminium en een stijlvolle afwerking van gegoten aluminium.
Het prachtige eendelige zadel is opnieuw vormgegeven, strakker en beter gevormd, passend bij de sportieve styling, en is smaller aan de voorkant, waardoor rijders gemakkelijker kunnen staan. Het RS-zadel heeft een sportieve en stijlvolle noppenafwerking met uitzonderlijke stiksels.
Nieuwe wielen van gegoten aluminium vullen de nieuwe bodypanelen perfect aan met zeven paar slanke spaken in een sportief turbinepatroon.
Voor de Speed Twin 1200 zijn er twee tweekleurige ontwerpen die het moderne gevoel verder benadrukken, met een opvallende ‘1200’-tankafbeelding die een Crystal White of Carnival Red bovenkant scheidt van een Sapphire zwarte onderkant die een slankere look creëert door de tank ondieper en langer te laten lijken. Er is ook een meer klassiek geïnspireerde Aluminium Zilver optie met discrete ‘1200’-nummering en dubbele zwarte strepen.
De Speed Twin 1200 RS is verkrijgbaar in twee kleuren; fel Baja Orange of subtiel Sapphire Black, beide met RS-stickers in goud die de geanodiseerde ophangingscomponenten aanvullen.
Doelgericht dynamisch rijgedrag
Elk Speed Twin 1200-model heeft zijn eigen specifieke zithouding, wat zorgt voor een uitgesproken gevoel en persoonlijkheid, en wat de keuze voor rijders vergroot. Voor een ruimtelijker gevoel tijdens het rijden is het stuur van de nieuwe Speed Twin 1200 hoger en verder naar voren geplaatst dan bij het vorige model. De Marzocchi-voorvork met een diameter van 43 mm en de dubbele Marzocchi-achtervering zijn geüpgraded en hebben nu externe reservoirs naast de instelbare veervoorspanning aan de achterkant. Deze verbeteringen aan het chassis vergroten de wendbaarheid van de dynamische Speed Twin 1200, terwijl ze zorgen voor een soepele, hoogwaardige rit in de praktijk. Nieuwe radiale remklauwen van het Triumph-merk, gemonteerd op dubbele 320 mm remschijven, zorgen voor een uitstekende remkracht, samen met de standaard gemonteerde allround Metzeler Sportec M9RR-banden.
Voor rijders die op zoek zijn naar nog dynamischere prestaties en extra sensatie, heeft de nieuwe Speed Twin 1200 RS een meer betrokken en gefocuste zithouding. Met de achterkant van de motorfiets omhoog, neemt de zithoogte iets toe. Het stuur blijft op dezelfde hoogte als bij de vorige generatie, maar schuift verder naar voren, terwijl de voetsteunen iets hoger en verder naar achteren staan.
De vering met topspecificaties past bij de dynamische houding van de RS, met volledig instelbare Marzocchi-vorken en Öhlins-achtervering. Extra finesse wordt geleverd door dubbele Brembo Stylema-remklauwen op 320 mm remschijven en standaard high performance Metzeler Racetec RR K3-banden.
Opwindende sportieve prestaties
Triumph’s indrukwekkende Bonneville 1200 twin met hoge compressie heeft 5 pk meer piekvermogen met nu in totaal 105 pk bij 7.750 tpm. De ontstekingsvolgorde van 270 graden en de krukas met lage massatraagheid zorgen voor een directe respons met duidelijke en karaktervolle vermogenspulsen en een rijk koppel over het hele toerengebied, met een piek van 112 Nm.
Combinatie van nieuwste technologie met klassiek ontwerp
Door moderne prestaties met klassieke persoonlijkheid te combineren, kan de gasrespons aangepast worden met de rijmodi Road en Rain. Bovendien profiteert de Speed Twin 1200 nu van Optimised Cornering ABS en tractiecontrole, die standaard op beide modellen zijn gemonteerd. De gefocuste Speed Twin 1200 RS heeft een extra Sport-rijmodus, die de gasrespons aanscherpt en de instellingen van de tractiecontrole optimaliseert, wat bijdraagt aan het krachtige en dynamische gevoel van de motorfiets. Een primeur voor het Bonneville-platform, en uniek voor deze versie, is dat de Speed Twin 1200 RS wordt uitgerust met Triumph Shift Assist, een op-en-neer quickshifter die perfect past bij de vermogensafgifte en het karakter van de motorfiets. Door de discrete plaatsing achter de versnellingspook blijft de moderne klassieke styling van de motorfiets behouden.
Nieuwe LCD- en TFT-schermen zijn zorgvuldig geplaatst in een klassieke ronde wijzerplaat, waardoor de zichtbaarheid en functionaliteit zijn verbeterd, terwijl het tijdloze uiterlijk van de Speed Twin behouden is gebleven. Dit maakt compatibiliteit met turn-by-turn navigatie en telefoonconnectiviteit mogelijk, en verbergt ook een handige USB-C aansluiting.
Hoogwaardige afwerking en details
Rijders die beter kijken, worden beloond met voorbeelden van Triumphs scherpe aandacht voor detail. Van de nieuw vormgegeven hielbeschermers en koplampbehuizing tot de versieringen op de nieuwe zijpanelen. Het zijn details die zijn vervaardigd van aluminium met een geborstelde afwerking. De aluminium achterbrug en de nieuwe koplampbeugels zijn blank geanodiseerd om ervoor te zorgen dat de kwaliteitsafwerking nog duurzamer is. De Speed Twin 1200 RS wordt geleverd met de speciale toevoeging van geborstelde aluminium spatborden voor en achter.
Accessoires
Meer dan 70% van de Speed Twin-klanten voegt Triumph-accessoires, die hun persoonlijke stijl weerspiegelen, toe aan hun motorfiets. Daarom is er de optie van meer dan 50 originele accessoires, waaronder clip-on bars, een gewatteerd bullet zadel of een afdekking voor het passagierszadel, voor wie op zoek is naar een moderne café racer.
Prijzen en beschikbaarheid
De Speed Twin 1200 is in België verkrijgbaar vanaf €15295 incl BTW, de Speed Twin 1200 RS vanaf €17595. In Nederland is dat respectievelijk vanaf €16995 en €19495. Klanten kunnen hun eigen motor configureren of meer informatie vinden op triumphmotorcycles.be of triumphmotorcycles.nl De motoren staan vanaf januari 2025 bij de dealers.
SPECIFICATIES – SPEED TWIN 1200 RS
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK | |
Type | Vloeistofgekoelde paralleltwin, 8 kleppen, SOHC, 2700 ontstekingsvolgorde |
Cilinderinhoud | 1.200cc |
Boring | 97,6 mm |
Slag | 80,0 mm |
Compressie | 12,1:1 |
Max. vermogen | 105 pk (77,2 kW) @ 7.750 tpm |
Max. koppel | 112 Nm @ 4.250 tpm |
Brandstofsysteem | Meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling. Drie rijmodi |
Uitlaat | Uitlaatsysteem van geborsteld roestvrij staal 2-in-2 met dubbele geluiddempers van geborsteld roestvrij staal |
Eindaandrijving | X-ring ketting |
Koppeling | Natte multiplaat, slip & assist |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
CHASSIS | |
Frame | Stalen buizenframe |
Swingarm | Dubbelzijdig, aluminium |
Voorwiel | Gegoten aluminiumlegering, 17 x 3,5 in |
Achterwiel | Gegoten aluminiumlegering, 17 x 5,0 in |
Voorband | 120/70 R17 |
Achterband | 160/60 R17 |
Voorvering | 43mm upside-down Marzocchi, instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping. 120 mm veerweg |
Achtervering | Dubbele Öhlins RSU met externe reservoirs, instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping. 123 mm veerweg |
Voorrem | Dubbele 320mm zwevende schijf, Brembo Stylema M4.30 radiale remklauw, OCABS |
Achterrem | Enkele 220mm schijf, zwevende Nissin-tweezuigerremklauw, OCABS |
Instrumentarium | Multifunctioneel LCD-scherm met geïntegreerd TFT-kleurenscherm |
AFMETINGEN & GEWICHT | |
Lengte | 2.073 mm |
Breedte (stuur) | 792 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.127 mm |
Zadelhoogte | 810 mm |
Wielbasis | 1.414 mm |
Balhoofdhoek | 22,6 ° |
Naloop | 92 mm |
Rijklaargewicht | 216 kg |
Benzinetank | 14,5 liter |
SERVICE | |
Service Interval | 16.000 km / 12 maanden |
VERBRUIK EN UITSTOOT (EU) | |
Benzineverbruik | TBC |
Emissiestandaard | EURO 5+ De gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zijn gemeten volgens verordening 168/2013/EG. De cijfers voor brandstofverbruik zijn afgeleid van specifieke testomstandigheden en dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Ze weerspiegelen mogelijk niet de werkelijke rijresultaten. |
SPECIFICATIES – SPEED TWIN 1200
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK | |
Type | Vloeistofgekoelde paralleltwin, 8 kleppen, SOHC, 2700 ontstekingsvolgorde |
Cilinderinhoud | 1.200cc |
Boring | 97,6 mm |
Slag | 80,0 mm |
Compressie | 12,1:1 |
Max. vermogen | 105 pk (77,2 kW) @ 7.750 tpm |
Max. koppel | 112 Nm @ 4.250 tpm |
Brandstofsysteem | Meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling. Twee rijmodi |
Uitlaat | Uitlaatsysteem van geborsteld roestvrij staal 2-in-2 met dubbele geluiddempers van geborsteld roestvrij staal |
Eindaandrijving | X-ring ketting |
Koppeling | Natte multiplaat, slip & assist |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
CHASSIS | |
Frame | Stalen buizenframe |
Swingarm | Dubbelzijdig, aluminium |
Voorwiel | Gegoten aluminiumlegering, 7-spaaks, 17 x 3,5 in |
Achterwiel | Gegoten aluminiumlegering, 7-spaaks, 17 x 5,0 in |
Voorband | 120/70 R17 |
Achterband | 160/60 R17 |
Voorvering | 43mm upside-down Marzocchi, 120 mm veerweg |
Achtervering | Dubbele Marzocchi RSU met externe reservoirs en instelbare veervoorspanning, 116 mm veerweg |
Voorrem | Dubbele 320mm zwevende schijf, Triumph radiale vierzuigerremklauw, OCABS |
Achterrem | Enkele 220mm schijf, zwevende Nissin-tweezuigerremklauw, OCABS |
Instrumentarium | Multifunctioneel LCD-scherm met geïntegreerd TFT-kleurenscherm |
AFMETINGEN & GEWICHT | |
Lengte | 2.070 mm |
Breedte (stuur) | 792 mm |
Hoogte zonder spiegels | 1.140 mm |
Zadelhoogte | 805 mm |
Wielbasis | 1.413 mm |
Balhoofdhoek | 22,4 ° |
Naloop | 91 mm |
Rijklaargewicht | 216 kg |
Benzinetank | 14,5 liter |
SERVICE | |
Service Interval | 16.000 km / 12 maanden |
VERBRUIK EN UITSTOOT (EU) | |
Benzineverbruik | TBC |
Emissiestandaard | EURO 5+ De gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zijn gemeten volgens verordening 168/2013/EG. De cijfers voor brandstofverbruik zijn afgeleid van specifieke testomstandigheden en dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Ze weerspiegelen mogelijk niet de werkelijke rijresultaten. |
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven