In Nederland rijden op dit moment totaal 24.695 motorfietsen van het model BMW Motorrad R1100GS, R1150GS, R1200GS en R1250GS rond, terwijl de nieuwe R1300GS- versie van de bestverkochte motor van Nederland onderweg is. Dat blijkt uit de kentekenregistratiecijfers van RDW en analyse daarvan door RDC.
Recent vierde BMW Motorrad de productie van de miljoenste GS met boxermotor. De opkomst van de GS als jarenlange Nederlandse marktleider is goed terug te zien in de kentekencijfers, ongeveer beginnend met 318 uit 1994 stammende R1100GS-modellen, die nu dus nog steeds op een geldig Nederlands kenteken staan. Van de R1100GS-modellen zijn er nog 1212 in Nederland, modellen dus die nieuw verkocht werden in de jaren 1994 – 2000. In dat laatste jaar was de 1100 al opgevolgd door de 1150, waarvan er 2668 uit de bouwjaren 1999 t/m 2005 nog op de Nederlandse wegen rijden.
BMW R1200GS nog steeds populairst
In 2004 was er de entree van de R1200GS op de Nederlandse markt, wat gelijk de populairste GS aller tijden zou worden, deels omdat het 1200-model doorliep tot en met 2019. Het Nederlandse motorpark telt dan ook maar liefst 15.568 R1200GS-en. Een enorm aantal, waarvan ongeveer de helft nieuw via de Nederlandse importeur naar Nederland kwam, terwijl (zeer globaal) de andere helft als gebruikte motorfiets via grijze import naar ons land kwam.
1200 had monopolie zware allroads
De 1200 zorgde ervoor dat adventuremotoren de verkoopcijfers gingen overheersen, een trend die nog steeds voortduurt. Dat de 1200 zoveel meer verkocht is dan alle andere cilinderinhouden, komt door twee dingen: de adventure raakte in de periode van de 1200 in de mode, waarbij de GS de grondlegger was die lang het monopolie op een dergelijke allroad had. Daarnaast was het model lang te koop, doordat de normale grote upgrade in 2013 eens een keer geen grotere cilinderinhoud bracht, maar de komst van waterkoeling. Pas vanaf modeljaar 2018 was er de nieuwe R1250GS, waarvan er nu 5246 op een Nederlands kenteken staan.
Lichtere GS-en
Het valt voor BMW Motorrad al jaren niet mee om haar andere modellen net zo goed te verkopen als de ‘grote’ GS, het marktleiderschap van de afgelopen 13 jaar leunt bijna volledig op de GS met boxermotor. Toch zijn er van de ‘kleine’ F800GS met paralleltwin nu 1953 units in Nederland, waarbij de grijze import ook een flinke rol speelde. Van de opvolger, de F850GS, staan er nu 714 op een Nederlands kenteken, in afwachting van de F900GS, die binnenkort de showrooms zal bereiken.
Breed GS-spectrum
In 1980 dook de GS-modelnaam voor het eerst op in de Nederlandse kentekenregisters: toen werd er zes keer een R80 G/S geregistreerd. Sinds die tijd zorgde vooral de R1200GS voor een explosieve groei van de aantallen, maar ook de paralleltwins in de F-modellen en buitenbeentjes als de R NineT Urban GS retromotor, de G650GS ééncilinder en de lichte G310GS tellen mee, waardoor het totaal in Nederland op 32.485 GS-en komt, waarvan door de meeste fans de 24.695 motoren met 1100, 1150, 1200 of 1250 cc als echte GS zullen worden gezien.
BMW GS-modellen in Nederland (1 oktober 2023)
BMW | R1250 GS | 5246 |
BMW | R1200 GS | 15570 |
BMW | R1150 GS | 2668 |
BMW | R1100 GS | 1212 |
BMW | F850 GS | 714 |
BMW | F800 GS | 1953 |
BMW | F750 GS | 688 |
BMW | F700 GS | 864 |
BMW | F650 GS | 2159 |
BMW | R100 GS | 411 |
BMW | R80 GS | 336 |
BMW | G310 GS | 287 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven