Skip to main content

Motorfabrikanten: Europees motorrijbewijsstelsel is prima zo

In een officiële verklaring meldt ACEM, de Europese vereniging van motorfabrikanten, dat ze aanpassingen voor het huidige, getrapte Europese motorrijbewijsstelsel op dit moment niet nodig vinden. Daarmee reageren de fabrikanten op een lopende evaluatie van de in 2012 ingevoerde Europese Richtlijn 2006/126/EC, beter bekend als de 3e Rijbewijsrichtlijn. De positie van de ACEM is vooral opvallend, omdat juist de motormerken in een aantal landen helemaal niet zo blij zijn met de regels. Dat zou ook kunnen gelden voor Nederland, waar men indertijd verzuimde om nationale aanpassingen door te voeren, waarop hier de ‘strengste’ versie geldig werd. Dit is echter niet een gevolg van de Europese wetgeving, maar meer een gevolg van het gebrek aan actie vanuit de Nederlandse motorindustrie en haar vertegenwoordigers bij de invoering ervan. 

Begin 2012 probeerde de Nederlandse motorfietsindustrie er via een lobby voor te zorgen dat de betreffende Europese richtlijn, bedoeld om per land keuzes uit te kunnen maken, aan de Nederlandse situatie zou worden aangepast. Door geklungel van een Tweede Kamerlid, dat ervoor zou zorgen dat de richtlijn uit de lijst van “hamerstukken” zou worden gehaald, bleek de volledige Europese richtlijn echter opeens integraal doorgevoerd. Gevolg hiervan was dat de hele richtlijn voor Nederland ging gelden, iets wat niet nodig was geweest omdat de nationale overheid zelf nog héél veel kon kiezen, vandaar de benaming ‘richtlijn’ in plaats van wet. 

Resultaat hiervan is nog steeds dat vooral jonge Nederlandse motorrijders enorm veel theorie- en motorrijexamens moeten afleggen, met als gevolg dat de keuze om te gaan motorrijden sneller wordt uitgesteld tot een leeftijd waarbij één ronde van drie examens genoeg is. Daar komt bij dat in veel andere Europese landen het autorijbewijs met een paar extra lessen al genoeg is om op een 125cc motor of motorscooter (A1-in-B) te mogen rijden, wat natuurlijk zeer efficient is om de files te bestrijden. Dit is in Nederland juist weer niet toegestaan. 

In 2017 kwam de nieuwe Code 80 de beginnende motorrijders iets te hulp, waardoor vanaf 21,5 al een laatste examen kan worden afgelegd. Maar het blijft nog steeds zo dat het verschil tussen jongeren die met 16 jaar al autorijles mogen volgen voor maar één praktijkexamen, schril afsteekt tegen de drie ‘leeftijdsrondes’ (van een theorieexamen en twee paktijkexamens per ronde) voor jonge motorrijders. De Nederlandse motorimporteurs zouden dat wel aan willen passen, maar zijn dermate bang voor de politiek, dat ze niet durven in te zetten op versoepeling van dit regime. Dit omdat in de Nederlandse politiek bij motorrijden altijd heel snel over veiligheid wordt gedebatteerd, in plaats van over mobileit. Recent werd dan ook zéér voorzichtig ingezet op het afschaffen van één theorie-examen voor A1-bij-B, waarna zelfs dit werd afgeschoten door de politiek. 

Toch laat ACEM, na de aankondiging dat ze het systeem als geheel zo wel goed te vinden, wat ideëen los op de Europese wetgevers, al lijkt dit na de openingszin niet meer zo heel gemeend. Aangeraden wordt om, ‘als de tekst toch geopend wordt’, vanaf nu alle aanpassingen theoretisch te onderbouwen en voertuigcategorie L en de 3DLD-regels (driewielers en A1-in-B)  te moderniseren. In de opmerkingen dáár pas weer na, wordt dan toch nog gemeld dat systeem van getrapte rijbewijzen weliswaar ondersteund wordt, maar dat er in sommige landen teveel examens afgelegd moeten worden. Vervolgens wordt dan juist wel weer gemeld dat “Lifelong Learning” aangemoedigd moet worden, waarbij het European Motorcycle Training Quality Label nog maar weer eens geplugd wordt. Voor het verplicht stellen hiervan wordt al een tijd gelobbyd door de motorsportbonden, maar daarbij lijkt enig opportunisme om de eigen cursussen te slijten nooit ver weg. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws