BMW Motorrad presenteerde op de EICMA de F450GS als wat “een voorproefje van wat een toekomstige BMW GS voor het A2-rijbewijs zou kunnen zijn”, maar de getoonde motorfiets leek al zo goed als productieklaar. BMW meldt nu dan ook dat het model al in 2025 leverbaar wordt.
F450 “Baby-GS”
Het opvallendste aan de nieuwe F450GS is natuurlijk het gloednieuwe tweecilinder motorblok. De laatste keer dat BMW een 450 offroadmodel verkocht, was dat nog met de eencilinder uit de G450X. Ook de kleinste 310-modellen hebben een monocilinder, maar nu blijkt dat BMW een volledig nieuwe paralleltwin voor dit model heeft ontwikkeld. Die tweecilinder moet 48 PK gaan leveren, waarbij BMW ook nog veel koppel onderin belooft.
Verder valt op dat BMW een andere ontstekingsvolgorde gebruikt dan alle andere motoren van dit moment, namelijk eentje van 125 graden. De 450 werd op de EICMA heel even gestart, waarbij het blok vooral klonk als een eencilinder, wat mogelijk ook de bedoeling is.
Artikel gaat verder onder de foto’s
Chassis
De BMW Concept F 450 GS is uitgerust met een volledig instelbare up-side-down voorvork en een achterschokdemper met “belasting afhankelijke” demping. De voorrem bestaat uit een enkele, radiaal gemonteerde Brembo vierzuiger remklauw. Het is wel de vraag of die techniek het productiemodel haalt, want de nieuwe 450 zal ook binnen een budget moeten blijven.
Lichtgewicht
Voor het stalen buizenframe en de opbouw claimt BMW dat de 450 “dicht bij het vereiste minimumgewicht in de A2-klasse van 175 kg ligt”, waarbij magnesium als gebruikt materiaal voor de blokdeksels wordt genoemd. Omdat het in de A2-wetgeving over rijklaar gewicht gaat, zal dat ook hier bedoeld worden, wat inderdaad licht is voor een dergelijke motorfiets, afhankelijk van hoe ‘dichtbij’ BMW bedoelt. Een vergelijking met eencilinder 450 cross- en enduromotoren gaat overigens volledig mank, die wegen nog eens 50 kilo minder.
Kosten
Ook qua uitrusting zal gezocht moeten worden naar kostenbeheersing vs. ‘premium’ merkwaarden, iets wat bij de lichtere modellen van het merk in het verleden vaak duidelijk voor spanning zorgde. BMW Motorrad belooft nu bochten-ABS, ‘instelbare’ rijmodi en het bekende 6,5-inch TFT dashboard. Dat past bij moderne motoren in het lichte aanbod, maar het zit daarbij niet direct helemaal aan de bovenkant van het segment. Op de conceptmotor zaten alle bekende bedieningselementen op het stuur, zoals die ook op andere BMW’s zitten.
Concept vs. productie
BMW Motorrad is dus al in 2025 van plan om het overeenkomstige seriemodel “in de stijl van de Concept F450GS” te presenteren. Het is altijd wel afwachten wat er overblijft van een conceptmodel, maar BMW Motorrad belooft dat de productieversie niet teveel zal afwijken van het getoonde prototype. Wel wordt alvast gemeld dat de zadelhoogte lager komt te liggen dan de versie die op de EICMA aan het publiek werd getoond.
Ook F450GS Adventure
Ook de spaakwielen (19 inch voor, 17 inch achter) met Continental TKC80’s worden vermoedelijk vervangen door aluminium gietwielen. De keuze voor een 19 inch voorwiel is overigens iets aan de behoudende kant, bij ‘echte’ offroadmotoren gaat men meestal voor 21 inch aan de voorzijde. Wel bestaat de kans dat de 19 inch voorkant voor een standaardversie is, waarop er dan ook weer een F450GS Adventure met een groter voorwiel, plus de in Milaan getoonde zadelhoogte, komt.
GS-uiterlijk scoort
Qua uiterlijk zoekt BMW duidelijk naar verbindingen met het bestverkochte model van het merk, de R1300GS. De X-vormige koplamp en de blauw-wit-rode graphics zijn dan ook herkenbaar als van de succesvolle GS-serie. Die serie is overigens zo populair, dat de helft (!) van alle in 2024 door BMW verkochte motoren een GS was.
Prijs
BMW zal met deze “Baby GS” de strijd willen aangaan met modellen als de KTM 390 Adventure (eencilinder), maar ook met die van Chinese nieuwkomers als de CFMoto MT450 (tweecilinder). Dit betekent dat de prijsrange niet extreem veel boven de € 8000 van de CFmoto mag komen te liggen, wat niet mee zal vallen omdat de huidige BMW G310GS eencilinder al € 7850 kost.
Platformbouw
Het ligt enorm voor de hand dat de F450GS de eerste van een serie lichte modellen op hetzelfde technische platform is.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven