Honda stopt maandenlang met de levering van een groot aantal motormodellen, omdat de knipperlichten ervan niet aan de Europese regelgeving voldoen. Het gaat daarbij om belangrijke 2024-modellen als de Honda CBR500R, CB500, CBR650R, CB650R en de nieuwe NX500 waarvan de knipperlichten niet voldoen aan de eisen.
De betrokken knipperlichten zijn in Indonesië geproduceerd door het Japanse bedrijf Mitsuba en hebben een E13-homologatiecodering, wat betekent dat ze in Luxemburg voor heel Europa zijn gecertificeerd. Het is nu nog onbekend welke afwijking er aan de knipperlichten is geconstateerd, maar duidelijk is wel dat bij een kwaliteitscontrole is ontdekt dat ze niet aan specifieke regelgeving voor motorfietsen voldoen.
Opvallend is misschien dat alle nieuwe Honda’s, als enige motormerk in Europa, voorzien zijn van continu (oranje) licht uitstralende knipperlichten aan de voorkant, maar het kan net zo goed zijn dat dit geen rol speelt in deze situatie. Als de problemen echter niet specifiek voor Honda zijn, kan het probleem zich makkelijk uitbreiden, want Mitsuba levert aan alle Japanse motormerken, maar ook aan BMW en bijna alle autofabrikanten wereldwijd.
Leveringsstop importeur
Snel na de ontdekking van de niet nader bekende afwijking van de eisen, heeft het Japanse management twee weken geleden een directe leveringsstop voor alle betrokken motoren afgekondigd. Die verkoopstop geldt -vreemd genoeg- alleen voor nog door Honda zelf uit te leveren motorfietsen. Dit betekent dat Honda-motordealers de modellen die al in de motorzaak aanwezig zijn, nog mogen verkopen, maar dat er van de betreffende modellen geen enkele nieuwe motor meer vanuit de Europese hoofdvestiging in België komt.
Zeker tot eind oktober
Honda heeft haar dealers laten weten dat het zeker tot eind oktober 2024 gaat duren voordat er een oplossing is, maar er wordt gevreesd dat dit nog langer kan zijn en dat er in het jaar 2024 helemaal geen verkoopbare voorraad meer komt. Voor de Honda-organisatie en haar dealers is dit een enorme strop, die mogelijk wel 20 procent van de jaarlijkse omzet gaat schelen.
Bij een Japanse organisatie als Honda lijkt (tijdelijke) vervanging door aftermarket knipperlichten geen optie. Daarbij kan ook eventueel ingrijpen van de Europese of nationale overheid een rol spelen; Honda zal graag laten zien dat ze direct alles uiterst serieus in het werk stellen om een fout als deze direct te herstellen, wat een rol kan spelen bij eventuele sancties.
Een woordvoerder van Honda Nederland reageert tegenover Nieuwsmotor op de situatie: “op dit moment is jullie informatie over een verkoopstop voor de betreffende modellen correct, al hopen we vooral dat we de betrokken modellen eerder kunnen uitleveren dan eind oktober. Voor alle duidelijkheid: er is absoluut geen enkele sprake van een gevaarlijke situatie met onze motoren, maar het gaat om een homologatie-issue, waarvan mij niet bekend is wat het exact is. Er is op dit moment ook geen sprake van een terugroepactie/recall.”
Betrokken 2024 Honda motoren: modelnaam (interne benaming)
- CBR125R (CBF125NA)
- CBR500R (CBR500RA)
- NX500 (CB500XA)
- CB500 Hornet (CB500FA)
- CBR650R (incl. E-clutch)
- CB650R (incl. E-clutch)




Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven