Skip to main content

KTM: “we lossen problemen nokkenassen op”

Recent zijn er wereldwijd berichten opgedoken over problemen met de nokkenassen van KTM modellen als die voorzien zijn van de 790cc-versie van de paralleltwin. In het kort lijkt het materiaal van de nokkenassen niet hard genoeg, waarop er slijtage ontstaat en de motor daardoor problemen krijgt, variërend van moeilijk starten en vreemd klinkende motoren, tot slecht of helemaal niet meer lopen.

Naast een Facebookgroep met 10.000 leden en veel berichten op forums, zien veel (motor)media (ook Nieuwsmotor) soortgelijke berichten als reacties op social media opduiken. Opvallend is dat tot nu toe KTM alleen met een bericht in de Facebookgroep reageerde, maar daarnaast komen er nu ook mails binnen bij bezitters van de betreffende motoren.

Reactie KTM: “We lossen het op!”

Nieuwsmotor.nl was recent in House of Brands, het hoofdkantoor van moederbedrijf Pierer Mobility AG in Mattighofen, Oostenrijk. Daar werden de problemen voorgelegd aan Riaan Neveling, Head of Global Marketing van KTM. Hij kwam, aan de hand van onze vragen, met het volgende statement:

“Als eerste, het klopt dat we ons ervan bewust zijn dat we over de genoemde zaken misschien niet zo handig gecommuniceerd hebben, dat hadden we echt beter moeten doen. Het helpt daarbij niet dat we een reorganisatie doormaken. Dan, de genoemde problemen zijn bij ons helaas bekend, maar daarbij gaat het puur en alleen om de 790 Duke en 790 Adventure-modellen uit 2018, 2019 en 2020, waarvan we bij minder dan 1% zien dat de nokkenassen niet goed zijn. Daarna hebben we de nokkenasvolgers en coating van de nokken aangepast. Voor iedereen die problemen heeft ondervonden of nog gaat krijgen geldt: ga naar je KTM-motordealer, die lost het voor je op. Ook als je eerdere problemen hebt gehad en daar misschien toen al geld voor hebt uitgegeven: ga naar je dealer, we lossen het echt op.” – Riaan Neveling, Head of Global Marketing KTM

Artikel gaat verder onder de foto

Riaan Neveling, Head of Global Marketing KTM

Nabranders

Nadat Nieuwsmotor begin oktober 2024 met Neveling sprak, kwamen er nog meer vragen omhoog, maar die werden -vanuit de communicatie van KTM naar klanten wereldwijd- alsnog beantwoord. Zo waren sommige motorrijders, die het onderhoud niet volgens alle onderhoudsregels bij de officiële dealers hadden gedaan, bang niet geholpen te worden. Maar, KTM houdt zich zo te zien ook in deze situatie aan de “we lossen het op” belofte. Terugkerende vraag is of de problemen ook bij andere modellen dan bij de genoemde Duke en Adventure 790, maar Neveling is zeer stellig geweest dat dit niet het geval is.

Tegenover het Britse MCN deed KTM’s Vice President Global Motorcycle Marketing, Federico Valentini, soortgelijke uitspraken, net als Robert Pearce, Vice President of Operations bij KTM North America tegenover ADV Pulse.

Meer over KTM in KTM themapodcast

Laatste detail: in de genoemde jaren werden de 790’s niet in China gebouwd, dat werd pas zo toen KTM het model van de Europese markt haalde en alleen nog in Azië verkocht. KTM wil extra duidelijk maken dat alleen de 125, 200, 390 en 790’s in China worden gebouwd. Voor meer informatie over dit onderwerp, plus alle recente ontwikkelingen bij het Oostenrijkse motormerken, verwijzen we naar de KTM thema-Motorpodcast:  Chromeburner Motorpodcast #62: KTM reorganiseert!

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws