De Japanse motormerken Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki gaan samen met automerk Toyota een Dakar-rallyteam uitrusten met een 998 cc viercilinder waterstofmotor. Het meest opvallende aan dat bericht: het gaat om een motorblok voor een auto. Kawasaki, Yamaha, Subaru, Mazda en Toyota kwamen eerder samen al met een prototype van een V8 motorblok op waterstof.
Superchargers
De vier Japanse motormerken werken (onder andere) samen in de HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology) research association. Ze kondigen vandaag aan samen met Toyota een voertuig met waterstofmotor, de HySE-X1, in te gaan schrijven voor de “Mission 1000” Challenge van de Dakar 2024, die van 5 tot 19 januari 2024 in Saoedi-Arabië wordt gehouden. Het HySE-X1 motorblok met vier superchargers zal daar in een aangepaste racebuggy van het Belgische Overdrive Racing ingezet.
Communicatie en ontwikkeling
Kenji Komatsu, HySE voorzitter en Executive Officer van het Technical Research & Development Center vanYamaha Motor Co. Ltd.: “Onze belangrijkste reden voor deelname is om ons de kans te geven de resultaten van ons onderzoek op een manier te communiceren die door iedereen makkelijk te begrijpen is. Door deel te nemen aan het evenement kunnen we ook potentiële problemen identificeren en onze technologie verfijnen, om de technische thema’s op te lossen die nodig zijn om small mobility op waterstof zo snel mogelijk werkend te krijgen. Wij hopen dat iedereen ons daar naar ons komt kijken en aanmoedigen”.
Overdrive HySE-X1 Dakar-voertuig met waterstofmotor
- Totale lengte × breedte × hoogte: 3530 mm × 2070 mm × 1700 mm
- Gewicht: ca. 1500 kg
- Motortype/kleppenmechanisme: Vloeistofgekoelde viertaktmotor met DOHC 16 kleppen en vier superchargers.
- Totale cilinderinhoud: 998 cc
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven