De Europese Commissie is een openbare raadpleging gestart als onderdeel van de evaluatie van de Derde Rijbewijsrichtlijn, waarmee het getrapte A1-A2-A motorrijbewijs in 2013 werd ingevoerd. Die Europese Richtlijn werd in 2012 in Nederland op de strengst denkbare wijze overgenomen, omdat er geen nationale input werd ingebracht. Dit gebeurde ondanks dat er flink gelobbyd was, maar dat bleek zinloos toen de aangewezen politicus vergat (!) het Europese voorstel apart te laten nemen, waarop de volledige Europese richtlijn integraal als ‘hamerstuk’ door de Tweede Kamer werd aangenomen.
Alle Europese wetten moeten echter na enige tijd geëvalueerd worden, en de Europese Commissie is daar voor deze 3e Rijbewijsrichtlijn in 2017 mee begonnen. Nu is het tijd voor de volgende stap en het goede nieuws is: we mogen er allemaal iets van zeggen, al is niet zo heel duidelijk wat er met de mening van burgers gebeurt. Volgens de Europese Commissie zal met de resultaten van de evaluatie ‘rekening worden gehouden’ om te bepalen of er wijzigingen en/of verbeteringen aan de Rijbewijsrichtlijn nodig zijn. Het ligt echter voor de hand dat meer input vanuit motorrijders altijd wenselijk is.
Voor de enquête zijn verschillende invalshoeken mogelijk. Zo zal een organisatie als de KNMV of ANWB vooral hameren op méér lessen en verplichte herhalingcursusssen, maar daarbij kan het een rol spelen dat deze organisaties de grootste aanbieders van motorrijlessen en motorcursussen zijn. Voor de FEMA speelt het een rol dat ze in het algemeen pleiten voor meer veiligheid van motorrijders, waarbij veel breder wordt gekeken, maar daarmee vertegenwoordigen ze maar een bepaald, klein deel van de motorrijders; er zijn genoeg motorrijders die er anders over denken maar die zijn niet georganiseerd. De industrie zal het systeem met drie uitgebreide examens vooral schadelijk vinden voor de aanwas van nieuwe motorrijders, dus van nieuwe klanten. Die mogelijke kopers van een nieuwe motor moeten nu drie keer twee praktijkexamens èn een theorie-examen afleggen om met zéér langzaam oplopende PK’s te mogen rijden, waar een achtienjarige voor een auto met één praktijkexamen en één theoriecertificaat in alle modellen mag rijden, al dan niet met de mogelijkheid om eerder onder begeleiding van een ouder te oefenen.
Overigens is het dus wel zo dat de regels niet volledig door Europa worden bepaald. Elke lidstaat heeft nog steeds de vrijheid zelf sommige delen van de rijbewijswetgeving te bepalen, het is immers een richtlijn van de Europese Commissie en geen wet. Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat Europese landen waar met een autorijbewijs op een 125cc motorfiets of motorscooter mag worden gereden, al dan niet na een (beperkte) cursus. Recent probeerden RAI (fabrikanten) en BOVAG (dealers) in Nederland nog gedaan te krijgen dat bezitters van een autorijbewijs niet opnieuw theorie-examen hoeven te doen, maar zelfs met deze kleine versoepeling stemde de minister niet in.
De Europese Commissie startte op 28 oktober de openbare raadpleging, die tot 20 januari 2021 duurt. Ze nodigt alle belanghebbenden uit om deel te nemen. De enquête gaat niet alleen over het motorrijbewijs, maar over alle rijbewijzen, met enkele vragen die specifiek zijn voor het A-rijbewijs. Voordat u uw mening kunt geven, moet u wel een account aanmaken met een inlognaam en een wachtwoord.
Link om mee te doen aan de enquete: http://bit.ly/3eRBWRL (delen kan via de knoppen hieronder)
Bron: Nieuwsmotor, FEMA
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven