Skip to main content

Continental USA roept bijna 70.000 TKC80 motorbanden terug

In de USA heeft Continental Tire the Americas 57 verschillende types en maten motorbanden teruggeroepen wegens mogelijke ‘oppervlakkige barsten’ in de profielgroeven van het loopvlak. Belangrijkste betrokken model is de TKC80, een populaire allroad motorband met grove noppen, die ook als “OEM” standaardband gemonteerd wordt onder nieuwe adventuremotoren van KTM en BMW Motorrad. Volgens Continental Tire the Americas (CTA) gaat het om een totaal van 68.770 motorbanden die zijn geproduceerd tussen 6 januari 2019 en 30 april 2022, waaarbij volgens een schatting zo’n 10% de betreffende barsten kan vertonen. 

Bijna 5 millimeter

Volgens de recall-melding bij de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) begon Continental in februari van 2022 een onderzoek naar barsten in een ContiScoot scooterband, waarna ook gekeken werd naar andere bandentypes. Resultaat daarvan was dat kans op barsten werd vastgesteld bij de TKC80, maar ook bij ContiGO, K62 en LB modellen. De aangetroffen barsten zouden mogelijk “langer dan 3/16 inch” (4,8 mm) kunnen zijn. Daarmee overschrijven ze de toleranties in de Amerikaanse Federal Motor Vehicle Safety Standard 119 voor ‘New Pneumatic Tires-Other Than Passenger Cars’, waardoor de recall in de USA noodzakelijk werd. In de USA worden alle betreffende banden vervangen door nieuwe, terwijl de banden die als standaardmontage onder nieuwe motoren werden verkocht, door de betreffende merken worden vervangen. 

(Nog?) niet in Nederland

In zowel het Europese Safety Gate als het Nederlandse RDW terugroepregister, zijn geen meldingen van een terugroepactie te vinden. Dit kan betekenen dat de hier geleverde banden niet op dezelfde manier geproduceerd zijn als de Amerikaanse, waardoor ze niet dezelfde problemen hebben. Er bestaat echter ook de mogelijkheid dat de gevaarszetting hier anders wordt ingeschat of de Europese regelgeving niet overschrijdt. Daarnaast kan het zo zijn dat er pas later in Europa een recall volgt. De ervaring leert daarbij dat de Amerikaanse NHTSA dermate streng is, dat fabrikanten sneller geneigd zijn zich daar te melden, maar ook dat sommige recalls niet wereldwijd worden doorgevoerd wegens afwijkende homologatie-eisen.

UPDATE I: Een woordvoerder van de Continental importeur in Nederland laat in een voorlopige reactie weten dat het er sterk op lijkt dat de recall niet in Europa plaats zal vinden. Reden hiervoor is dat men de oppervlakkige barsten eigenlijk alleen als een “cosmetische” factor ziet, waarbij geen sprake is van enige gevaarszetting. Dat er in de USA wel een recall plaatsvindt, komt door verschillen in de Amerikaanse DOT homolgatie en de Europese E4 regels. 

Update II: Officiële reactie Continental: 

“Continental heeft in de VS en Canada een vrijwillig terugroepprogramma aangekondigd, waarbij ongeveer 70.000 TKC80, ContiGo! K62 en LB motorfietsbanden in diverse maten betrokken zijn. Interne tests van Continental toonden aan dat zich onder bepaalde omstandigheden oppervlakkige scheuren in de loopvlakgroeven kunnen ontwikkelen, die langer zijn dan gespecificeerd in de FMVSS 119 Endurance-testvereisten. 

Continental heeft geen meldingen ontvangen van ongevallen of verwondingen als gevolg van deze situatie. 

Als voorzorgsmaatregel zal Continental rechtstreeks of via haar distributeurs contact opnemen met de aftermarket-consumenten om hen te informeren hoe ze een bandenwissel kunnen vergemakkelijken, wat kosteloos zal gebeuren. Buiten de VS en Canada worden geen andere regio’s noch andere bandenlijnen door deze terugroepactie getroffen.



Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws