In de aanloop naar de presentatie van een aantal nieuwe motoren van Chinese motorfabrikanten, ontstond de indruk dat de 650cc-paralleltwin motorblokken daarvan in licentie van Kawasaki worden gebouwd. Dit idee werd nergens met zoveel woorden bevestigd, maar het verhaal zweeft al dermate lang rond, dat het breed wordt gedragen.
Importeurs en dealers van de Chinese merken noemen het motorblok dan ook graag een “van Kawasaki-afgeleid” motorblok, terwijl er ook nooit hardop gezegd wordt dat het feitelijk géén Kawasaki-motorblok is. Oftewel, de Chinese motorfabrikanten houden zich liever een beetje op de vlakte wat betreft de daadwerkelijke afkomst van het motorblok, de associatie met een Japans topmerk is immers altijd voordelig.
CF Moto & Moto Morini: zelfde motorblok
Tot nu toe werd dan ook op brede schaal aangenomen dat de motorblokken van de CF Moto 650MT, 650NK & 650GT in licentie van Kawasaki, dus met medewerking van de Japanse fabrikant, in China werden gebouwd op basis van het motorblok van de Kawasaki ER-6 serie. Daar komt nu recent bij dat Moto Morini sinds enige tijd eigendom is van Zhongneng Vehicel Group (ZNEN), een andere Chinese grootmacht, die Voor het eerste Morini-model een motorblok met exact dezelfde configuratie gebruikt, waarbij ook de Kawasaki-link snel gelegd was. Navraag bij de Nederlandse importeur leert echter dat het motorblok van de Moto Morini X-Cape 650 en Seiemmezzo bij CF Moto vandaan komt. Die twee blokken zijn dus gelijk.
Kawasaki: niet ons motorblok
Toen we recent de nieuwe Moto Morini Seiemmezzo (Italiaans voor “zesenhalf”) aankondigden en daarbij meldden dat het motorblok door de Chinese makers met een licentie van Kawasaki werd gebouwd, kwam er post van Kawasaki met als belangrijkste punt: dat is niet zo. Oftewel, Kawasaki heeft volgens Kawasaki Europe geen licentie verstrekt om haar motorblok (na) te mogen bouwen.
De importeur van Moto Morini geeft desgevraagd aan dat ze niet weten of er een licentie van Kawasaki is, omdat het blok van de Morini 650 (foto), zoals gemeld, bij CF Moto vandaan komt. “Het motorblok van de Moto Morini X-Cape 650 en Seiemmezzo 650 is een motor die ontworpen is en gebouwd wordt door CFMoto. Moto Morini koopt dit motorblok van CFMoto na deze te hebben verbeterd om aan de E5 regelgeving te voldoen. (…) Als er al een verband is tussen CFMoto en Kawasaki kunnen we dat niet bevestigen noch ontkennen omdat we deze informatie gewoon niet hebben. Voor ons is dit ook irrelevant aangezien voor ons het een Moto Morini motor is.” Aldus Jan Ykema van MotoMondo, de importeur van Moto Morini.
De CF Moto-importeur vraagt het op ons verzoek na bij CF Moto zelf en komt dan met een niet mis te verstaan antwoord: “Het is GEEN licentie blok van Kawasaki. Ze hebben dit blok zelf ontwikkeld”, zo meldt ons Bart Wellemans van BW Import.
Wel heeft de Chinese fabrikant momenteel een verregaande samenwerking met KTM, waarvoor het in licentie niet alleen hele KTM’s bouwt, maar op basis van (bijvoorbeeld) het motorblok van de KTM 1290 en de 790 Duke ook een eigen model verkoopt.
Conclusie: het motorblok in de CF Moto 650’s en de Moto Morini 650 is hetzelfde motorblok. Dit vertoont weliswaar extreem veel gelijkenis met het motorblok van Kawasaki, maar het wordt door de Chinezen niet met een licentie van de Japanners gebouwd.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven