De al langlopende onderhandelingen tussen BOVAG en vakbonden over een nieuwe cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) beginnen steeds minder soepel te verlopen. Nadat beide partijen al eerder uit elkaar gingen zonder resultaat, wordt de toon nu grimmiger en kondigen de bonden stakingsacties aan, met als eerste stakingen komende dinsdag in de regio Rotterdam.
De eisen van de bonden voor een nieuwe CAO Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) zijn een looneis van 7 procent voor één jaar. BOVAG wil namens de werkgevers niet hoger gaan dan 3,55 procent. Verder eisen de bonden arbeidsverbeteringen als een vaste koppeling tussen inflatie en loonstijging, een uitbreiding van het zogenaamde “generatiepact”, waarmee werknemers minder kunnen werken met volledige pensioenopbouw en rouw- of geboorteverlof en een betere reiskostenregeling.
Winstdaling bij werkgevers
“Het ultimatum dat BOVAG afgelopen week ontving van de vakbonden inzake een nieuwe cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) bevat onrealistische eisen”, zo begint het laatste bericht van de werkgevers die verenigd zijn in de BOVAG. Daarna vervolgt het met “In de vorige CAO is immers al een hele forse loonsverhoging van opgeteld gemiddeld 10,5 procent afgesproken. (…) Vanzelfsprekend is zo’n stevige verhoging niet elke cao-ronde opnieuw haalbaar. Zeker niet in tijden waarin de vooruitzichten zeer matig zijn. De nettowinst van de gemiddelde autodealer bedroeg in het derde kwartaal van 2024 slechts 0,89 procent van de omzet, tegenover 1,43 procent in hetzelfde kwartaal in 2023. Dat betekent een winstdaling van 34 procent!”
Vakbonden “uit-onderhandeld”
Vakbond CNV ziet de situatie heel anders. “BOVAG en zijn achterban willen niet komen tot een nieuwe cao Motorvoertuigen en Tweewielerbedrijven met daarin een fatsoenlijke loonsverhoging. Ze bieden 3,55% loonsverhoging voor 18 maanden. Ook willen ze verslechteringen doorvoeren. Daar gaan we niet mee akkoord. Na 5 onderhandelingsrondes is duidelijk dat we uit-onderhandeld zijn. (…) Komende dinsdag, 4 februari 2025, leggen de eerste garagemedewerkers in de regio Rotterdam 24 uur hun werk neer.”
Nederlands’ grootste vakbond FNV is dan ook al bezig met het opbouwen van vertrouwen in acties als de aangekondigde staking. “De FNV-leden zijn strijdbaar. Tijdens tientallen actievergaderingen door het hele land bleek vorige week dat de bereidheid om in actie te komen enorm is. We gaan 100% zeker staken. De eerste staking is op dinsdag 4 februari in Ridderkerk. Dit is pas het begin.”
Motordealers?
De vraag is eerlijk gezegd wel hoe deze strijd leeft binnen de motorbranche. Motordealers vallen immers zowel onder de omschrijving motorvoertuigenbedrijf als tweewielerbedrijf en ook onder deze CAO, maar zijn meestal zo klein dat er van georganiseerde vakbondsacties niet snel sprake zal zijn. Op de websites van zowel FNV als CNV wordt er dan ook met geen enkel woord over de motorbranche gesproken, maar CNV meldt wel “Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven.“. FNV Metaal-bestuurder Murat Sekercan en CNV-sectorleider Nicole Engmann verzekeren Nieuwsmotor vandaag dan ook dat de vakbonden absoluut leden hebben die bij motordealers en -werkplaatsen werken, en dat die dus ook zeker verwacht worden bij stakingen en de actiedag in Ridderkerk.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven