Het Britse motormerk Norton Motorcycle is “into administration” gegaan, een fase van het proces rondom faillissement die (maar deels) vergelijkbaar is met het Nederlandse surceance van betaling. Al langer waren er geruchten rondom de wankele financiële situatie van het merk, dat recent al bekend moest maken dat er een flinke belastingschuld is. Als meest recente ontwikkeling was er de bekende road-racer John McGuinness die in het openbaar meldde dat hij zijn geld niet kreeg. Norton heeft al een zeer roerige historie met faillissementen en verkoop van de naamrechten. Het bedrijf is gevestigd in Donington Castle bij het gelijknamige circuit in Leicestershire, waar het de afgelopen jaren een stroom aan nieuwe modellen aankondigde, maar altijd al moeite had die uiteindelijk ook uit te leveren. Nu meldt de BBC dat de rechter nu de baas is in het bedrijf, wat ook geldt voor het gelieerde Priest House Hotel. BDO Accountants is aangesteld om te kijken of de problemen op te lossen zijn of eventueel door te gaan naar een volledig faillissement. Bij Norton werken ongeveer 100 mensen.
Al sinds zakenman Stuart Garner in 2008 het merk opnieuw leven inblies, is er veel commotie rondom het merk. Zo gebeurde het meerdere malen dat nieuwe modellen werden aangekondigd, waarop aanbetalingen werden geïnd en het vervolgens soms jaren duurde voor de beloofde motorfiets er was. Als het al gebeurde. Hierdoor kwamen en gingen managers en importeurs van het merk er in een snel tempo door. Garner wist er echter altijd voor te zorgen dat het bedrijf toch bleef draaien, wat al langer voor veel vragen zorgde.
Lee Causer, BDO-partner Bedrijfsherstructurering tegenover LeicestershireLive: “Als gezamenlijke beheerders nemen we alle nodige stappen om ervoor te zorgen dat klanten, personeel en leveranciers worden ondersteund in het beheerproces. Het is onze taak om zo snel mogelijk de meest geschikte strategie te bepalen en uit te voeren, om zo de belangen van crediteuren te beschermen, rekening houdend met de noodzaak om de stress voor alle partijen te minimaliseren. We evalueren momenteel de positie van elk van de bedrijven om te bepalen welke opties voor hen beschikbaar zijn en wat de meest geschikte manier is om verder te gaan.”
Foto: Norton Motorcycles

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven