Bij Honda Motor Co., Ltd. is Toshihiro Mibe de nieuwe President en Representative Director van het hele concern. In zijn inauguratiespeech ging het over alle producten van Honda en dus ook over motorfietsen. Honda streeft er volgens Mibe naar dat tegen 2050 alle producten en bedrijfsactiviteiten waar Honda bij betrokken is, CO2-neutraal zijn. Ook moeten er dan geen dodelijke verkeersslachtoffers meer vallen. Opvallend is dan wel dat Mibe voor dat laatste alleen spreekt over het verbeteren van de zogenaamde ADAS rijhulpsystemen van auto’s, wat volgens hem dan indirect weer de veiligheid van motorfietsen verbetert. Over ADAS of andere aanpassingen voor motorfietsen zelf wordt, vreemd genoeg, dan weer niet gesproken.
Hieronder de items uit zijn speech die gericht zijn op motorfietsen.
Milieu
“Honda zal ernaar streven om de motorfietsindustrie te leiden in de voorhoede van zijn milieu-initiatieven met een aanpak die niet alleen elektrificatie omvat, maar ook de verbetering van de brandstofefficiëntie van benzinemotoren, het gebruik van biobrandstoffen en andere strategieën.
・ De sleutel tot succesvolle elektrificatie van motorfietsproducten is om de batterij, die nog steeds duur is, los te zien van de motorfiets. In ontwikkelde landen, waar de samenleving veel vraag heeft naar elektrificatie, zullen we elektrificatie nastreven met behulp van Mobile Power Pack, gericht op onze B-to-B (business-to-business) en B-to-G (business-to-government) klanten.
・ Voor klanten met persoonlijk gebruik moeten we niet alleen ons productassortiment verbeteren, maar ook een groot aantal batterijwisselstations beschikbaar stellen en gebruikers gemak garanderen door ze compatibel te maken met EV’s van andere fabrikanten. Daartoe heeft Honda een consortium opgericht met andere motorfabrikanten in respectievelijk Japan en Europa, om technologiestandaarden voor verwisselbare accu’s te ontwikkelen. Honda heeft een visie om Mobile Power Pack-toepassingen uit te breiden tot niet alleen motorfietsen, maar ook om producten en micro-mobiliteitsproducten aan te drijven. Met deze visie zijn we begonnen met demonstratietests in India met driewielertaxi’s van het “riksja” type.
・ Om tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten, introduceren we op het gebied van fietsen voor zakelijk gebruik naast de GYRO e: en GYRO CANOPY e:, die zijn gepland voor dit jaar, tegen 2024 ook drie nieuwe EV-modellen op het gebied van persoonlijke gebruik, in klassen met motorafmetingen van minder dan 50 cc en minder dan 125 cc. We zullen ook nieuwe producten introduceren op het gebied van “FUN”.”
Veiligheid
“Honda streeft voor 2050 wereldwijd naar nul verkeersdoden waarbij Honda-motorfietsen en -auto’s betrokken zijn. De grootste uitdaging waarmee we zullen worden geconfronteerd terwijl we aan dit doel werken, is het elimineren van dodelijke ongevallen met motorfietsen, vooral in opkomende markten. Als bedrijf dat zowel motor- als automobielbedrijven heeft, zullen we ons onderzoek naar veiligheidstechnologieën die motorfietsen en auto’s in staat stellen veilig naast elkaar te laten bestaan, blijven versterken en het voortouw nemen bij het realiseren van een botsingsvrije samenleving vanuit het oogpunt van zowel hardware als software.
・ Aangezien bij veel dodelijke ongevallen met motorfietsen auto’s betrokken zijn, zullen we ernaar streven om onze omnidirectionele ADAS (geavanceerd rijhulpsysteem) toe te passen op alle nieuwe automodellen die we tegen 2030 in ontwikkelde landen introduceren.”
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven