Eindelijk is het zover, de Beta-familie breidt zich uit en brengt twee nieuwe modellen in de on-off- en scrambler-sector op de markt. Geïnspireerd door de historische Alp 4.0 hebben de ingenieurs van Betamotor twee compleet nieuwe versies van het model ontworpen en ontwikkeld. De nieuwe Alp 4.0 en Alp X komen eraan.
Wat is de ALP?
Een icoon onder de meest transversale voertuigen in de motorwereld, een eenvoudige, intuïtieve en karakteristieke motorfiets. Hij kan zowel op de weg als off-road uit de voeten, en is zowel geschikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer als voor zwaardere ritten buiten de verharde wegen; De ALP is een betrouwbare en goed gebouwde motorfiets die een zeer brede groep gebruikers aanspreekt, van jongeren met een A2-rijbewijs op zoek naar hun eerste motorfiets, tot terugkerende motorrijders die op zoek zijn naar een eenvoudig en zuinig exemplaar, van vrouwen die op zoek zijn naar een moderne motorfiets die niet te groot of te zwaar is, tot alle liefhebbers van lichte off-road fietsen die op zoek zijn naar een uitgebalanceerd en leuk model. De ALP is de allrounder bij uitstek en is terug in een totaal nieuw jasje!
Net als alle Beta-modellen voldoen ook de nieuwe ALP-fietsen aan het concept van RideAbility, ontworpen om enerzijds maximale rijeigenschappen mogelijk te maken en anderzijds de individuele rijder in staat te stellen zijn volledige potentieel te uiten en plezier te hebben in alle situaties. De nieuwe ALP-generatie neemt de veelzijdigheid op en naast de weg van de vorige modellen over en brengt twee wendbare en manoeuvreerbare motorfietsen op de markt met specifieke kenmerken om aan verschillende behoeften te voldoen. ALP is dus niet alleen 4.0 maar ook X!
Een dubbele keuze? Zowel Alp 4.0 als Alp X zijn ontworpen voor maximale rijeigenschappen op elk terrein, maar worden gekenmerkt door specifieke esthetische en functionele details vanwege hun verschillende gebruiksdoeleinden:
Beta Alp 4.0
Richt zich op traditionalisten die verknocht zijn aan de off-roadwereld van het merk. De nieuwe Alp 4.0 is een wendbare, gemakkelijk te besturen motorfiets, geschikt voor iedereen die de wereld van off-road rijden op een speelse en vrijblijvende manier wil benaderen. De omhullende kunststof onderdelen, de 18- en 21-inch wielen en de noppenbanden benadrukken zijn off-road karakter, maar weerhouden hem er niet van om ook een wendbare motorfiets in de stad te zijn. Ook de voetsteunen zijn tot in detail ontworpen en zijn voorzien van verwijderbare rubberen pads om zowel maximaal comfort op de weg als maximale grip op het terrein te garanderen! Alp 4.0 is de perfecte avonturier voor een aangenaam off-road weekend.
Beta Alp X
Is een ongekend model van Beta. Hij maakt zich het ALP-concept eigen en benadert de modernere smaak van degenen die de scramblerwereld hebben herontdekt. Alp X deelt de basiscomponenten met Alp 4.0, maar verschuift zijn karakter richting het Modern Classic-segment met specifieke wegkenmerken zoals 17- en 19-inch wielen met meer wegspecifieke banden en taps toelopende kunststofdelen, verrijkt door de ronde koplamp. Alp X heeft een compleet andere aantrekkingskracht en wordt de perfecte fiets voor de stad en langeafstandsritten, terwijl hij onderweg altijd klaar staat om over onverharde wegen te rijden. Alp X – net als Alp 4.0 – maakt het mogelijk om comfortabel te reizen, ook met z’n tweeën, dankzij het royale zadel en de comfortabele handgrepen voor de passagier. Alp X is de gebruiksvriendelijke motorfiets bij uitstek.
Alp 4.0 en Alp X delen dezelfde technische basis, laten we de details bekijken:
Motor
De nieuwe modellen Alp 4.0 en Alp X zijn uitgerust met een 350cc-motor die uit de samenwerking tussen de ingenieurs van Betamotor en die van Tayo Motorcycles is ontstaan. De nieuwe krachtbron met elektronische injectie die speciaal voor dit project is ontwikkeld, kan tot 35 pk leveren bij 9500 tpm. Om al het beschikbare vermogen en koppel te benutten, is de motor uitgerust met een 6-versnellingsbak en levert hij een topsnelheid van meer dan 130 km/u. Dankzij het lage brandstofverbruik en de brandstoftank van 11 liter, waarvan 2,3 liter als reserve, heeft de nieuwe ALP een goede actieradius waarmee zelfs lange offroad-routes zonder tankstations mogelijk zijn. De motoren van de twee modellen verschillen qua mapping, ontworpen om de hoogst mogelijke prestaties voor beide modellen te garanderen.
Rijwielgedeelte :
- Frame: het frame van de nieuwe ALP-motorfietsen is een stalen perimeterframe waar de motor onder hangt, afgewerkt in zwart. Dit zorgt tegelijkertijd voor robuustheid en wendbaarheid van de fiets, dankzij de systeemafmetingen die door de ingenieurs van Betamotor zijn bepaald en die in perfecte synergie met de vering werken.
- Vering: zowel de voorvork als de mono achtervering zijn ingesteld voor maximaal rijplezier, maar met oog voor comfort en rijeigenschappen.
- Zadelhoogte: De zadelhoogte is 865 mm voor Alp 4.0 en 855 voor Alp X en biedt voor beide modellen een goed grondcontact, wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid zodra je op het zadel zit, zowel op als naast de weg, zelfs voor beginnende rijders. Het zadel is uiterst comfortabel voor zowel de berijder als de passagier.
- Remmen: beide modellen zijn uitgerust met een 290 mm remschijf voor en een 220 mm remschijf achter, met Nissin hoofdremcilinder en remklauw, voor kracht en moduleerbaarheid onder alle omstandigheden. Tot de standaarduitrusting behoort ook het BOSCH ABS-systeem. Deze rijhulp is ontworpen voor maximale veiligheid en kan worden uitgeschakeld in de Offroad-modus, maar wordt automatisch opnieuw geactiveerd telkens als de motor wordt uitgeschakeld om gevaarlijk vergeten te voorkomen.
De activering van ABS kan gemakkelijk worden gecontroleerd via het indicatorlampje op het LCD-instrumentenpaneel, dat naast andere informatie ook brandstofpeil, actieradius, versnellingsindicator en de gebruikelijke informatie zoals snelheid, motortoerental, gedeeltelijke en totale kilometerteller weergeeft in een moderne en leesbare grafiek.
De belangrijkste verschillen en bijzonderheden die Alp 4.0 en Alp X onderscheiden zijn:
- De Alp 4.0 is uitgerust met 18- en 21-inch wielen en banden die beter geschikt zijn voor off-road gebruik; de Alp X rijdt daarentegen op 17- en 19-inchwielen, en dan nog steeds spaakwielen, maar met banden met meer een wegkarakter, terwijl het profiel met inkepingen voor het juiste off-roadgevoel zorgt.
- Qua esthetiek verschillen de twee modellen in de afwerking en vorm van de bovenbouw, waarbij Alp X meer taps toelopende kunststofdelen heeft die de Modern Classic stijl benadrukken, terwijl die van Alp 4.0 meer omhullend zijn. De vorm van de Alp X wordt perfect aangevuld door de nieuwe ronde LED-koplamp van de nieuwste generatie, terwijl op de 4.0 versie de verlichting wordt verzorgd door een koplamp met een modernere, vierkantere snit, opnieuw met LED-licht. Een gemeenschappelijk punt op het gebied van esthetiek is de nieuwe lage nummerplaathouder die niet aansluit op het achterspatbord maar, in een meer weg- en moderne stijl, direct op het achterwiel is geplaatst.
Het assortiment accessoires voor de nieuwe ALP-generatie omvat handkappen, zijtassen en een topkoffer.
Kleuren:
- Alp 4.0: White; Red
- Alp X: Matt Grey; Dark Grey
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven