Ondanks de toegenomen concurrentie is de Yamaha Tenere 700 de best verkochte motorfiets in zijn klasse gebleven en nu, in 2025, komt er een nieuwe generatie Tenere 700 die voortborduurt op de erfenis van de Tenere. Het blijft een opwindende machine, geïnspireerd door Yamaha’s rallysuccessen, maar is nu nog toegankelijker voor een breder scala aan motorrijders.
Naast de nieuwe standaard Ténéré 700 komt er nu ook een variant met een lagere zithoogte en kortere veerweg. Hiermee creëren we een aantrekkelijke motorfiets voor rijders die een minder hoge zitpositie wensen. De nieuwe Ténéré 700 Rally is daarentegen weer een extra hoge offroad met nog hogere specificaties voor de meer veeleisende offroad-liefhebber.
De betere specificaties, een gedurfde nieuwe rally-uitstraling en subtiele maar belangrijke ontwikkelingen van het veelgeprezen CP2 platform zijn een serieuze verdere verbetering van de 2025 Ténéré 700 waarmee Yamaha voorop blijft lopen in deze steeds populairder wordende klasse.
En hoewel Yamaha de specificaties van de Ténéré 700 heeft uitgebreid, getuige de introductie van de YCC-T elektronische gashendel, rijmodi en opgewaardeerde vering, is het ontwerpteam voorzichtig geweest met het toevoegen van technologie omwille van de technologie. Elektronische hulpmiddelen verbeteren de interactie tussen de rijder en de motorfiets, maar worden nooit overrompelend of buitensporig. Persoonlijke aanpassingen die de motor aan eisen van de rijder of de wegomstandigheden laten voldoen, blijven altijd eenvoudig te maken en effectief in hun uitvoering.
2025 Yamaha Ténéré 700 – technische highlights
- Nieuw kuipwerk en koplamp in opvallend Yamaha Adventure-design
- Voor en achter hoogwaardige, volledig instelbare wielophanging
- Nieuw 6,3″ TFT-kleurenscherm met smartphoneverbinding
- YCC-T elektronische gashendel met twee rijstanden
- Schakelbare ABS en TCS via een speciale knop
- Nieuwste versie van het 690 cc, vloeistofgekoelde, DOHC, EU5+ CP2-tweecilindermotorblok met vier kleppen
- Nieuw schakelmateriaal en richtingaanwijzers
- Nieuw rally-stijl zadel uit één stuk
- Lage variant verkrijgbaar met 15 mm lagere zithoogte
- Nieuw koppelingsdeksel om aanraking met het been te verminderen
- Grotere voetsteunen
- Handkappen in dezelfde kleur als het kuipwerk
- Vernieuwde zijstandaardschakelaar
2025 Yamaha Ténéré 700 rally – technische highlights
- Hogere KYB voor- en achtervering
- Historisch geïnspireerde kleurstelling als eerbetoon aan klassieke Ténéré-modellen
- Hoog voorspatbord in off-road stijl
- Zware carterplaat van 4 mm dik aluminium
- Lichtgewicht titanium voetsteunen
- Extra Raid TFT Thema
- Speciaal rallyzadel
Persbericht gaat verder onder de foto’s
MEGA foto gallery met 142 foto’s hier: Facebook MEGA Gallery |
Het nieuwste Yamaha adventure-design
De 2025 Ténéré 700 is geïnspireerd op Yamaha’s beroemde rallyraidmotoren uit het verleden en het heden, en heeft een geheel nieuw uiterlijk in combinatie met een ergonomie die is ontwikkeld om effectiever te zijn voor zowel weg- als offroadrijden.
Het silhouet van de Ténéré 700 is iconisch geworden. Hoog aan de voorkant en van daaruit taps toelopend naar een compacte achterkant. Het is gebaseerd op de lessen die zijn opgedaan in tientallen jaren rallyrijden, waarbij functionaliteit, ergonomie en prestaties harmonieus zijn gecombineerd om onder alle omstandigheden de meest fascinerende rit te leveren. De voorkant biedt de berijder door het ontwerp zowel uitstekend zicht als goede bescherming, niet in de laatste plaats dankzij het grote windscherm uit één stuk. Het minimalistische midden- en achtergedeelte draagt bij aan een zithouding die de rijder veel ruimte geeft om het lichaam goed te positioneren, waarbij veel aandacht is geschonken aan rijders die staand hun lichaamsgewicht willen verdelen tijdens offroadrijden.
Vergeleken met het vorige model is de brandstoftank naar voren verplaatst, waarbij veel aandacht is besteed aan de balans tussen afmetingen en optimale ergonomie, met behoud van de klassieke Ténéré-designtaal. De top van de 16-liter tank ligt nu lager dan bij het vorige model en dit draagt bij aan een evenwichtigere gewichtsverdeling en over de gehele lijn een betere besturing.
Het middengedeelte van de 2025 Ténéré 700 is niet alleen zo ontworpen om een evenwichtige visuele overgang te vormen tussen de voor- en achterkant van de motorfiets, maar zeker ook om de rijder een comfortabel en effectief zadel te bieden, het gedeelte waarop je het lichaamsgewicht gemakkelijk kan verplaatsen terwijl je offroad rijdt. Het ontwerp is ongecompliceerd, met de nadruk op een stevig contactvlak tussen de motorfiets en de benen van de berijder en een goede luchtstroom in zowel zittende als staande posities. Het nieuwe eendelige, op rally geïnspireerde zadel is ook klassiek Ténéré, heeft een lang en smal ontwerp en biedt, vergeleken met het vorige tweedelige ontwerp, meer bewegingsvrijheid tijdens het rijden.
De opvallende look van de Ténéré wordt aangevuld met twee aansprekende nieuwe kleurstellingen die zijn ontworpen om de kenmerken van de motorfiets te benadrukken. De standaardmodellen en modellen met een lagere zithoogte hebben de keuze uit Frozen Titanium, dat het stoere karakter van de machine benadrukt, of Yamaha’s klassieke Icon Blue – een variatie op de klassieke kleurstelling die al sinds 1996 YZ motorcrossers en WR enduro motoren siert.
Verstelbare voorvering
Elke off-road motorfiets is speciaal voor dit werk uitgerust met vering van topniveau en een lange veerweg. De nieuwe Ténéré 700 maakt zelfs gebruik van voorvering die uit de racewereld komt.
De nieuwe omgekeerde vork is ontwikkeld om zelfs het meest vijandige terrein aan te kunnen, met stijve 43 mm buizen en 210 mm veerweg bij het voorwiel (190 mm op de versie met lagere zithoogte). Dit draagt bij aan de indrukwekkende 240 mm grondspeling (225 mm op de versie met lagere zithoogte).
De voorvorken van de Ténéré 700 zijn nu volledig verstelbaar. De dempingskarakteristieken van de ingaande en uitgaande demping kunnen nauwkeurig worden afgesteld door aan de schroeven aan beide uiteinden van de vork te draaien, terwijl een instelbare veervoorspanning van 15 mm nieuw is en gemakkelijk toegankelijk is via de stelschroef bovenop elke vorkpoot.
Yamaha’s ontwerpteam heeft ook nieuwe kroonplaten ontwikkeld, met een onderklem van gesmeed aluminium en een kroon van gegoten aluminium, die samen extra sterkte bieden en bijdragen aan een zeer lichte en natuurlijk aanvoelende motorfiets, waarmee de rijder zich één voelt.
Achtervering uit de rallywereld
Zoals de voorvering van de nieuwe Ténéré 700 de verwachtingen van een middelzware Adventure motorfiets overtreft, legt ook de onder handen genomen achtervering de lat hoger, dankzij de soepele werking en gemakkelijk bereikbare afstandsversteller.
In de nieuwe setup, ontworpen voor een soepele en stabiele rit op de weg en daarnaast, is ons nieuwe ontwerp van de achterbrug gecombineerd met de vernieuwde achterschokdemper, waarvan de voorbelasting, compressie en uitgaande demping eenvoudig instelbaar zijn,.
Het nieuwe progressieve stangenstelsel, dat is ontwikkeld op basis van feedback uit Yamaha’s rallyprogramma, vergroot de slag van de vering met behoud van dezelfde 200 mm veerweg als de vorige Ténéré 700 (180 mm voor de versie met lage zithoogte).
Met een zorgvuldige aanpak voor het verbeteren van de veerprestaties onder de meest veeleisende omstandigheden, zonder afbreuk te doen aan het comfort bij regelmatig rijden, is de hoofdbehuizing van de geavanceerde achterschokdemper gemaakt van aluminium vanwege de superieure warmteafvoer. Dit wordt gecombineerd met een apart piggyback-reservoir, dat de olie koel houdt en onder druk wordt gezet om te voorkomen dat er luchtbellen ontstaan wanneer de schokdemper volledig is uitgeschoven. De afstandsafsteller is ontworpen om snel en zonder gereedschap veranderingen te kunnen aanbrengen, terwijl een oversized rubberen bumpstop voor extra demping zorgt in extreme rijomstandigheden.
Het resultaat is een achtervering die uitstekende feedback en consistente prestaties biedt, hoe zwaar de omstandigheden ook zijn.
Hoogwaardig dashboard en bedieningselementen
De nieuwe Ténéré 700-serie debuteert met een eersteklas 6,3″ full-colour TFT-dashboard met uitstekende stijl en functionaliteit. Verticaal gestapeld in een ontwerp geïnspireerd op de roadbooks van rallyraces, biedt het scherm eenvoudige smartphone-connectiviteit om een groot aantal functies te ontgrendelen, waaronder de naadloze integratie van telefoongesprekken en berichten, maar ook muziek en turn-by-turn navigatie via de MyRide app. Deze functies worden bediend met de linker bedieningselementen. Je kunt als rijder dus de controle overnemen zonder te stoppen of zelfs je handen van het stuur te halen.
Voor een naadloze integratie met de smartphone van de gebruiker is de motorfiets standaard uitgerust met een USB-C oplaadpunt. Het oplaadpunt wordt afgeschermd met een waterdichte kap en is handig gepositioneerd aan de rechterkant van de cockpit, zodat mobiele apparaten zelfs tijdens de langste reizen volledig opgeladen blijven.
Daar houdt de aandacht voor detail niet op. Rijders kunnen kiezen uit twee verschillende dashboardthema’s, die hen informatie presenteren op de manier die zij het prettigst vinden. Het Street-thema geeft informatie weer in een klassieke stijl, waarbij de digitale visualisatie van een analoge toerenteller goed in het oog springt. Het Explorer-thema is moderner en dynamischer, speciaal ontwikkeld om gemakkelijk leesbaar te zijn tijdens het off-road rijden. Dit wordt bereikt door de belangrijkste informatie voorop en centraal in het zicht van de rijder te plaatsen.
Voor welk thema je ook kiest, op het nieuwe 6,3″ TFT-display kan de rijder altijd duidelijk de rijsnelheid, het toerental en de navigatieaanwijzingen aflezen. Andere functies zijn onder meer de brandstofmeter, het gemiddelde brandstofverbruik, de omgevingstemperatuur en een schakelindicator.
Als aanvulling op de nieuwe TFT-indeling zijn er nieuwe schakelaars geplaatst die meer functionaliteit bieden dan die op de vorige generatie Ténéré 700 en het scrollen door de vele functies eenvoudig en intuïtief maken. Ergonomisch ontworpen voor een goede bediening, met veelzijdige printplaten, zodat elke schakelaar meer functies kan uitvoeren dankzij de joystick met vijf richtingen. Ook de richtingaanwijzers hebben een flinke upgrade gekregen en aan de linker schakelaar zijn extra functies toegevoegd: Signalering met drie flitsen of continue richtingaanwijzers met automatische uitschakeling.
Bijgewerkt CP2-motorblok met YCC-T
Yamaha’s volprezen 690 cc paralleltwin motorblok heeft voor de nieuwe Ténéré 700 een update gekregen. Met name de toepassing van de YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) moet worden genoemd die op zijn beurt voor het eerst schakelbare gaskarakteristieken mogelijk maakt op het CP2-platform.
De lineaire vermogensafgifte en het bezielende karakter van de CP2 zijn altijd al een van de unieke eigenschappen van de Ténéré 700 geweest en de technici van Yamaha hebben hard gewerkt om deze sterke punten nog verder aan te scherpen en toch binnen de grenzen van de EU5+ emissieregelgeving te blijven.
De ingrediënten blijven hetzelfde, met de 270 graden krukas die de hartslag van deze bekroonde krachtbron blijft leveren, maar de introductie van YCC-T geeft rijders nu de keuze uit twee selecteerbare kaarten met verschillende karakteristieken, Sport en Explorer, waarbij de laatste een zachtere vermogensafgifte biedt. Het schakelen tussen rijstanden is eenvoudig. Met een druk op de knop van het rechter schakelmechanisme kan de rijder kiezen uit een gasrespons naar keuze.
Ook het luchtinlaatkanaal is vernieuwd ten opzichte van de vorige Ténéré 700 edities. Het is nu korter en draagt bij aan een bredere koppelkromme lager in het toerenbereik, een bijzonder voordeel bij terreinrijden.
Er zijn nog een aantal andere mechanische updates geïntroduceerd, allemaal gericht op het verbeteren van de verbinding tussen rijder en machine. De koppelingshendel is naar voren verplaatst (35° met de klok mee) en er is een beschermkap met een glad, minimalistisch design toegevoegd. Deze updates zorgen ervoor dat het aangrijpingspunt van de koppeling en de beschermhoes niet in de weg zitten bij het been van de berijder, of deze nu zit of staat, waardoor de berijder meer bewegingsruimte heeft.
Andere verfijningen zijn herziene interne onderdelen van de versnellingsbak voor soepeler schakelen. Het aantal holle en bolle contactoppervlakken van de tandwielklauwen in de versnellingen is tussen de eerste en derde versnelling verhoogd van vijf naar zes om schokken te verminderen en de hoek van de vertanding bij de versnellingen vier tot en met zes is aangepast om speling te verminderen bij het op- en afgaan van het gas. De veranderingen vormen samen een verfijndere en capabelere motorfiets die is ontworpen om nog beter op zijn rijder afgestemd te zijn.
Schakelbare ABS en TCS voor ultieme off-road controle
Om de rijder van de Ténéré 700 ultieme controle te geven in een off-road omgeving, kunnen de tractiecontrole en het ABS-systeem worden uitgeschakeld, zodat je op losse oppervlakken de controle in eigen hand hebt.
Het TCS heeft twee standen, aan en uit, en kan worden uitgeschakeld via het menu op het TFT-dashboard, terwijl een grote knop aan de zijkant van het dashboard kan worden gebruikt om de ABS-instellingen te regelen.
Voor ABS is modus 1 de standaardinstelling die het antiblokkeersysteem op beide wielen activeert, in overeenstemming met de wettelijke vereisten voor de openbare weg, terwijl modus 2 ABS alleen op de achterwielen deactiveert. Modus 2 is vooral handig op lichte grindpaden, waar rijders bochten beter kunnen nemen door het achterwiel te laten spinnen, maar de zekerheid van ABS houden aan de voorkant. Modus 3 schakelt de ABS-interventie uit en geeft de rijder de volledige controle over het remmen, zodat ervaren rijders maximale controle hebben op losse ondergronden. Deze modi kunnen worden geselecteerd via het menu op het TFT-dashboard. Bovendien kun je voor een snellere en handigere bediening het antiblokkeersysteem en TCS uitschakelen door de speciale ABS-knop lang in te drukken.
Weerbarstiger dan de rest: stalen frame wordt nog sterker
De Ténéré 700 is de ruigste middelgrote motorfiets op de markt en de kern blijft bestaan uit het dubbele stalen wiegframe dat is gekoppeld aan een gegoten aluminium achterbrug die is ontwikkeld op uitmuntende sterkte en stijfheid.
Door de sterkte van de stalen buizen met hoge treksterkte kunnen dunnere materialen worden gebruikt om het totale gewicht van de machine zo laag mogelijk te houden. De downpipes van het frame werken samen met de aluminium motorbeschermplaat om het carter te beschermen tegen ernstige schade bij een zware botsing, terwijl het geïntegreerde subframe het mogelijk maakt om volledige bagageopties uit het assortiment originele Yamaha-accessoires te monteren.
De zithoogte van de Ténéré 700 blijft 875 mm (860 mm voor de versie met lagere zithoogte) en is en blijft toegankelijk voor de meeste rijders dankzij de smalle zadelbreedte. Het rallyzadel uit één stuk is nieuw en wordt gecombineerd met de nieuwste brandstoftank en gewijzigde koppelingsdeksel om de rijder meer bewegingsruimte te geven, zodat hij met het grootste gemak kan wisselen tussen weg- en offroadrijden.
Ergonomisch gezien blijft de zitdriehoek hetzelfde als bij het geliefde model van de eerste generatie, maar het comfort is verbeterd dankzij een nieuwe vorm van het voorste deel van het zadel. Het comfort voor de passagier is verbeterd door de overstap naar een ééndelig zadel, wat bijdraagt aan een betere connectie tussen rijder en passagier.
Het 2025 Ténéré 700-model heeft een aantal significante verbeteringen om de sterkte te vergroten en de duurzaamheid te verhogen wanneer er hard off-road wordt gereden. De demperbeugel is verbeterd en er is een kussentje toegevoegd aan de rugsteun. De bevestigingspunten van de accessoire bagagedrager zijn ook verstevigd, terwijl de schakelaar voor de zijstandaard na feedback van klanten opnieuw is ontworpen en verplaatst.
Een ander belangrijk punt van de Ténéré 700 is ook opgewaardeerd voor model 2025 met nieuwe, grotere voetsteunen die standaard worden meegeleverd. De nieuwe voetsteunen, die voor het eerst te zien waren op de Ténéré 700 World Raid, zijn 10 mm breder dan die van het vorige model en helpen de rijder echt om stuurinputs te maken via de voetsteunen tijdens het rijden op losse ondergronden.
Yamaha Ténéré 700 Rally: de meest robuuste lichtgewicht
De Ténéré 700 blijft dé motorfiets voor avonturiers die zonder grenzen willen leven. De Ténéré 700 Rally is echter een nog aantrekkelijkere optie voor diegenen die zichzelf willen uitdagen en extremer willen rijden.
De Ténéré 700 Rally heeft een langere veerweg voor meer bodemvrijheid en nog meer controle in het terrein. De Rally is gebaseerd op Yamaha’s hardcore Ténéré 700 Extreme en heeft een high-end, volledig instelbare KYB-voorvork. De veerweg van de vork met versterkte buizen en speciale coating om wrijving te verminderen is 20 mm vergroot ten opzichte van de standaard, zodat het voorwiel nu een veerweg heeft van 230 mm. Een vergelijkbare slagvergroting van de achterschokdemper draagt bij aan een bodemvrijheid van 255 mm, waardoor de Ténéré 700 Rally duinen kan bedwingen en rivieren kan doorkruisen wanneer de weg plaatsmaakt voor de natuur.
De Ténéré 700 Rally beschermd beter tegen boomstronken en rotsachtig terrein en is voorzien van een robuuste carterbeschermer van 4 mm aluminium. Het rallyzadel uit één stuk is uniek voor de Rally-uitvoering.
Het zadel heeft een iets ander ergonomisch pakket dan het standaardmodel, met een hogere en rechtere zithouding zodat de rijder zich gemakkelijker op de motor kan bewegen. De Ténéré 700 Rally heeft een dikker zadel dan de standaarduitvoering en heeft een luxe afwerking met twee soorten materiaal en een Rally-logo in reliëf. Het zadel is extra comfortabel en heeft een indrukwekkende zithoogte van 910 mm.
De extra aandacht voor de Ténéré 700 Rally als extreem goede off-road motorfiets is ook goed terug te zien in de lichtgewicht titanium voetsteunen.
Net als op speciale wedstrijdmachines zijn deze voetsteunen 228 gram lichter dan de standaardsteun en hebben ze een groter contactoppervlak. Ze zijn sterk getand om de druk op je laarzen te verminderen, meer grip te bieden en meer controle te geven aan rijders die graag via de voetsteunen meesturen.
De Ténéré 700 Rally heeft ook een extra dashboardthema met de naam Raid, een op roadbooks geïnspireerde lay-out die veel informatie weglaat die tijdens een rit op de weg wordt gewaardeerd en prioriteit geeft aan ritgerelateerde informatie die het nuttigst is tijdens het rijden in de wildernis.
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe Ténéré 700, met zijn lagere zithoogte en 35 kW versies, zal verkrijgbaar zijn in twee kleurstellingen: Icon Blue en Frozen Titanium. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers en prijzen verschillen per regio. Neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.
De nieuwe Ténéré 700 Rally en de 35 kW-versie zijn verkrijgbaar in Sky Blue, een historisch, op Yamaha’s legendarische Dakar-motoren uit de jaren 80 geïnspireerd design. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers en prijzen verschillen per regio.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven