Skip to main content

Nieuw: 2024 Yamaha MT-09

De Yamaha MT-09 viert zijn 10e verjaardag met een uitgebreid nieuw ontwerp dat bedoeld is om het gevoel van de iconische koppelrijke acceleratie van de CP3 te versterken. Het kuipwerk van de 2024 MT-09 is gebaseerd op het concept van ‘3D Riding’, waardoor de motorrijder zich nog vrijer op de machine kan bewegen. Het is geïnspireerd op de YZ motorcrossmotoren van Yamaha, die ook een hoge mate van vrijheid in de zithouding vereisen.

Het stylingconcept achter de MT-09 is altijd dat van ‘functionele schoonheid’ geweest, waarbij overbodige functies zijn geëlimineerd en een ‘less is more’-benadering wordt belichaamd. Over elk detail is opnieuw nagedacht om het pure, agressieve uiterlijk van de MT-09 te versterken en de rijervaring te maximaliseren.

Technische kenmerken 2024 Yamaha MT-09

  • Geraffineerd, compacter uiterlijk, inclusief opnieuw ontworpen multifunctionele LED-koplamp
  • Nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm met smartphone-connectiviteit en navigatie
  • Aanpasbare rijervaring via Yamaha Ride Control-instellingen (YRC)
  • Wijzig de YRC-instellingen via je smartphone met de MyRide-app
  • Stuur- en voetsteunpositie aangepast voor een meer betrokken rijervaring, verstelbaar in twee standen
  • Nieuw zadel in 2 gescheiden delen
  • Nauwkeurig gevormde nieuwe brandstoftank
  • Akoestisch versterkerrooster
  • Nieuwste 890 cc, vloeistofgekoelde DOHC EU5+ CP3-driecilindermotorblok met vier kleppen
  • Zesassige IMU met volledig pakket aan hellingsgevoelige rijhulpsystemen, nu inclusief Back Slip Regulator (BSR)
  • Cruise control
  • Nieuwe radiale hoofdcilinder van Brembo
  • Quick-shifter van de 3e generatie
  • Nieuwe Bridgestone Battlax Hypersport S23 M-banden
  • Verstelbare voor- en achterwielophanging voor sportief rijden
  • Lichtgewicht aluminium CF-gegoten frame
  • Yamaha Spin Forged-velgen voor wendbaar rijgedrag
  • Verstelbare rem- en koppelingshendels

Artikel gaat verder onder foto’s

Compactere LED-koplamp

Een nieuwe LED-koplamp, gehuld in een nieuw ontworpen kap, creëert een meer uniforme relatie tussen de koplamp en de brandstoftank en is geïnspireerd op de oorsprong van de MT – een mix van ‘Naked’ en ‘Motard’.  

De bifunctionele LED-projectorkoplamp is verbeterd, dankzij de compacte lensmodule met kleine diameter die zowel kleiner als dunner is dan het vorige model, maar die nog steeds een brede en krachtige lichtbundel met zachte randen biedt voor zowel dimlicht als grootlicht.

De transparante dubbele LED-contourverlichting zorgt voor een coole look met een gevoel van concentratie om de compactere, geraffineerde en agressieve stijl van de MT-09 te completeren.  

Dit thema wordt aan de achterzijde voortgezet met een nieuw ontworpen LED-achterlicht. Het achterlicht en de remlichten zijn gescheiden om aan te sluiten bij de nieuwe vorm van de buitenste lens. En om de hele achterkant een slanker uiterlijk te geven, is de bovenste achterlichtlens rood, terwijl de onderkant een ‘smoked’ afwerking heeft.

Gemodificeerd ontwerp voor de brandstoftank

Er is een nieuwe brandstoftank ontworpen om een meer betrokken en vrije zithouding te bevorderen, terwijl de geraffineerde en gedurfde esthetiek die synoniem is geworden met de naam MT, behouden is gebleven.

De nieuwe tank, die is geproduceerd met behulp van een nieuwe persgietmethode, heeft een gedurfd karakter met duidelijk gedefinieerde randen en een gespannen styling die uniek is voor de MT-modellen.

Versterkte CP3 akoestiek

Het heerlijke gebrul van de MT-09 is een van zijn meest kenmerkende eigenschappen en roept bij elke draai aan het gashendel een gevoel van pure adrenaline op.  Het geluid van de nieuwe MT-09 wordt verder versterkt door een herziene airbox met twee nieuw ontworpen luchtinlaatkanalen die het hoge-frequentiegeluid accentueren terwijl de gasrespons lineair blijft.

Dit geluid wordt vervolgens versterkt, vooral bij hogere snelheden en toerentallen, door de introductie van een nieuw akoestisch rooster bovenop de motorfiets, waardoor de levendige toon van de CP3 direct bij de motorrijder binnen komt.

Nieuwe rijpositie

De MT-09 staat bekend om zijn stabiliteit en wendbaarheid en deze kenmerken zijn nu verder verbeterd door een verfijnde ergonomie met aanpassingen aan het stuur/voetsteun/zadel voor een hoger rijcomfort en meer bewegingsvrijheid bij verschillende rijstijlen. Tegelijkertijd is de sportieve voorovergebogen rijpositie behouden.

Om dit te bereiken is de algehele stuurpositie nu lager en kan de motorrijder nu kiezen uit twee verstelbare stuurposities, afhankelijk van persoonlijke voorkeur en lichaamsbouw. De stuurhoek is ook groter door de lager geplaatste brandstoftank.

De nieuw ontworpen voetsteunen zijn 30,6 mm naar achteren en 9,5 mm hoger geplaatst in vergelijking met het vorige model. Ook kan nu de hoogte van de voetsteunen op twee verschillende posities worden ingesteld, gebaseerd op de voorkeur van de motorrijder. Om het comfort voor de passagier te verbeteren, zijn de tandemvoetsteunen ook opnieuw ontworpen en nu onder het achterframe gemonteerd.

Details zijn belangrijk: Nieuwe rem- en schakelpedalen

Over elk detail van de MT-09 is opnieuw nagedacht om de rijervaring nog verder te verbeteren. Het achterrempedaal is opnieuw ontworpen en nu gemaakt van gesmeed aluminium, terwijl het uiteinde van het schakelpedaal aanzienlijk is afgevlakt, om de benodigde voetbeweging bij het schakelen verder te verkleinen voor een soepelere bediening.

Gescheiden bestuurderszadel en duozadel

Om het gevoel van vrijheid nog verder te vergroten, heeft de MT-09 nu een gescheiden voor- en achterzadel, waardoor zowel de rijpositie als het gemak bij het op- en afstappen van de motorfiets is verbeterd.

De verhoging tussen de twee zadels zorgt er ook voor dat de bestuurder meer naar voren op de machine zit wanneer het koppel van de MT-09 wordt ontketend, terwijl het algehele ontwerp van het zadel de wendbaarheid van de motorrijder verbetert.  

Onder het bestuurderszadel is een Type-C USB-aansluiting geïnstalleerd voor het opladen van elektronische apparatuur en elektrische verwarming.

Brembo radiale hoofdcilinder: Lineair vermogen, totale controle

Om het hoge koppel en de acceleratie van de MT-09 te evenaren, is de remkracht verbeterd door een nieuwe radiale hoofdremcilinder van Brembo, die in dezelfde richting beweegt als de remhendel. Dit resulteert in een lineair verband tussen de input van de bestuurder en de hydraulische remdruk op de dubbele remschijven aan de voorzijde voor een uitstekende controle.   

Daarnaast biedt een nieuw ontworpen, verstelbare koppelingshendel de motorrijder meer controle bij het bedienen van de koppeling. 

Volledig instelbare voorvering en Bridgestone S23-banden

De 41mm KYB®-voorvorken van de MT-09 zijn volledig instelbaar voor voorbelasting, compressie en uitgaande demping. Ook de fabrieksinstellingen zijn herzien voor een uitstekende stabiliteit.

Het ontwerp van de achterwielophanging is gewijzigd en de instelbare KYB®-achterschokdemper is ingesteld voor een dynamischer gevoel in de bochten, terwijl de nieuwe Bridgestone Battlax Hypersport S23 M-banden veel grip en een licht rijgedrag bieden.

5″ TFT-kleurenscherm

De 2024 MT-09 is uitgerust met een reeks geavanceerde technologieën om het totaalpakket en de rijervaring te verbeteren. Toch blijft deze motorfiets volledig trouw aan het Dark Side of Japan-concept, waar zoveel motorliefhebbers van zijn gaan houden.

Het geheel nieuwe, horizontaal gemonteerde 5-inch TFT-kleurenscherm biedt de motorrijder een aantrekkelijke nieuwe interface met de keuze uit vier verschillende thema’s voor de gewenste rijervaring.  

Smartphone-connectiviteit en navigatie

Voor een verrijkte rijervaring is smartphone-connectiviteit standaard op de MT-09 ingebouwd via een Communication Control Unit (CCU). Zo zijn motorrijders ook onderweg verbonden door hun smartphone via de gratis MyRide Link app aan de motorfiets te koppelen. Naast de meldingen van oproepen en berichten op het 5″ TFT-scherm wordt een nieuwe dimensie aan de rit toegevoegd door de mogelijkheid oproepen te beantwoorden en naar muziek te luisteren via een Bluetooth-koptelefoon*. Eenmaal verbonden, kunnen motorrijders ook gebruik maken van het gratis Garmin StreetCross navigatiesysteem op het 5-inch TFT-dashboard.  

Bestuurders kunnen het TFT-scherm nog verder personaliseren door via de MyRide-app beelden van hun smartphone te versturen met de Information Transfer-functie.

Ook is er de optie om externe apparaten van voeding te voorzien via de nieuwe USB Type C-aansluiting onder het zadel.

Intuïtieve nieuwe schakelapparatuur

Nieuwe geïntegreerde stuurschakelaars stellen de rijder in staat het bredere scala aan functies van de nieuwe MT-09 te bedienen, waaronder smartphone-connectiviteit, navigatie en rijmodi, en het schakelen tussen de overige menu-opties.

Ze hebben een duidelijk, logisch en eenvoudig ontwerp: de vorm, beweging en ergonomische indeling van de knoppen zijn ontworpen met intuïtieve bewegingen in gedachten, wat betekent dat motorrijders de verschillende functies met gemak kunnen doorlopen.

Aanpasbare rijmodi met Yamaha Ride Control-instellingen

Nieuw voor 2024: MT-09-bestuurders kunnen hun rijervaring nu nog verder aanpassen via de Yamaha Ride Control (YRC)-instellingen. Zo kunnen motorrijders de vermogenskarakteristieken van de motor en het niveau van elektronische interventie aanpassen aan de wegomstandigheden en hun eigen voorkeuren.

Er zijn drie vooraf ingestelde, geïntegreerde rijmodi, ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’, met fabrieksinstellingen voor verschillende interventieniveaus onder verschillende omstandigheden, en deze worden aangevuld met twee, handmatig instelbare ‘Custom’-modi. Zo kan de motorrijder specifieke YRC-instellingen maken die perfect aansluiten op de situatie (weersomstandigheden, locatie etc.) door snel en eenvoudig het niveau van elektronische ondersteuning te wijzigen, zoals Power (PWR), Traction Control Systeem (TCS) en LIF (Lift Control). Allemaal direct in te stellen via het dashboard van de MT-09 of met behulp van een smartphone via de MyRide app.  

Deze gepersonaliseerde instellingen kunnen vanaf de smartphone van de motorrijder naar de motorfiets worden verzonden. Ook tijdens het rijden kan er gemakkelijk tussen verschillende modi worden gewisseld dankzij het volledig nieuwe schakelmechanisme.

Extra ondersteuning van geavanceerde zesassige IMU voor ultieme prestaties

De derde generatie MT-09 werd in 2021 de eerste Hyper Naked met de hightech zesassige IMU, rechtstreeks ontwikkeld vanuit de R1.

De zesassige IMU meet voortdurend de acceleratie in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, maar ook met betrekking tot de pitch-, roll- en yawn-beweging van de motorfiets. Deze gegevens worden in real time naar de ECU gestuurd, die op zijn beurt weer alle elektronische rijhulpsystemen voor de motorrijder bedient, waaronder het hellingsgevoelige TCS-tractioncontrolsysteem, het SCS-controlesysteem tegen wegglijden, het LIF-liftcontrolesysteem voor het voorwiel en het BC-remcontrolesysteem.

Dit pakket is verder uitgebreid voor de 2024 MT-09 met de toevoeging van een Back Slip Regulator (BSR), die stabilisatie biedt wanneer het achterwiel blokkeert bij overmatig remmen door het niveau van het geproduceerde koppel te regelen. Dit is vooral handig in situaties waarin het moeilijk is om de slipkoppeling te activeren, bijvoorbeeld bij weinig grip.

Cruisecontrol voor moeiteloos rijden

Naast de uitgebreide elektronische rijhulpsystemen is de nieuwe MT-09 ook uitgerust met een cruisecontrolsysteem voor een algehele betere rijervaring en meer comfort bij lange ritten op de snelweg.

Zodra de cruisecontrol in de derde versnelling en hoger is ingeschakeld, kan deze met één druk op de knop worden aangepast in stappen van 1 km/h of gestaag worden verhoogd door de knop ingedrukt te houden. Het systeem wordt uitgeschakeld wanneer de remmen, de koppeling of de gashendel wordt bediend.

Soft-click en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers

Om het navigeren op drukke wegen nog intuïtiever en comfortabeler te maken, laat een zachte klik op de richtingaanwijzerschakelaar de richtingaanwijzers drie keer knipperen voor gebruik bij het wisselen van rijstrook of wanneer slechts een korte indicatie nodig is. Als de schakelaar volledig wordt ingedrukt, blijft de richtingaanwijzer continu knipperen tot er 15 seconden verstreken zijn en de motorfiets meer dan 150 meter heeft afgelegd.

Een nieuwe ESS-functie (Emergency Stop Signal) reageert op plotseling remmen door de alarmlichten in te schakelen om weggebruikers achter de motorfiets te waarschuwen als er in een noodsituatie bij hoge snelheid wordt geremd.

Quickshifter van de 3e generatie

De nieuwe MT-09 is uitgerust met de 3e generatie quickshifter. Die verbetert de rijervaring doordat er nu zonder koppeling kan worden opgeschakeld tijdens accelereren en teruggeschakeld bij het afremmen op de motor.

Om een natuurlijker gevoel te behouden, werkt de 3e generatie quickshifter niet in bepaalde situaties wanneer het toerental van de motorblok extreem laag of hoog is en wanneer de machine niet versnelt of vertraagt. In deze omstandigheden geeft het Quickshifter-pictogram op het nieuwe TFT-scherm aan of dit systeem kan worden gebruikt.  

Kleuren, beschikbaarheid en prijs

De nieuwe MT-09 en de 35 kW versie zijn verkrijgbaar in drie kleuren: Midnight Cyan, Icon Blue en Tech Black. Leveringsdata naar Europese dealers en prijzen variëren per regio.

Yamaha

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws