Als toonaangevend technologiebedrijf wil Continental de eerste leverancier zijn die een noodremhulpsysteem voor motorfietsen introduceert. De nieuwe vijfde-generatie radarsensoren van Continental bieden mogelijkheden zoals verbeterde objectdetectie, die het mogelijk maken om een high-performance noodremhulpsysteem te leveren. De jarenlange ervaring van het bedrijf met veiligheidssystemen in personenauto’s en bedrijfsvoertuigen is opgenomen in het ontwikkelingsproces van het motorfietssysteem. Toch zijn er verschillen. Een noodremhulp in een personenauto voert automatisch een noodstop uit met maximale remkracht wanneer een botsing dreigt, het motorsysteem remt veel meer gecontroleerd af. Het is dan ook meer ontworpen om de motorrijder te helpen dan zelf de controle over te nemen. Volgens Continental’s eigen onderzoek naar ongevallen, kunnen hiermee in de nabije toekomst veel kop-staartbotsingen worden voorkomen, zelfs in het geval van kruisend of tegemoetkomend verkeer.
“In tegenstelling tot auto’s worden motorrijders ernorm blootgesteld aan omgevingsfactoren zoals wind, weer en trillingen, en dit kan het rijden erg uitdagend maken. Als gevolg hiervan bevinden motorrijders zich vaker in situaties waarin het moeilijk kan zijn om de snelheden van andere weggebruikers in te schatten. Noodremhulp voor motorfietsen is daarom primair indicatief van aard. Het vestigt de aandacht van de rijder op kritieke situaties en maakt ze begrijpelijker “, aldus Christian Pfeiffer, ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) projectmanager op het gebied van tweewielers en Powersports op Continental. “Net als bij auto’s, vermindert het systeem ook hier de snelheid. Het doel is echter om een proces in gang te zetten wat de berijder zelf kan overnemen. Dit verkort de reactietijd, wat de remafstand aanzienlijk kan verminderen.”
Noodremhulp vertraagt automatisch in kritieke situaties
Noodremhulp maakt gebruik van een radarsensor om het gebied vóór de motorfiets te scannen. Als er gevaar voor een botsing met een voertuig of een ander obstakel aan de voorkant wordt waargenmomen, wordt de rijder gewaarschuwd door een zichtbare, hoorbare of voelbare waarschuwing, in het laatste geval door middel van trillingen in het stuur. Lage initiële remdruk helpt de rijder vervolgens bij actieve remwerking. Als de rijder niet reageert op de waarschuwing, bouwt de noodremhulp automatisch de remkracht op – als de bestuurder beide handen op het stuur heeft. De vertraging is veel minder uitgesproken dan bij een noodremsysteem voor personenauto’s.
De korte- en langeafstandssensors van Continental zijn met de vijfde generatie radar, die in 2019 in serieproductie zal gaan, nog nauwkeuriger en krachtiger geworden. Ze gebruiken verbeterde algoritmen voor objectdetectie, die zelfs kleinere objecten, zoals een uitlaat ie van een auto is gevallen, kunnen detecteren. Bovendien kunnen de hoogten van objecten worden berekend door middel van de hoogtemeting. Dit betekent dat de sensor de “staart” van een verkeersopstopping, zelfs onder een brug of voorbij stoepranden, nauwkeuriger kan detecteren. Een ander voordeel, dat gezien de beperkte installatieruimte die beschikbaar vooral belangrijk is bij motorfietsen, is dat het radarsysteem nog compacter is gemaakt.
De radarsensor is niet alleen het centrale element van het noodremhulpsysteem; in veel moderne motorfietsen is dit ook het enige aanvullende onderdeel dat nodig is om deze hulpfunctie in de praktijk te brengen. Met name in het topsegment zijn in de meeste gevallen alle andere componenten al in de motorfiets geïnstalleerd. Dit betreft bijvoorbeeld het sensorcluster, dat de versnelling en de snelheid meet. Het radarsysteem gebruikt de gegevens van het sensorcluster om in elke situatie te analyseren waar andere weggebruikers zijn en of een noodstop als gevolg daarvan noodzakelijk is. Het remmen wordt dan uitgevoerd door de rembediening, terwijl het motortoerental tegelijkertijd wordt verlaagd via de motorregeleenheid. Continental kan voor motorfietsen van alle groottes alle betrokken technologieën leveren vanuit één bron, inclusief het instrumentenpaneel, dat de rijder waarschuwt wanneer een aanrijding dreigt.
Een andere ARAS-functie die ook met de voorwaarts gerichte langeafstandsradar werkt, is de intelligente adaptieve cruisecontrol. Het systeem past de snelheid van de motorfiets automatisch aan naar die van de voorligger en zorgt te allen tijde voor een veilige afstand, zelfs als de motorfiets enigszins overhelt. Als een perfecte aanvulling op noodremhulp, zorgt deze intelligente adaptieve cruisecontrol voor een ontspannen rit, vooral bij druk verkeer op snelwegen.
Tot de aanvullende ARAS-functies die Continental voor tweewielige voertuigen biedt, behoren dodehoekdetectie, verkeersbordassistent en een intelligente koplamphulp. Blindevlek-detectie bewaakt het gebied achter de motorfiets met behulp van een kortbereik radarsensor en waarschuwt de bestuurder voor voertuigen in de dode hoek in het geval dat de rijder van rijbaan wil veranderen. de verkeersbordassistent maakt gebruik van een camera om snelheidslimieten, inhaalbeperkingen en toegangsbeperkingen voor eenrichtingsstraten te registreren en geeft deze aan de rijder door. Intelligente koplampassistent detecteert de lichten van voorliggers en tegenliggers en schakelt het grootlicht zo veel mogelijk in om optimale verlichting van de weg te garanderen. Bovendien waarschuwt de berijder als er een botsingsgevaar bestaat, maar heeft, in tegenstelling tot noodremhulp, geen noodremfunctie. Dankzij de modulaire structuur van alle systemen kan Continental oplossingen bieden die specifiek zijn afgestemd op verschillende markten, verdragen en wettelijke voorschriften.
“Anders dan bij inzittenden van passagiersauto’s, is passieve bescherming door airbags slechts in zeer beperkte mate mogelijk voor motorrijders. Om deze reden is ongevallenpreventie met name van belang voor tweewielers “, aldus Pfeiffer. “De systemen die de omgeving bewaken, vormen in dit opzicht de volgende belangrijke stap op weg naar veiligheid op de weg; met hen zijn we een stap dichter bij onze Vision Zero. “
Bron: Continental AG
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven