Husqvarna Motorcycles biedt een complete lijn van vijf geavanceerde tweetakt- en viertaktmotocrossmodellen in de fullsize-categorie. Voor 2020 gaat deze vooruitstrevende en trendsettende Europese fabrikant onverminderd door met de technische ontwikkeling van elk model in deze toch al hoogwaardige motocross-lijn. Alle vijf de TC- en FC-machines combineren de meest geavanceerde techniek met ongeëvenaarde aandacht voor detail, en leveren daardoor op het circuit de beste prestaties in hun respectievelijke categorieën. Naast de 2020-modellen van de TC 125 en TC 250, ontwikkeld voor pure tweetaktliefhebbers, wordt de lijn gecompleteerd met een opgewaardeerde lijn van viertaktcrossers die de top in hun klasse vormen.
De ingenieurs van Husqvarna Motorcycles hebben nauw samengewerkt met de toprijders van Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing om de 2020-viertaktlijn te ontwikkelen, waarmee de wendbaarheid, de ergonomie, het vermogen en de vormgeving zijn verbeterd. In de motocrosswereld draait het allemaal om snelheid, dus de FC 250, FC 350 en FC 450 zijn gemaakt op een optimale vermogen-gewichtsverhouding. Husqvarna Motorcycles is een toonaangevend merk in de motocross-sector en blijft ononderbroken succesvol op het hoogste niveau van offroadcompetitie wereldwijd. In 2018 behaalde het historische merk de AMA Supercross-titel met Jason Anderson en het demonstreert in alle belangrijke klassen van het FIM WK Motocross de uitstekende prestaties van zijn vooruitstrevende motoren.
TECHNISCHE HOOGTEPUNTEN 2020-MODELLEN
– Extra verwisselbaar luchtfilterdeksel op de FC-modellen voor geoptimaliseerde luchtstroom
– Opvallende nieuwe kleurstellingen als een hedendaags eerbetoon aan de race-historie van Husqvarna
– Vooruitstrevend plaatwerk voor optimale ergonomie
– Chroommolybdeen-stalen frame met nauwkeurig ingebouwde flex-karakteristiek
– Innovatief tweedelig composiet subframe
– Progressieve afstelling op de WP XACT-voorvork met AER-luchtveertechniek
– WP XACT-achterschokdemper met progressieve afstelling
– CNC-gefreesde kroonplaten op de fullsize-modellen
– Hydraulische koppelingsbediening van Magura voor perfecte werking in alle omstandigheden
– Brembo-remklauwen & hoogwaardige remschijven die superieure remkracht combineren met geweldige doseerbaarheid en veel vertrouwen
– Traction & launch control met geavanceerde afstelling (op de viertakten)
– Elektrische startmotor voor gemakkelijk starten wanneer elke seconde telt
– Lichtgewicht lithium-ion-accu van 2,0 Ah
– ProTaper-stuur
– Progressief gashendelmechanisme & ODI-handvatten —> instelbare progressiviteit en gemakkelijk te monteren handvatten
– Met laser ingegraveerde D.I.D.-wielen
– Versnellingsbakken gemaakt door Pankl
KENMERKEN EN VOORDELEN – RIJWIELGEDEELTE
Husqvarna Motorcycles blijft de maatstaf zetten op het gebied van stuureigenschappen, motorprestaties, gewicht en vormgeving, door het verzamelen van feedback van wereldtop-coureurs en dat te combineren met uitgebreid testwerk.
Frame
Het met hydro-forming, laser-snijden en lasrobots gemaakte frame is zeer vakkundig gefabriceerd. Het is geconstrueerd met specifiek berekende paramaters voor torsiestijfheid en stijheid in lengterichting. Anders gezegd: ingecalculeerde flex voor een optimale stijfheid in alle richtingen. Dat resulteert in verbeterde feedback voor de rijder, energieabsorptie en stabiliteit. Het frame is afgewerkt met een hoogwaardige blauwe poedercoating en standaard aanwezige frameprotectoren die een uitstekende bescherming en levensduur garanderen.
– Optimale stijfheid → betere feedback voor de rider, energieabsorptie & stabiliteit
– Duurzame blauwe poedercoating-lak & standaard frameprotectoren
Composiet koolstofvezel subframe
Het composiet subframe is een ontwerp dat exclusief wordt toegepast door Husqvarna Motorcycles. Het toont onze innovatie en grensverleggende technieken. Het bestaat voor 70% uit polamide en 30% uit koolstofvezel (carbonfiber), waarmee het tweedelige subframe in totaal maar net iets meer dan 1 kilo weegt. Naast dat het robuust is, heeft het door zorgvuldig ontwerpen ook de ideale stijfheid voor optimale stuureigenschappen en rijcomfort.
– Tweedelig subframe → totaal gewicht slechts iets meer dan 1 kg
– Koolstofvezel-composiet constructie → lichtgewicht & robuust
– Specifieke stijfheid → resulterend in betere stuureigenschappen en meer comfort
Swingarm
De holle gegoten aluminium swingarm is gemaakt op optimale stijfheid en betrouwbaarheid bij een zo laag mogelijk gewicht. De sleuf voor de kettingspanners geeft een groter stelbereik voor het verlengen van de wielbasis, voor optimale rechtuitstabiliteit op snellere circuits en over springbulten.
– Optimale stijfheid & betrouwbaarheid in een lichtgewicht constructie
– Groot stelbereik van de kettingspanners → meer rechtuitstabiliteit
WP XACT-voorvork met AER-techniek
De 48mm-voorvork met gescheiden veer- en demppoot heeft een ingesloten luchtveer in de linkerpoot en een drukgevulde oliekamer voor progressieve en consistente demping. De voorvork heeft een progressieve afstelling die is afgestemd op de stijfheid van het frame en hij is instelbaar via een enkel luchtdrukventiel voor de veervoorspanning (op de linkerpoot) en gemakkelijk te bedienen klikverstellers met 30 klikjes (op de rechterpoot). Verder is de luchtpomp die nodig is voor de instelling van de luchtdruk standaard bijgeleverd.
– Een nauwkeurige constructie, kwaliteitsmaterialen & geavanceerde productieprocessen garanderen de hoogst mogelijke prestaties
– Progressieve afstelling → optimale demping & werking
– Ingesloten luchtveer en oliekamer onder druk → progressieve & consistente demping
– Gemakkelijk te bereiken klikverstellers → gemakkelijke en snelle afstelling van de demping
CNC-gefreesde kroonplaten
De CNC-gefreesde kroonplaten met 22 mmm offset hebben een geïntegreerd rubber dempingssysteem dat trillingen in het stuur vermindert en zo het rijcomfort verhoogt. De kroonplaten hebben een optimale stijfheid die past bij de framestijfheid en afstelling van de vering. Een drievoudig verstelbaar stuur is standaard en maakt het mogelijk om de ergonomie aan je persoonlijke wensen aan te passen. Verder heeft de voorste nummerplaat een geïntegreerde gele kroonplaatprotector die de onderste kroonplaat afdekt en beschermt.
– Dempingsbubbers op de bovenste kroonplaat → minder trillingen, meer comfort
– CNC-gefreesd aluminium → beste kwaliteit & betrouwbaarheid
– Verstelbare positie van het stuur → aanpasbare ergonomie
– Kroonplaatprotector geïntegreerd in voorste nummerplaat
WP XACT-achterschokdemper
De WP XACT-schokdemper heeft een progressieve afstelling die past bij de framestijfheid, erop gericht om een optimale dempingskarakteristiek te hebben bij compacte afmetingen en een laag gewicht. Een gebalanceerde drukregulering binnenin de demper zorgt voor consistente demping, resulterend in een superieur rijcomfort en stuurkarakter. De demper is volledig instelbaar en is gekoppeld aan een progressief hevelsysteem met uitgekiende geometrie, voor de best mogelijke tractie en maximale absorptie. De veerweg achter is 300 mm.
– Progressieve afstelling → afgestemd op de voorvork en framestijfheid
– Lichtgewicht & compact
– Drukbalancering → consistente demping
– 300 mm veerweg
Magura hydraulische koppelingsbediening
Dit extreem betrouwbare, hoogwaardige koppelingssysteem uit Duitsland garandeert gelijkmatige slijtage, vrijwel onderhoudsvrije werking en perfecte bediening in alle omstandigheden. De vrije slag wordt voortdurend gecompenseerd, zodat het drukpunt en de werking van de koppeling hetzelfde blijven in warme en koude omstandigheden – en ook op de lange duur.
– Magura hydraulische koppelingsbediening → perfecte werking in alle omstandigheden
Remmen
Brembo-remklauwen en -rempompen garanderen het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. De 260mm-schijf voor en de 220mm-schijf achter geven superieure remkracht, terwijl ze tegelijk vertrouwen geven in alle omstandigheden.
– Brembo-remklauwen & hoogwaardige remschijven → superieure remkracht met meer controle en vertrouwen
ProTaper-stuur
Het ProTaper-stuur is de top qua functie & vorm. Het wordt gemaakt volgens exacte normen, heeft de beste weerstand tegen metaalmoeheid en is tegelijk heel licht. Een unieke kromming geeft meer comfort door het minimaliseren van de drukpunten op de handen van de rijder.
– ProTaper-stuur → topklasse vorm & functie
– Unieke, gepatenteerde kromming → optimaal comfort voor de rijder
Handvatten & gashendel
Het ODI-handvatrubber aan de linkerkant kan gemakkelijk worden vastgezet zonder gelijmd te
hoeven worden, terwijl het gevulkaniseerde handvatrubber aan de rechterkant een innovatief geïntegreerd gaskabelmechanisme heeft. Het systeem heeft een gemakkelijke verstelling van de vrije slag en de progressiviteit van de bediening kun je veranderen door een nok te verwisselen.
– Gashendelmechanisme & ODI-handvatten → verstelbare progressiviteit van het gashendel & gemakkelijke montage handvatten
Mapping-schakelaar en launch control
De standaard mappingschakelaar op alle viertakten is gemaakt op gemakkelijke bediening en activeert launch control, selecteert tussen twee motormappings en activeert de traction control. Zowel traction control als launch control hebben een geavanceerde afstelling. Dit geeft een optimale tractie vanaf het starthek en op glibberige circuits. Wanneer beide systemen zijn geactiveerd, werken ze gelijktijdig en profiteer je maximaal. Launch control wordt ingeschakeld door bij stationair toerental de TC- en MAP-knoppen gelijktijdig in te drukken gedurende ongeveer twee seconden. Het LEDlampje zal continu knipperen om aan te geven dat het systeem actief is. Deze functie beperkt het motortoerental en de hoeveelheid vermogen die naar het achterwiel gaat, waardoor de tractie wordt verbeterd en een verlies van controle onder harde acceleratie wordt voorkomen.
– Standaard mappingschakelaar op het stuur → pas de motorkarakteristiek aan naar de omstandigheden & voorkeur van de rijder
– Launch control → maximale tractie voor perfecte starts
Traction Control
De traction control heeft een optimale setting voor een aanzienlijk voordeel in natte of modderige omstandigheden. Hij kan aan en uit worden gezet met de schakelaar op het stuur. Het systeem werkt door het analyseren van het gashendelcommando van de rijder en de snelheid waarmee het motortoerental toeneemt. Als het toerental te snel oploopt, registreert het EMS een verlies van grip en reduceert de hoeveelheid vermogen naar het achterwiel, zodat maximale tractie wordt behouden.
– Traction control → optimale tractie in alle omstandigheden
Engine Management System (EMS)
Het Keihin-EMS is er specifiek op ontworpen om kleiner en lichter te zijn, en sneller in het verwerken van gegevens. Het omvat launch control voor perfecte starts, selecteerbare motormappings via de knop op het stuur en traction control. In combinatie met een versnellingsbaksensor wordt de vermogensafgifte per versnelling geoptimaliseerd.
– Keihin-EMS → klein, licht & snel in het verwerken van gegevens – Versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling
44mm-gasklephuis
Alle FC-modellen hebben een 44mm-Keihin-gasklephuis. De injector is zodanig geplaatst dat de meest efficiënte verneveling optreedt op weg naar de verbrandingskamer. Voor optimale gasrespons is de kabel rechtstreeks gemonteerd, zonder een hevelmechanisme. Dit levert een optimaal gevoel en directe respons op.
– 44mm-gasklephuis → injectorpositie gemaakt op optimale verneveling
– Rechtstreeks gemonteerde gaskabel → directe gasrespons
2-takt-uitlaatsystemen
De expansieuitlaten van de tweetaktmodellen zijn specifiek voor elk model op maat gemaakt met een innovatief 3D-ontwerpproces, waardoor ze niet alleen de optimale geometrie voor het vermogen hebben, maar ook maximale grondspeling. Daardoor lopen ze minder snel schade op. Alle tweetaktdempers hebben een geavanceerd binnenwerk met een lichtgewicht dempingsmateriaal voor efficiënte geluidsdemping.
4-takt-uitlaatsystemen
Alle viertakt-uitlaten zijn gemaakt op het best mogelijke vermogen bij een zo laag mogelijk gewicht. De voorbochten zijn voorzien van een geavanceerde resonantiekamer die de gasstroom optimaliseert. Ook is de verbinding met de einddemper zo geplaatst dat de voorbochten kunnen worden verwijderd zonder de achterschokdemper te demonteren. De einddempers zijn kort en compact, bij een optimaal dempingsvolume voor het vereiste geluidsniveau. De dempers zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium en afgewerkt met een stijlvolle geanodiseerde coating met daarop het trotse Husqvarna-logo.
– Viertakt-uitlaten → lichtgewicht & compact
– Gasstroom-optimaliserende resonantiekamer → optimale vermogensafgifte
– Praktische positie voorbocht-einddemper-verbinding → gemakkelijker demonteren
Elektrische start en geavanceerde Li-ion-accu
De viertaktserie heeft een gemakkelijke elektrische startmotor en heeft daarvoor een moderne lithium-ion-accu van 2,0 Ah aan boord. Deze Li-ion-accu weegt ongeveer een kilo minder dan een conventionele loodaccu, zodat je het gemak van een elektrische startmotor hebt bij een minimale gewichtstoename.
– Elektrische startmotor → gemakkelijk starten als de tijd dringt
– Lithium-ion-accu → laag gewicht, circa 1 kg lichter dan een gewone accu
Geïntegreerd koelsysteem & radiateurs
De radiateurs zijn zorgvuldig gemaakt van hoogwaardig aluminium. Met behulp van CFD-techniek (computational fluid dynamics) wordt een efficiënte luchtstroom door de radiateurs geleid voor optimale koeling in alle omstandigheden. Door koelvloeistof door het frame te leiden, wordt er gezorgd voor extra koeling en bovendien kunnen een aantal kwetsbare externe slangen daarmee vervallen. Een centrale buis die door het frame loopt reduceert de druk op dit punt van het systeem, wat een consistente koelvloeistofdoorstroom mogelijk maakt. Verder zijn de radiateurs gemonteerd met het oog op een optimale ligging van het zwaartepunt, terwijl slimme radiateurprotectoren de radiateurs niet alleen beschermen tegen rondvliegende stenen en dergelijke, maar ook fungeren als een versteviging in geval van bijvoorbeeld een crash.
– Geïntegreerde koeling → maximale efficiëntie in minimale ruimte
– Zorgvuldig gefabriceerde radiateurs → voor optimale koeling
– Centrale koelbuis → consistente koelvloeistofstroom
– Lage montage → dichter bij het zwaartepunt, betere stuureigenschappen
Benzinetank
De polyethyleen benzinetank met een inhoud van 7 liter heeft een schroefdop en een geïntegreerde brandstofpomp op de viertaktmodellen. De pomp is geoptimaliseerd met interne leidingen, rechtstreeks van de pomp naar de flens voor optimale benzinedoorstroom. De externe benzineleiding is naar binnen toe gehoekt, waardoor hij minder kwetsbaar is voor beschadiging.
– Polyethyleen tanks van 7 liter → grote inhoud voor langere sessies
– Verbeterde loop van de benzineleidingen → optimale doorstroom en betrouwbaarheid
Luchtfilterkast & gereedschaploze bereikbaarheid luchtfilter
De luchtfilterkast heeft nauwkeurig gepositioneerde inlaatopeningen die luchtwervelingen voorkomen en zorgen voor maximale doorstroom en bescherming van het filter. Het luchtfilter is gemakkelijk toegankelijk, zonder gereedschap, door het linker zijpaneel te verwijderen. Het onderhoud is gemakkelijk dankzij het ontwerp van het Twin Air-luchtfilter en de filterhouder, die een eenvoudig en nauwkeurig montagesysteem hebben dat verkeerde plaatsing onmogelijk maakt. Voor het verder naar wens aanpassen van de motorprestaties worden de 2020-FC-modellen geleverd met een extra luchtfilterdeksel dat kan worden verwisseld zonder gereedschap, terwijl het luchtfilter maximaal beschermd blijft. Het nieuwe zijpaneel van de airbox geeft een betere luchtdoorstroom, voor een scherpere gasrespons, aangepast aan de voorkeur van de rijder of circuitomstandigheden.
– Extra verwisselbaar luchtfilterdeksel op alle FC-modellen → voor geoptimaliseerde luchtdoorstroom en agressievere vermogensafgifte
– Luchtfilterkast → maximale luchtdoorstroom & filterbescherming
– Filtermontagesysteem → veilige & accurate bescherming tegen vuil
– Gereedschaploze bereikbaarheid luchtfilter → gemakkelijk & snel onderhoud
Wielen
De wielen bestaan uit zwarte, hoogwaardige aluminium D.I.D.-velgen met lichtgewicht spaken, zilverkleurig geanodiseerde nippels en CNC-gefreesde wielnaven. De spaaknippels hebben een progressieve constructie die minder vaak controles en aandraaien nodig maakt.
– Lichtgewicht, sterke & betrouwbare wielen → minimaal onafgeveerd gewicht
– Progressieve spaaknippels → minder vaak aandraaien nodig
Banden
Standaardmontage is de Dunlop MX3S GeoMax-motocrossband die voorzien is van de bewezen ‘nop-in-een-nop’-constructie voor verbeterde stuureigenschappen en superieure grip.
– Ontwikkeld in de racerij op het hoogste niveau → verbeterde stuureigenschappen en meer gevoel in bochten.
Plaatwerk
De motocross-lijn heeft nieuw kunststof plaatwerk dat goed de pionierende rol van Husqvarna Motorcycles op het gebied van offroadmotoren laat zien. De ergonomie is speciaal gemaakt op meer comfort en controle, zodat de rijder voor langere tijd op het hoogste niveau kan presteren. Verder maken de slanke contactvlakken de beweging tussen verschillende zitposities naadloos. De vorm van het zadel is perfect gecombineerd met het stroeve zadeldek, voor superieur comfort en optimale controle in alle omstandigheden.
– Functioneel kunststof plaatwerk → Zweeds-geïnspireerd uiterlijk, moderne vormgeving & Kleurstellingen
– Ergonomie → Vertrouwenwekkende zitpositie in alle rijomstandigheden
– Zadel → optimale zithoogte met verbeterd comfort en superieure controle in alle omstandigheden
TECHNISCHE INFORMATIE PER MODEL
FC 450
Motorblok
De SOHC-cilinderkop is ongelooflijk compact en licht, met een korte bouw. De enkele nokkenas is zo dicht mogelijk naar het zwaartepunt van de motor geplaatst, wat de wendbaarheid en stuureigenschappen wezenlijk verbetert. De lichtgewicht kleppen worden bediend via tuimelaars en de kleptiming is gekozen op een optimale koppelkromme en gasrespons.
– massacentralisatie → verbeterde stuureigenschappen en wendbaarheid
– Prestaties → 63 pk bij een gewicht van maar 27,3 kg
Cilinderkop
De FC 450 voor modeljaar 2020 heeft een compacte en lichte SOHC-cilinderkop. Dankzij de compacte bouw zit de nokkenas dichter bij het zwaartepunt van de motor, wat de stuureigenschappen wezenlijk verbetert. Verder geeft de korte klepoverlap beter vermogen onderin, met een betere respons. De nokkenas heeft een optimaal nokoppervlak en bedient vier lichtgewicht titanium kleppen. De diameter van de inlaatkleppen is 40 mm, die van de uitlaatkleppen 33 mm. Een wrijvingsverminderende DLC-coating (Diamond-Like Carbon) op de tuimelaars en wrijvingsarme kettinggeleiders verbeteren zowel het rendement als de betrouwbaarheid.
– Cilinderkop → compacte bouw
– Nokkenas → optimaal nokoppervlak
– DLC-coating & geoptimaliseerde kettinggeleiders → minder wrijving
Cilinder & zuiger
De lichtgewicht aluminium cilinder is een waar technisch meesterwerk. Hij heeft een boring van 95 mm en erin loopt een gesmede CP-zuiger van het bridged-box-type, die maar 320 gram weegt. De slag is 63,4 mm, de compressieverhouding is 12,6 : 1 en het topvermogen een indrukwekkende 63 pk.
– Lichtgewicht aluminium cilinder → grote boring van 95 mm
– Gesmede ‘bridged-box’ CP-zuiger → hoogwaardige constructie, lagere heen-en-weergaande massa
Krukas
De massatraagheid van de krukas is zorgvuldig berekend voor optimale tractie en doseerbaarheid van het hoogvermogende 450cc-motorblok. De krukas is doelbewust zo gepositioneerd dat de roterende massa ideaal ligt qua zwaartepunt, met als resultaat een licht en wendbaar gevoel qua sturen. Een big-end-glijlager met twee op hun plek geperste lagerschalen geeft maximale betrouwbaarheid en levensduur, met lange onderhoudsintervallen van 100 uur.
– Krukas-positie → ideaal zwaartepunt, verbeterde stuureigenschappen
– Big-end-glijlager met in positie geperste lagerschalen → langere levensduur & onderhoudsintervallen
Motorcarter
De carterhelften zijn zo gemaakt dat de assen en andere inwendige motorcomponenten zo geplaatst zijn dat de optimale gewichtsverdeling en daarmee beste stuureigenschappen worden behaald. Verder ligt de koppeling boven het oliepeil, wat minder wrijving en dus een hoger rendement geeft. Een hogedruk-gietprocedé beperkt het totale gewicht tot het minimum, dankzij hoge materiaalkwaliteit en daardoor geringe wanddiktes bij behoud van sterkte.
– Indeling → geoptimaliseerde massacentralisatie en verhoogd rendement
– Hogedruk-gietprocedé → dunnere wanden voor een lager gewicht, bij behoud van sterkte
Versnellingsbak
De lichtgewicht vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems, waarmee de hoogste graad van levensduur en betrouwbaarheid is verzekerd. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en dat het pedaal zelfs in de zwaarste omstandigheden steeds terugkeert in de uitgangspositie. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
– Vijfversnellingsbak → vloeiend & precies schakelen
– Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling
DDS-koppeling
De FC 450 heeft een DDS-koppeling (Dampened Diaphragm Steel). De unieke eigenschappen van dit systeem zijn een enkele diafragmaveer (in plaats van de traditionele schroefveren) met een dempingssysteem voor betere tractie en levensduur. De koppelingskorf is een enkel stuk CNC-gefreesd staal dat het mogelijk maakt om dunne stalen frictieplaten te gebruiken, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het motorblok.
– DDS-koppeling → lichter, met betere werking & langere levensduur
FC 350
Motorblok
Het 350cc-DOHC-blok weegt maar 27,2 kilo en levert een topvermogen van 58 pk. Het blok is ontwikkeld met vermogen, gewicht en massacentralisatie als belangrijkste criteria. Alle assen zijn daarom zo geplaatst dat de roterende massa;s op de optimale plek liggen qua zwaartepunt, terwijl alle componenten erop zijn gemaakt om de best mogelijke prestaties te leveren bij het laagst mogelijke gewicht.
– Prestaties, gewicht, massacentralisatie → 58 pk bij een gewicht van slechts 27,2 kg
– Plaatsing van de assen → roterende massa’s in het ideale zwaartepunt
Cilinderkop
De FC 350 heeft een geavanceerde DOHC-cilinderkop die gemaakt is op maximaal vermogen. Hij heeft twee gepolijste nokkenassen en DLC-gecoate klepslepers voor minimale wrijving en ongeëvenaarde prestaties. Het blok draait moeiteloos tot liefst 13.400 toeren.
– Geavanceerde constructie → laag gewicht
– Grote titanium kleppen → inlaat 36,3 mm, uitlaat 29,1 mm
– Gepolijste nokkenassen, klepslepers met DLC-coating → minder wrijving, meer vermogen
Cilinder & zuiger
Een boring en slag van 88,0 x 57,5 mm, een compressieverhouding van 14 : 1 en een lichtgewicht gesmede zuiger van het bridged-box-type zijn de ingrediënten voor topprestaties. De lage oscillerende massa maakt hoge toerentallen en een zeer brede powerband mogelijk.
– Lichtgewicht 88mm-zuiger → lagere oscillerende massa
– Gesmede zuiger van het bridged-box-type → hoge prestaties bij grote betrouwbaarheid
Krukas
Een topkwaliteit krukas vormt het hart van het hoogvermogende, hoogtoerige FC 350-blok. Het glijlager in het big-end heeft twee op hun plek geperste lagerschalen voor maximale betrouwbaarheid en levensduur, waarbij een lang onderhoudsinterval van 100 uur mogelijk is.
– Big-end-glijlager → langere levensduur & onderhoudsintervallen
Motorcarter
Het motorblok van de FC 350 is ontworpen met massacentralisatie en gewichtsbesparing als hoofddoelen. Alle hoofdcomponenten zijn zodanig gepositioneerd dat het zwaartepunt zo gunstig mogelijk ligt. The resultaat is een licht en compact motorblok en een motor die geweldig stuurt. Een hogedruk-gietprocedé zorgt voor hoge materiaalkwaliteit en maakt zo geringe wanddikte mogelijk bij behoud van betrouwbaarheid, waardoor het totale gewicht tot een minimum wordt beperkt. De bronskleurige carterdeksels worden gesierd door het iconische Husqvarna-logo.
– Motorcarter → massacentralisatie & gewichtsbesparing
– Hogedruk-gietprocedé → dunne wanden voor laag gewicht bij behoud van sterkte
Versnellingsbak
De compacte vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems en heeft een wrijvingsverminderende coating op de schakelvorken, wat het schakelen soepel en precies maakt. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en de bediening ook in de zwaarste omstandigheden goed blijft. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
– Pankl vijfversnellingsbak → vloeiend en precies schakelen
– Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling
DS-koppeling
De 2020-FC 350 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). De unieke kenmerken zijn een enkele diafragmaveer (in plaats van gewone schroefveren) in combinatie met een CNC-gefreesde stalen koppelingskorf die het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk maakt. Dat draagt bij aan de compacte bouw van het motorblok.
– DS-koppeling → lichter & compacter, met betere werking & langere levensduur
FC 250
Motorblok
Het motorblok van de FC 250 is ontworpen op de beste prestaties en stuureigenschappen in zijn klasse. Daarom zijn alle hoofdcomponenten van het blok zorgvuldig gepositioneerd om zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te zitten, zodat de effecten van rotatie-massatraagheid worden verminderd. De 250cc-viertaktmotor is ook licht, met een gewicht van slechts 26,1 kilo, en tegelijk opmerkelijk sterk met een topvermogen van 46 pk.
– Motorblokconcept → licht & compact voor optimale massacentralisatie
– Uitstekende prestaties → een maximumtoerental van 14.000 en een topvermogen van 46 pk
– Weinig wrijving → weinig totale weerstand
Cilinderkop
De DOHC-cilinderkop is gemaakt op veel vermogen. De twee nokkenassen bedienen de vier grote titanium kleppen – 32,5 mm inlaat en 26,5 mm uitlaat – via klepslepers met een DLC-coating. Daarmee kan de motor moeiteloos tot liefst 14.000 toeren draaien, met een vloeiend en efficiënt vermogen over het hele toerenbereik.
– Grote titanium kleppen (inlaat 32,5 mm, uitlaat 26,5 mm) → optimale doorstroom
– Klepslepers met DLC-coating → weinig wrijving, betere prestaties
– Verbeterde timing van de uitlaatnokkenas → optimale vermogensafgifte
Cilinder & zuiger
In de cilinder met een boring van 78,0 mm maakt een gesmede CP-zuiger van het bridged-box-type een slag van 52,3 mm. Cilinder en zuiger zijn gemaakt van een hoogwaardige aluminiumlegering die zorgt voor uitstekende betrouwbaarheid bij de hoge prestaties. De compressieverhouding is 14,4:1.
– Grote boring van 78 mm & grote kleppen, korte slag → hoge toerentallen, snelle respons
– Gesmede zuiger van het bridged-box-type → betrouwbaar hoge prestaties
Krukas
De krukas is gemaakt op de best mogelijke prestaties en geplaatst in de perfecte positie voor het centraliseren van roterende massa’s. Het glijlager in het big-end heeft twee op hun plek geperste lagerschalen, waarmee maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid worden behaald – en lange onderhoudsintervallen van 100 uur.
– Glijlager in big-end met op hun plaats geperste lagerschalen → langere levensduur & onderhoudsintervallen
Motorcarter
Alle Husqvarna-motocrossblokken zijn ontworpen met massacentralisatie en gewichtsbesparing als belangrijke criteria. Daarom is het motorcarter zo gemaakt dat de inwendige motoronderdelen op de best mogelijke plaats zitten voor een ideale ligging van het zwaartepunt, terwijl ze tegelijk zo licht mogelijk zijn. Het carter is gemaakt met een hogedruk-gietprocedé. Dat geeft een betere
materiaalkwaliteit en daarmee kan dus een kleinere wanddikte worden gerealiseerd bij gelijke sterkte en uitstekende betrouwbaarheid. De bronskleurige carterdeksels zijn voorzien van het iconische Husqvarna-logo.
– Motorcarter → licht, compact & geoptimaliseerd voor massacentralisatie
– Geproduceerd met een hogedruk-gietprocedé → dunne wanden voor een lager gewicht bij behoud van sterkte
Versnellingsbak
De vijfversnellingsbak wordt gemaakt door Pankl Racing Systems en is ontworpen op een extreem laag gewicht en grote duurzaamheid, met overbrengingsverhoudingen specifiek voor motocrossgebruik, De schakelvorken hebben een wrijvingsverminderende coating voor soepel schakelen. Het schakelpedaal is zo gevormd dat ophoping van zand wordt tegengegaan en de bediening ook in de zwaarste omstandigheden goed blijft. Een versnellingsbaksensor maakt mogelijk dat er voor elke versnelling een specifieke, optimale motormapping wordt gebruikt.
– Vijfversnellingsbak van Pankl Racing Systems → langere levensduur & optimaal schakelen
– Geïntegreerde versnellingsbaksensor → specifieke motormapping voor elke versnelling
DS-koppeling
De FC 250 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). De koppelingskorf is CNC-gefreesd uit één stuk staal en maakt het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het blok. In plaats van de traditionele schroefveren wordt een enkele diafragmaveer gebruikt, wat het gewicht en de afmetingen verder reduceert.
– DS-koppeling → lichter, met betere werking & langere levensduur
TC 250
Motorblok
Het tweetakt-motorblok van de TC 250 is een optimale combinatie van ongeëvenaard vermogen en een lichtgewicht constructie. De eenvoud en de lage onderhoudskosten van de tweetaktmotor hebben hem bij vele generaties rijders tot het favoriete motortype gemaakt. Het blok van de TC 250 heeft de nieuwste tweetakt-techniek, gericht op het centraliseren van roterende massa’s en het verminderen van trillingen, met tegelijk het hoogste prestatieniveau in zijn klasse.
Cilinder
De cilinder met een boring van 66,4 mm (bij een slag van de zuiger van 72,0 mm) heeft een innovatief powervalve-systeem, waarmee een soepel en controleerbaar vermogen over een breed toerengebied wordt geleverd. De uitlaatpoort heeft een gefreesde nabewerking van de bovenrand voor optimale nauwkeurigheid en daarmee de best mogelijke prestaties. De vermogensafgifte kan verder worden aangepast door te kiezen uit de twee verschillende powervalve-veren die worden bijgeleverd. Hiermee kan de vermogensafgifte worden veranderd voor verschillende circuitomstandigheden of naar voorkeur van de rijder.
– Cilinder & powervalve → soepele, aanpasbare vermogensafgifte
– Gefreesde uitlaatpoort → optimale werking, dus optimaal vermogen
Motorcarter
Het TC 250-blok is ontworpen met massacentralisatie als belangrijke doelstelling. Door de assen in de optimale positie te plaatsen, helpen de lichtgewicht, spuitgegoten carters mee om de roterende en translerende massa’s te centraliseren en daarmee de stuureigenschappen te verbeteren.
– Assen-opstelling → ideaal geplaatst voor massacentralisatie
Balansas
De TC 250 heeft hoog achter de krukas een balansas met contragewichten aan weerszijden van de krukas. Daarmee worden trillingen aanzienlijk verminderd, waardoor de motor vloeiender loopt en comfortabeler rijdt en de rijder minder vermoeid raakt.
– Balansas → minder trillingen
Carburateur
De TC 250 heeft een 38mm-Mikuni TMX flatslide-carburateur met verbeterde afstelling voor een optimaal vermogen. Hij geeft een soepele en controleerbare vermogenafgifte met een optimaal vermogen over een breed toerenbereik.
– 38mm-Mikuni-carburateur → verbeterde afstelling
Versnellingsbak
De TC 250 heeft een vijfversnellingsbak die precies en gemakkelijk schakelt. Het ‘no-dirt’- schakelpedaal voorkomt het ophopen van zand en modder in de zwaarste omstandigheden.
– Vijfversnellingsbak → precies & gemakkelijk schakelen
– ‘No-dirt’-schakelpedaal → voorkomt ophoping van zand
DDS-koppeling
De TC 250 heeft een DDS-koppeling (Dampened Diaphragm Steel). Deze heeft een enkele diafragmaveer in plaats van de traditionele schroefveren, met een dempingssysteem voor betere tractie en levensduur. De stalen koppelingskorf maakt het mogelijk om dunne stalen frictieplaten te gebruiken, wat bijdraagt aan de compacte bouw van het motorblok.
– DDS-koppeling → lichter, lichtere bediening en betere tractie & betrouwbaarheid
TC 125
Motorblok
Met een vermogen van 40 pk en een totaalgewicht van slechts 17,2 kilo staat de TC 125 aan de top van de zeer competitieve 125cc-klasse. Het lichtgewicht motorblok is ontwikkeld om meer koppel te leveren dan de bestaande 125cc-machines, waardoor de TC 125 gemakkelijker te rijden is voor zowel beginners als ervaren professionals. Het TC 125-blok is gemaakt op het centraliseren van roterende massa’s, voor een optimale samenwerking met het rijwielgedeelte, wat resulteert in een licht en wendbaar gevoel.
– Topklasse prestaties → 40 pk bij een gewicht van slechts 17,2 kg
– Massacentralisatie → aanzienlijke voordelen qua stuureigenschappen en wendbaarheid
Cilinder & zuiger
Boring en slag zijn 54,0 x 54,5 mm. Een innovatief type powervalve controleert zowel de hoofduitlaatpoort als de zij-uitlaatpoorten. Een gefreesde nabewerking van de bovenrand van de uitlaatpoort zorgt voor nauwkeurige poorttiming en ongeëvenaarde prestaties.
– Geoptimaliseerde uitlaatpoort → optimaal vermogen & controleerbaarheid
Krukas
De krukas is zo licht mogelijk gebouwd en perfect gebalanceerd om trillingen te reduceren. Hij is ook zodanig in het frame geplaatst dat de roterende massa zeer weinig effect heeft op de stuureigenschappen van de motor.
Lichtgewicht krukas → minder trillingen
Motorcarter
Een hogedruk-spuitgietprocedé zorgt voor hogere materiaalkwaliteit, wat dunnere wanden en daarmee een lager gewicht mogelijk maakt – bij behoud van sterkte en duurzaamheid. Het carter zorgt ook voor een compacte positionering van de assen dichter bij het zwaartepunt, voor optimale stuureigenschappen. Het historische Husqvarna-logo siert de bronskleurige carterdeksels als een hedendaags eerbetoon aan de tweetaktlegenden uit het verleden.
– Hogedruk-spuitgietprocedé → laag gewicht & optimnale sterkte
– Compact gebouwd carter → optimaal zwaartepunt voor betere stuureigenschappen
Carburateur
De TC 125 heeft een 38mm-Mikuni TMX flatslide-carburateur. Hij geeft een soepele en controleerbare vermogenafgifte met een optimaal vermogen over een breed toerenbereik.
– 38mm-Mikuni-carburateur → optimale vermogensafgifte, maximale prestaties
Versnellingsbak
De motocross-specifieke zesversnellingsbak wordt exclusief voor Husqvarna Motorcycles gemaakt door Pankl Racing Systems. Hij geeft het hoogste niveau van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het schakelpedaal heeft een innovatieve vorm die het ophopen van zand en modder voorkomt.
– Motocross-specifieke zesversnellingsbak → gemaakt door Pankl Racing Systems
DS-koppeling
De TC 125 heeft een DS-koppeling (Diaphragm Steel). In plaats van de traditionele schroefveren
wordt een compacte enkele diafragmaveer gebruikt. De koppelingskorf is CNC-gefreesd uit één stuk
staal en maakt het gebruik van dunne stalen frictieplaten mogelijk, wat bijdraagt aan de compacte
bouw van het blok.
– DS-koppeling → lichter, met betere doseerbaarheid & langere levensduur
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven