De motorfietsenmarkt ondergaat een radicale verschuiving dankzij strengere mondiale uitlaatnormen. Omdat nieuwe emissie-eisen moeilijk of onmogelijk te vervullen zijn met carburatiemotoren, is benzine-injectie de norm aan het worden. Dit is vooral het geval in Azië, waar gemotoriseerde tweewielers voor velen als een onmisbaar transportmiddel worden beschouwd. Als gevolg hiervan is er een grote vraag naar verhandelbare injectiesystemen. Met zijn M4L-motorbesturingseenheid biedt Continental een zeer efficiënt systeem voor ééncilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud tussen 50 en 250 cc. Het systeem onderscheidt zich door zijn extreem compacte en robuuste ontwerp en stelt nieuwe normen voor de prijs-prestatieverhouding. Nu heeft het technologiebedrijf de functies van de sterk geïntegreerde M4L-module – die ook elektronica bevat die minder ruimte in beslag neemt dan een pakje sigaretten – verder ontwikkeld en geschikt voor Bluetooth gemaakt. De nieuwe versie, M4L_BLE (Bluetooth Low Energy), brengt, naast injectietechnologie, connectiviteit naar de motor tot stand. Continental presenteert deze innovatieve oplossing op de EICMA in Milaan en demonstreert de nieuwe mogelijkheden die worden geboden door de nieuw ontwikkelde app-functies, zoals het weergeven van het gemiddelde brandstofverbruik.
Het M4L-motormanagementsysteem is de nieuwste generatie van de “Air Module Engine Control Unit” van Continental. Dit motormanagementsysteem, dat speciaal is ontworpen voor lichtgewicht motorfietsen en scooters, integreert in de behuizing van de gasklep alle essentiële componenten die nodig zijn om de verbrandingsmotor te regelen – variërend van regelelektronica inclusief microprocessor tot de actuator en sensoren. Dit concept zorgt voor een extreem compact ontwerp. Deze miniaturisatie is een belangrijk voordeel voor tweewielige voertuigen met zeer beperkte installatieruimte. Nog een voordeel: het elimineren van externe verbindingen en kabels met sensoren en actuators maakt het systeem zeer robuust. Net als alle motorregeleenheden van Continental is het M4L-systeem een flexibele oplossing, die kan worden aangepast aan de eisen van de markt of de fabrikant. Het voldoet aan de nieuwste uitlaatnormen van de Aziatische markten en valt nu al onder de grenswaarden van de Euro 5-uitlaatnorm die voor 2020 in Europa is gepland.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven