Ducati blijft geloven en investeren in de 90° V-twin, het motorblok dat kenmerkend is geweest voor een aantal van de meest iconische motoren van de fabrikant uit Borgo Panigale, en dat meer dan 400 overwinningen en 1000 podiumplaatsen heeft behaald in de kampioenschappen die zijn voorbehouden aan de productiemotoren. Het nieuwe V2 motorblok is de lichtste tweecilinder geproduceerd door Ducati en vernieuwt de traditie die begon met de Pantah en werd voortgezet met de Desmodue, Desmoquattro, Testastretta en Superquadro. Een V2 die is ontworpen om maximaal rijplezier te bieden, dankzij een koppelrijke vermogensafgifte bij alle toerentallen en sportbikeprestaties bij hoge toerentallen.
Met dit nieuwe motorblok bevestigt Ducati haar toewijding aan ontwikkeling, die vorm heeft gekregen met de introductie van vier compleet nieuwe motorblokken in slechts zeven jaar, van de Desmosedici Stradale tot de Superquadro Mono, van de V4 Granturismo tot deze nieuwe V2. Motorblokken gedefinieerd door het kiezen van de meest geschikte technische oplossingen, afhankelijk van het beoogde gebruik.
- Slechts 54,5 kg voor het nieuwe Ducati V2 motorblok, het lichtste in de lange geschiedenis van tweecilinders van het merk uit Borgo Panigale.
- De nieuwe 890 cc blok is voorzien van IVT variabele kleptiming, DLC behandeling op de tuimelaars en holle klepstelen voor de inlaatkleppen.
- Twee configuraties, 120 en 115 pk, met verschillende karakteristieken om de veelzijdigheid te vergroten
tekst gaat door onder de foto’s



890 cc
Deze nieuwe tweecilinder is gehomologeerd volgens de Euro5+ norm, heeft een cilinderinhoud van 890 cc, is uitgerust met het IVT (Inlaat Variabele Timing) variabele kleptimingsysteem, aluminium cilindervoeringen en weegt slechts 54,5 kg, waarmee nieuwe maatstaven zijn gezet voor de lichtheid in de Ducati range (-9,4 kg in vergelijking met de Superquadro 955, -5,9 kg in vergelijking met de Testastretta Evoluzione, -5,8 kg in vergelijking met de Scrambler Desmodue). Het veerkleptimingsysteem, geïntroduceerd op de V4 Granturismo en opnieuw toegepast op de nieuwe V2, heeft het mogelijk gemaakt een motor te definiëren die de nadruk legt op regelmatigheid bij lage toerentallen en zuinig onderhoud. De klepspeling wordt om de 30.000 km gecontroleerd, wat de referentie-intervallen voor de categorie bevestigt.
Prestaties en lichtgewicht
De 90° V2 lay out definieert een slanke blok, met veel persoonlijkheid in zijn toon en vermogensafgifte, diep verbonden met de Ducati traditie. Bovendien zorgt de 90° V van de cilinders voor een natuurlijk evenwicht van de primaire krachten, zonder dat er een balansas nodig is om trillingen te elimineren.
Dit alles voor het grootst mogelijke rijplezier. Tot slot zijn de cilinders naar achteren gedraaid, met een hoek van 20° tussen de horizontale cilinder en het relatieve vlak, voor een optimale gewichtsverdeling.
De typische veelzijdigheid van Ducati tweecilinders is één van de kwaliteiten van de nieuwe V2, die zich perfect aanpast aan verschillende motorfietsen in de range dankzij zijn compactheid en de prestaties die hij kan bieden. Dit is ook te danken aan de beslissing om twee verschillende configuraties te definiëren, gekenmerkt door verschillende vermogenswaarden (120 of 115 pk bij 10.750 tpm) en bijbehorende leveringen. De boring en slag zijn 96 x 91,5 mm, wat een boring/slagverhouding van 1,56 oplevert. Dit is een tussenmaat ten opzichte van de Testastretta en Superquadro blokken, waardoor dit blok een hoger maximaal vermogen kan leveren dan de Testastretta, met een koppelcurve die gunstiger is voor gebruik op de weg dan de Superquadro. De maximum koppelwaarde is 93,3 Nm, of 92,1 Nm bij 8.250 tpm. De begrenzer, in de vijfde en zesde versnelling, is ingesteld op 11.350 tpm.
Meer vermogen met race-uitlaat
Bij de sportievere 120 pk uitvoering, met de race-uitlaat voor gebruik op het circuit, neemt het maximumvermogen toe tot 126 pk (+6 pk) bij 10.000 tpm en het koppel tot 98 Nm (+5 Nm) bij 8.250 tpm, met een gewichtsbesparing van 4,5 kg.
De 115 pk versie is uitgerust met een krachtigere dynamo, om zelfs de zwaarste elektrische belastingen goed te kunnen beheren. De drijfstang en het vliegwiel zijn versterkt om zelfs de meest uitdagende avonturen aan te kunnen en bieden een soepelere respons bij ontspannen rijden. De resulterende toename van het traagheidsmoment, gelijk aan 12%, zorgt in feite voor een soepelere werking bij lage toerentallen ondanks een toename van de motormassa van 0,51 kg. De overbrengingsverhouding wordt bij deze versie gekenmerkt door een kortere verhouding voor de eerste en tweede versnelling om het wegrijden op steile hellingen te verbeteren, vooral bij volle belasting.
Variabele timing controle
Dankzij het IVT systeem (Inlaat Variabele Timing) garandeert de nieuwe Ducati tweecilinder een zeer lineaire koppelafgifte, zelfs bij lage toerentallen, met een snelle en plezierige gasrespons en sportbikeprestaties bij hoge toerentallen. Dit komt doordat het IVT systeem de timing van de inlaatklepregeling continu varieert over een bereik van 52° dankzij het gebruik van een fase variator die op het uiteinde van de nokkenas is aangebracht. Op deze manier is het mogelijk om de beste overlap te definiëren op basis van het motortoerental en de gasklepopening, waardoor een soepele en aanhoudende vermogenscurve wordt verkregen, zelfs bij lage en middelhoge toerentallen, in combinatie met briljante prestaties bij hoge toerentallen. Meer dan 70% van het maximumkoppel is in feite al beschikbaar bij 3.000 tpm en tussen 3.500 en 11.000 tpm daalt de koppelwaarde nooit onder de 80%.
Om de prestaties te optimaliseren, hebben de tuimelaars voor de inlaatklepopening een DLC behandeling (Diamond-Like Carbon), net als op de Desmosedici MotoGP. De nokkenasaandrijving verloopt via een ketting, terwijl de klpe wordt gesloten door een klepveer. De inlaatklepstelen zijn hol, voor meer efficiëntie van het distributiesysteem dankzij een gewichtsbesparing van 5%. De kleppen zijn verchroomd.
Vier powermodes
De vermogenstoevoer is toevertrouwd aan een rond gasklephuis met een diameter van 52 mm, met een sub-throttle injector die wordt aangestuurd door een ride-by-wire systeem dat vier verschillende Powermodes kan bieden om de toevoer aan te passen aan verschillende rijsituaties en het beoogde gebruik van de motor. Het systeem kan de verzadiging van het koppel per versnelling variëren dankzij speciale mappingen, waardoor voor elke versnelling de meest geschikte gasrespons wordt geboden.
De klopsensor, die in beide uitvoeringen aanwezig is, zorgt ervoor dat het motorblok kan werken zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid als er geen brandstof met een hoog octaangehalte beschikbaar is. Op deze manier is het mogelijk om met een gerust hart te reizen, zelfs in landen waar het moeilijker kan zijn om benzine van hoge kwaliteit te vinden.
EGR
De nieuwe V2 is uitgerust met een inlaatomleidingscircuit. Een kanaal verbindt de airbox met de inlaatkanalen van de twee cilinders in de buurt van de inlaatklep, waardoor het lucht/brandstofmengsel wordt verbeterd voor een efficiënter brandstofverbruik. Op die manier verloopt de verbranding van de motor efficiënter, waardoor het brandstofverbruik en de schadelijke uitstoot dalen en de regelmaat van de vermogensafgifte toeneemt.
De carters van het motorblok, verkregen door spuitgieten, zijn zo gevormd dat de waterkamer rond de cilindervoeringen is geïntegreerd. Net als het Superquadro blok is de nieuwe V2 uitgerust met aluminium cilindervoeringen die tijdens de eerste assemblagefasen in de gaten van het carter worden geplaatst. Dit ontwerp maakt het mogelijk om de kop direct op het carter te bevestigen, waardoor de vereiste stijfheid van de structuur wordt gecombineerd met een aanzienlijk voordeel op het gebied van dimensionale compactheid. De voeringen met hun dunne wanden maken ook een effectieve warmte-uitwisseling mogelijk met de koelvloeistof die langs de wanden stroomt.
De nieuwe V2 maakt de definitie van compactere motorfietsen mogelijk dankzij de bijzonder kleine afmetingen doordat de waterpomp op de kop van de voorste cilinder is geplaatst. Deze oplossing minimaliseert de blootliggende rubberen slangen van het koelcircuit, wat het uiterlijk van motorfietsen verbetert waar het motorblok blootligt.
Geen oliekoeler
Om dezelfde redenen is de nieuwe tweecilinder uitgerust met een water/olie-warmtewisselaar die in de V van de cilinders is geplaatst, waardoor de oliekoeler kan worden geëlimineerd. Deze technische oplossing vermindert de afmetingen en het gewicht en verbetert het esthetische effect van het motorblok.
Net als op de nieuwe Panigale V4 is de versnellingsbak uitgerust met Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. De tweede generatie DQS maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de versnellingssensor, waardoor het gebruik van een pedaalcommando zonder microschakelaars mogelijk is. Deze oplossing biedt de rijder een directer gevoel, met een kleinere slag en zonder dat “rubberachtige” gevoel dat kenmerkend is voor traditionele quickshifters, en maakt het gemakkelijker om de neutraalstand te vinden. De slipper koppeling met 8 schijven, die is afgeleid van de meest recente versie die door de Testastretta 11° wordt gebruikt, vermindert het terugschakelmoment met gesloten gasklep en bij het terugschakelen, waardoor de stabiliteit van de motorfiets wordt verbeterd tijdens de meer beslissende remfasen.
De nieuwe V2 zal ook beschikbaar zijn in een versie met verminderd vermogen op motoren die bedoeld zijn voor houders van een A2-rijbewijs.
De eerste motoren uitgerust met de nieuwe V2 worden binnenkort onthuld, in de Ducati World Première aflevering die op dinsdag 5 november om 18:00 uur wordt gepubliceerd.
Belangrijkste technische gegevens van de 890 cc L-Twin
- 890 cc 90° V-twin
- Gewicht 54,5 kg (-9 kg t.o.v. Superquadro 955, -5,89 kg t.o.v. Testastretta Evoluzione, -5,82 kg t.o.v. Desmodue Scrambler)
- Ketting aangedreven distributie met dubbele bovenliggende nokkenas, IVT variabele inlaat kleptiming, 4 kleppen per cilinder. 38,2 mm inlaatkleppen met holle steel, 30,5 mm uitlaatkleppen.
- Boring x slag 96 x 61,5 mm
- Compressieverhouding 13,1:1
- Maximumvermogen 120 pk bij 10.750 tpm – 126 pk met race-uitlaat en maximumkoppel 93,3 Nm bij 8.250 tpm
- Versie met krachtigere dynamo en verkorte overbrengingsverhoudingen voor de eerste twee versnellingen, maximaal vermogen 115,6 pk bij 10.750 tpm en maximaal koppel van 92,1 Nm bij 8.250 tpm
- Aluminium cilindervoering
- Euro 5+ goedkeuring
- Meerplaten natte koppeling, servo gestuurd en met antihopfunctie
- Semi-droog carter met drukpomp en spoelpomp
- Vermogenstoevoer met gasklephuis met 52 mm diameter
- Versnellingsbak met 6 versnellingen en de optie om de Ducati Quick Shift (DQS) 3.0 te monteren
- Olie verversen bij 15.000 km
- Controle en eventuele klepspelingafstelling gepland bij 30.000 km
- CO²-uitstoot (WMTC): 120 g/km

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven