Komend weekend is het tijd voor het WorldSBK 2025 wereldkampioenschap superbikes op het TT-circuit van Assen. Daar zullen coureurs op zowel Ducati als BMW het lastiger krijgen om races te winnen, als gevolg van “concessiecontrolepunten om een evenwichtig en competitief kampioenschap te garanderen”.
De aanpassing houdt in dat motormerken die “overpresteren” minder benzine mogen gebruiken, waardoor de betrokken racemotoren minder vermogen hebben. In het WK staat Ducati op de plaatsen 1 (Nicolo Bulega), 3 (Danilo Petrucci) en 4 (Alvaro Bautista), terwijl BMW op 2 (Razgatlioglu) en 10 (Van der Mark) staat. De beperkingen gelden niet voor Yamaha, Bimota/Kawasaki en Honda.
Link: WorldSBK Assen 2025: Volledig tijdschema en bezoekersinfo
Van der Mark levert in
Vooral voor Nederlander Michael van der Mark is dit een bittere pil: zijn BMW M1000RR moet vermogen inleveren omdat zijn teamgenoot Toprak Razgatlioglu erg goed presteert. De Turk won in het afgelopen raceweekend de Superpole kwalificatie, de (korte) Superpole Race en allebei de hoofdraces. Bij Ducati tellen de prestaties van meerdere rijders, het Italiaanse motormerk zorgt dan ook voor één derde van alle motoren in het kampioenschap, die nu dus allemaal minder brandstof mogen verbruiken.
Algoritme
De zogenaamde Balancing Of Performances (BOP) wordt berekend door een geheimzinnig algoritme, wat in het leven is geroepen om spanning te brengen in het WorldSBK wereldkampioenschap voor superbikes. Dat systeem bestond in de loop der jaren al in een aantal verschillende vormen, waarbij extra gewicht, minder speciale onderdelen of minder luchttoevoer voor de verbrandingsmotor werd gebruikt.
De regulering gebeurt nu voor het eerst met een beperkte brandstoftoevoer, die met een speciale flowmeter (foto) wordt afgepast. Dit bepaalt niet de totale hoeveelheid benzine die gebruikt mag worden, maar hoeveel brandstof er in een bepaalde tijd naar de motor mag, vaak aangeduid in kilo’s per uur. Alle teams begonnen 2025 met 47 kilo per uur, voor BMW en Ducati wordt dat nu 46,5 kg/u.
Straf voor overprestatie
“Na afloop van de eerste twee FIM Superbike World Championship-races, overeenkomstig Concession Checkpoint 1, heeft de FIM de prestaties van de fabrikanten geëvalueerd met behulp van het MSMA-algoritme. Volgens artikel 2.4.3.2 van het FIM WorldSBK-reglement – Straf voor overprestatie – hebben de prestatiewaarden van zowel Ducati als BMW de drempelwaarde van -0,250 overschreden en blijven ze onder de limiet van -0,500. Hierdoor vallen beide fabrikanten binnen de marge die is gedefinieerd voor een brandstofstdoorroomreductie in stap 1. In overeenstemming met artikel 2.4.2.2 van het WorldSBK-reglement komt een brandstofstroomreductie in stap 1 overeen met een afname van 0,5 kg/u. Deze aanpassing treedt in werking vanaf de volgende ronde in Assen.” – FIM

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven