TT-Circuit Assen: planning richting heropening 1 juni 2020
Het TT-Circuit in Assen sloot na de persconferentie op 12 maart haar deuren volledig, met als gevolg een dicht hek nog voor het seizoen was begonnen. Nu er verschillende aanpassingen in de “intelligente lockdown” zijn aangekondigd, heeft ook het TT-Circuit een plan om weer open te gaan binnen de geldende richtlijnen, zo laat woordvoerder Peter Schorer van het TT-circuit ons weten. De huidige activiteiten zijn qua motorsport gericht op drie groepen.
Jeugd
De eerste groep, die nu zelfs alweer gebruik maakt van het circuit, is de jeugd tot en met 18 jaar. Op de Juniortrack, het kleine circuit naast de “TT-baan”, wordt alweer gereden door jonge coureurs, bijvoorbeeld afkomstig uit de Molenaar NSF100 klasse of andere disciplines uit het NK Junior Moto Racing. Voor hen gelden geen beperkingen, maar er gelden wel de nodige beperkingen zoals maar één begeleider meenemen, afstand houden in de paddock, geen bezoekers en geen media.
Topsporters
De tweede categorie is die van topsporters die ouder dan 18 zijn. Al eerder werden er door het NOC*NSF een aantal coureurs uit de wereldkampioenschappen bij naam genoemd, zij mogen nu weer gaan trainen. In samenspraak met de KNMV wordt hier bekeken wat de behoefte uit die groep van zeven coureurs is, zodat het circuit dat kan faciliteren. Normaliter een zeer aantrekkelijk aanbod, maar voor veel coureurs zal het niet makkelijk (zo niet onmogelijk) zijn om een wedstrijdmotor en monteur naar Nederland te krijgen.
Circuitdagen en breedtesport
Bij de derde groep ligt de hele situatie ingewikkelder, dat zijn de deelnemers aan circuitdagen en breedtesport, zoals de OW Cup maar ook deelnemers aan autosport. Hiervoor heeft het circuit samen met de KNMV, KNAF (autosport) en het Circuit Zandvoort een protocol opgesteld, dat nu ter beoordeling bij het NOC*NSF ligt. Als die het goedkeuren, zal de Gemeente Assen er ook nog een oordeel over moeten geven. Met dit protocol denken de opstellers binnen de richtlijnen na 1 juni weer het circuit op te kunnen, misschien zelfs eerder.
Nog wat onduidelijk is daarbij wel de verdeling qua sport tussen “trainen” en “wedstrijden”, het eerste is bij alle sporten toegestaan, het tweede niet. Maar bij bijna alle andere sporten is er een wezenlijk verschil tussen trainen en wedstrijden qua uitvoering en vorm, maar op het circuit ligt dat zéér dicht naast elkaar. Oftewel: bij voetbal kan je als training hèle andere oefeningen doen dan hoe een wedstrijd eruit ziet, maar “vrij” op het circuit rijden wijkt in uitvoering en vorm niet af van een wedstrijd. Hierover zullen alle betrokken partijen nog een standpunt moeten vormen. Daarbij zijn veel zaken op 1,5 meter te regelen, maar blijven er ook uitdagingen als de bemensing en uitruk van marshalls en medische assistentie.
Kalender
Overigens geldt dat de kalender van het circuit flink overhoop is gehaald. Alle publieksevenementen zijn immers van de planning gehaald. In overleg met de huurders, de organisatoren van circuitdagen dus, wordt er nu een nieuwe planning gemaakt. Diverse aanbieders van circuitdagen hebben al een deelplanning staan, waarbij ze vooral hopen op een flinke opkomst, na maanden zonder inkomsten. Daarnaast is er ook al een planning van het eerste wedstrijdweekend van het ONK OW Cup begin juni, al zal de daadwerkelijke doorgang daarvan dus afhangen van de bovenstaande beslissingen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven