Tijdens een persconferentie in China heeft de Qiangjiang Group, onder andere eigenaar van motormerk Benelli maar ook producent van een licht Harley-Davidson model, de line-up voor 2020 bekend gemaakt. Van deze persconferentie is een beeld naar buiten gekomen dat een tijdspad laat zien voor 2020 en wanneer de nieuwe modellen op de markt moeten komen. Welke van deze modellen naar de Europese markt komen is echter niet duidelijk.
Als eerste zien we rond februari de 2020 variant van de Benelli TNT 600i. Deze naked wordt op dit moment niet in Nederland geleverd en het is ook nog maar de vraag of dit gaat gebeuren. In September komt er van de TNT ook nog een 302 variant en in November moet daar ook nog een 250 cc TNT bij komen.
Wel een bekende in Nederland is de Benelli TRK 502. Het model dat we voor Testmotor.nl al eens hebben mogen testen, wordt rond maart 2020 vernieuwd. Opvallend is echter dat er rond September ook een 800 cc variant van dit model op de planning staat. Deze zal hoogst waarschijnlijk hetzelfde motorblok hebben als de Leoncino 800, die tijdens de EICMA is gepresenteerd. De Leoncino 800 staat overigens voor mei 2020 in de planning.
Op sportief vlak brengt Benelli rond dezelfde periode de 600N en 600RR. Beide motoren zijn voorzien van hetzelfde motorblok. Sinds 2008 is de Italiaans-Chinese alliantie namelijk al bezig met een 4 cilinder motorblok met 4 kleppen per cilinder. Of het motorblok nog steeds aan deze specificaties zal voldoen is echter onduidelijk. Evenals over het uiterlijk, waar nog niets over bekend is. Aan het einde van het jaar staat er daarnaast ook nog een 600GT op de planning, die wat zoals de naam al weg geeft, meer sport/tour gericht zal zijn, maar hoogst waarschijnlijk wel dezelfde basis heeft als eerder genoemde 600 cc modellen.
Om de retro lijn met de Imperiale 400 verder uit te breiden, komt Benelli later dit jaar ook nog met een 530 variant en een lichter 250 cc model. Verdere informatie over beide toevoegingen aan de Imperiale reeks ontbreekt echter nog.
Naast al het Benelli nieuws voor dit jaar, staat er ook HD350 op de planning. Duidelijk mag zijn het hier om de nieuwe Harley-Davidson 338 gaat, die de Qiangjian Group in samenwerking met Amerikaanse bedrijf gaat bouwen. Intern bij Harley-Davidson krijgt het nieuwe kleinste model de naam 338 mee. Ondanks alle verwarrende naamvoeringen is al duidelijk dat de instap Harley-Davidson het frame en blok zal delen met de Benelli 302S. Hierdoor zal de nieuwe Harley-Davidson aangedreven worden door een 300 cc motorblok met een vermogen van 37,5 Pk bij 11.000 toeren per minuut. Voor de rest zal de motorfiets wel voorzien worden van andere vering en demping, zadel en panelen. Maar over het uiterlijk zelf is nog niets bekend. Het doel voor Harley-Davidson met de 338 is om als merk bereikbaarder te worden voor een grotere doelgroep.
Op dit moment is in Nederland de goedkoopste Harley-Davidson de Street 750 met een prijs van €8.825,-. Onbekend is of de 338 naar Nederland komt en wat dan de prijs gaat zijn.
Foto: Benelli Leoncino 800
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven