De KNMV heeft in een reactie op de tijdens Prinsjesdag aangekondigde regeringsplannen aangegeven blij te zijn met een deel van de kabinetsplannen die op Prinsjesdag werden onthuld, maar “betreurt dat er geen aanvullend budget is vrijgemaakt” waarmee “motorrijders blijven werken aan een bewuste en slimme verkeersdeelname door bijscholing”. De KNMV is -als belangrijke commerciële aanbieder van bijscholing en licentiegever voor rijscholen- zelf zeer actief op dit vlak. De reactie past dan ook in de aanhoudende lobby vanuit de organisatie om doorlopende rijopleidingen en/of bijscholingen voor motorrijders verplicht te stellen, danwel te subsidiëren.
Wel verwelkomt de KNMV de aankondiging van het kabinet om de meest verkeersonveilige locaties op het wegennet te bestrijden, met name op de provinciale wegen. “Het ‘vergevingsgezind’ inrichten van het wegennet – waarbij ongevallen tot zo min mogelijk letsel leiden – is hierbij van groot belang”, aldus de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Bijna de helft van de motorfietsslachtoffers valt volgens hen bij ongevallen op N-wegen buiten de bebouwde kom, bijvoorbeeld als gevolg van gaten in de weg, hobbels op de weg, lantaarnpalen in de buitenbocht of gevaarlijke geleiderails. De KNMV adviseert het kabinet dan ook om investeringen te richten op weginrichting en wegmarkering, o.a. door straatverlichting te voorzien in de binnenbochten van N-wegen, en grindbakken in plaats van vangrails in bochten te plaatsen.
Opvallend genoeg denkt de ANWB anders over de investering van 3,6 miljard in de Nederlandse infrastructuur. De “Wielrijders” vinden het “opmerkelijk dat er structureel onvoldoende geld beschikbaar is voor beheer en onderhoud van het Nederlandse wegennet, dit terwijl veel wegen en bruggen aan vervanging toe zijn”. Volgens de ANWB zal dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de doorstroming en bereikbaarheid. Ook worden te weinig middelen vrijgemaakt voor verkeersveiligheid, aldus de organisatie. De doelstelling van het kabinet om het aantal verkeersdoden in 2030 gehalveerd te hebben, komt daarmee volgens de ANWB buiten bereik.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven