Zelf importeren motorfietsen in 2021 weer even populair als voor corona
In de eerste acht maanden van 2021 werden er al 12.199 motorfietsen naar Nederland individueel geïmporteerd en van een Nederlands kenteken voorzien. Daarmee komt dit aantal, met nog 4 maanden in dit jaar te gaan, al in de buurt van het totaal van 2020, toen er 13.805 motoren in het hele jaar via individuele import op een Nederlands kenteken kwamen, zo blijkt uit de cijfers van RDC. In 2020 legde de RDW de importprocedure een tijd stil tijdens de coronapandemie, maar de toen opgelopen achterstand wordt dit jaar dus weer ingehaald. Voor de duidelijkheid: het gaat hierbij om individuele of grijze import, dus niet de motoren die de officiële importeurs via hun dealernetwerk verkopen.
Importleider?
Qua importcijfers voeren ook hier BMW en Yamaha een gevecht om de leiding, maar nadat in 2018 nog BMW de importleider was, is het sindsdien Yamaha dat de lijsten aanvoert, al is het verschil met BMW altijd minimaal. In 2020 wist BMW Motorrad Nederland nog met een list het marktleiderschap in nieuwverkopen binnen te halen, maar Yamaha werd vorig jaar met 2010 stuks wel het meest individueel geïmporteerd, gevolgd door BMW met 1942 en Honda op drie met 1890. Op vier stond in 2020 Harley-Davidson met 1623 importmotoren, terwijl er 892 nieuw werden verkocht. Het Amerikaanse merk staat altijd hoog in de import Top 10, waardoor er al jaren meer tweedehands Harleys op Nederlands kenteken erbij komen dan nieuwe.
Individuele import
Met individuele import of grijze import wordt alle import buiten de officiële importeurs om bedoeld. Elke jaar zijn die cijfers ongeveer in dezelfde range, er worden (zeer ruim genomen) net zoveel nieuwe motoren op kenteken gezet door de officiële importeurs, als dat er door de ‘handel’ of particulieren zelf naar Nederland worden gehaald. In 2019, voor de corona-pandemie dus, was er ook al wel een duidelijke piek in het aantal importmotoren te zien, hoger dan in de nieuwverkopen.
Overigens lopen de exportcijfers qua trend ook weer ongeveer gelijk aan die van de import en nieuwverkopen, maar het zijn er wel minder, behoudens de forse uitschieter van jaarlijkse export van Honda’s. Tot nu toe werden in 2021 in de eerste acht maanden 8537 motoren geëxporteerd, waarvan 2550 Honda’s, 1448 Yamaha’s en 177 Suzuki’s.
Import goedkoper
Vaak zijn motorfietsen in het buitenland veel goedkoper, wat deels wordt veroorzaakt door extreem hoge Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), die in Nederland op nieuwe motoren wordt geheven. Die BPM wordt bij import steeds verder afgeschreven; hoe ouder de te importeren motorfiets hoe lager de te betalen BPM. Omdat 80% van alle motorfietsen in Nederland ouder dan 10 jaar is, blijkt import van occasions al snel interessant, een gegeven waar vooral veel handelaren op ingesprongen zijn, maar ook particulieren halen zelf motoren uit het buitenland. Nadeel is wel dat bij buitenlandse motoren de historie vaak niet te controleren is, wat fraude met kilometerstanden en schademotoren in de hand werkt, zoals laatst in Duitsland pijnlijk duidelijk werd.
2021 Import Top 10: motormerken t/m 29 augustus
1 | Yamaha | 1956 |
2 | BMW | 1701 |
3 | Honda | 1676 |
4 | Kawasaki | 1407 |
5 | Harley-Davidson | 1182 |
6 | Suzuki | 716 |
7 | KTM | 685 |
8 | Triumph | 522 |
9 | Piaggio | 497 |
10 | Ducati | 496 |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven