Skip to main content

Wuyang Honda: 20 miljoen motoren in China geproduceerd

Honda

Op 8 augustus 2024 ondertekenden Honda Motor China Investment Co., Ltd. (HMCI), Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. (GAC) en Shanghai Xindazhou Cultural Development Co., Ltd. (SSC), een nieuwe joint venture-overeenkomst. Hiermee wil Honda de ontwikkeling van middelgrote en grote benzine- en elektrische motorfietsen versnellen. Met de komst van SSC wordt er daarvoor een nieuwe bedrijfsstructuur opgezet, waarbij “de Chinese aandeelhouders een grotere rol gaan spelen”.

20 miljoen motoren

Het GAC Group conglomeraat is -grotendeels- in handen van de Chinese overheid en met zo’n 100.000 werknemers een grote speler in China. Honda Motor Co., Ltd. werkt al sinds 1992 met GAC samen in Wuyang Honda Automobile (Guangzhou) Co. Sinds die tijd heeft Wuyang Honda nu in totaal 20 miljoen motorfietsen verkocht op de Chinese markt, maar ook als exportproduct.

Ook in de nieuwe samenwerking is Honda via Honda Motorcycle Motorcycle Sales (Shanghai) Co., Ltd. niet de enige eigenaar van HMCI Honda, al houden de Japanners met 51% wel de meerderheid van de aandelen. GAC en SSC verdelen nu de overgebleven aandelen, wat betekent dat ze beide 24,5% in handen krijgen. Deze investering zal naar verwachting in 2024 worden afgerond.

Sundiro Honda: 9 miljoen per jaar

Overigens is Wayang Honda niet de enige Chinese joint venture, Honda bouwt ook met diverse andere samenwerkingen motoren in China. Zo is er bijvoorbeeld ook nog de Sundiro Honda Motorcycle Co (SDH), een joint venture tussen Sundiro Investment Ltd en Honda, waar de beroemde Super Cub en Wave scooters al jaren worden gebouwd, volgens de makers zelf gaat dat om 9 miljoen units, maar dan per jaar!


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws