In de laatste maand van 2021 heeft de Belgische motormarkt een flinke klap te verwerken gehad. Daar waar in oktober een stijgende lijn ingezet leek te zijn, zakten de verkopen afgelopen december met meer dan 55% in. Gevolg is dat er hierdoor in 2021 uiteindelijk minder motorfietsen verkocht zijn dan in 2020. Ondanks de slechte decembermaand, valt het verschil echter mee. In 2021 zijn er in België in totaal 25.422 motorfietsen verkocht, tegenover 25.807 motorfietsen een jaar eerder. Hierdoor sluit de Belgische motormarkt over 2021 1,5% lager af dan in boekjaar 2020.
Ondanks de kleine daling, is 2021 qua verkoopaantallen een goed jaar geweest. Met verkoopcijfers die hoger liggen dan in drie jaar voor Corona en 3,6% hoger dan het gemiddelde sinds 2010.
Evenals in Nederland is BMW ook in België marktleider. Met 3466 verkopen in 2021 doet BMW het ook nog eens ruim 7,3% beter dan in 2020. Het marktaandeel van BMW komt hierdoor uit op ruim 13,6%. Honda volgt op zekere afstand met 3298 verkopen (+32,8%) en een marktaandeel van net geen 13%. De top-3 wordt compleet gemaakt door Yamaha. Met 2848 (-11,6%) verkopen claimen zij een marktaandeel van 11,2%.
Buiten de top-10 valt op dat CF Moto serieuze stappen aan het zetten is. Het Chinese merk weet de elfde plek te veroveren, met maar enkele tientallen motoren verschil tussen de nummer 10 Sym.
De cijfers van december 2021 laten naast de flinke daling nog een aantal opvallende dingen zien. In totaal zijn er in de laatste maand van 2021 616 motoren op kenteken gezet, tegenover de 1373 motoren van december 2020. Bijna de gehele top-10 laat dan ook negatieve cijfers. Toch wist Yamaha juist meer motoren te verkopen afgelopen maand dan in december 2020. In totaal verkocht het Japanse merk 77 motorfietsen, ruim 20% meer dan 2020 over dezelfde maand. Triumph (8e) doet ook goede zaken en noteert een stijging van 25%, wat neer komt op 25 motorfietsen. Meest opvallende stijging is echter die van Zontes. Deze Chinese fabrikant van lichte motoren noteert een plus van 300%(!) ten opzichte van december 2020. Met 24 verkopen, behaalt het hierdoor net de 10e plaats en drukt Harley-Davidson juist de top-10 uit. Ondanks deze flinke stijging, lijkt het vooral een geforceerde verkoop. Zoals we dat afgelopen maand ook bij BMW gezien hebben. In dit geval niet om het marktleiderschap te veroveren, maar om dealers niet ‘nieuwe’ overjarige modellen in de maag te splitsen.
Hieronder volgt de top-10 van België over geheel 2021.
Top-10 verkoopcijfers België 2021 | |||
Merk | Aantal | Plus/min | |
01. | BMW | 3466 | +7,3% |
02. | Honda | 3298 | +32,8% |
03. | Yamaha | 2848 | -11,6% |
04. | Kawasaki | 1961 | -6,6% |
05. | Piaggio | 1757 | -10,6% |
06. | KTM | 1515 | -17,6% |
07. | Triumph | 1159 | +16,9% |
08. | Harley-Davidson | 1057 | -20,6% |
09. | Ducati | 702 | +19% |
10. | Sym | 671 | -22,1% |
Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie
Foto: BMW Motorrad
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven