De Indiase auto-, truck en motorfabrikant Mahinda & Mahindra was al eerder eigenaar van 51% van de aandelen van Peugeot Motorcycles (en scooters), maar heeft nu ook de resterende 49% van Groupe PSA (Peugeot, Citroën, Opel) overgenomen. In 2015 werd Mahindra al eigenaar van een meerderheidsbelang in wat toen nog Peugeot Scooters werd genoemd, waarna recent met de E-Ludix voor het eerst een Europees Peugeot-model uit de Indiase fabrieken van Mahindra Two Wheelers kwam.
Mahindra Two Wheelers Europe en het Peugeot Motorcycles (PMTC) team hebben na de overname vooral gewerkt aan een reorganisatie op basis van het ‘Performance 2020’-plan, dat in juli 2018 werd ingezet. Doel is om de activiteiten van het bedrijf te versterken met toekomstige groei in kernmarkten zoals de G7 ( Europa), terwijl het merk zich tegelijkertijd uitbreidt naar nieuwe regio’s, waaronder bepaalde Aziatische markten.Dit groeiplan wordt ondersteund door een investeringsplan, dat de lancering van zeven nieuwe producten tussen 2019 en 2021 omvat. De aanwezigheid van het merk in Europa zal worden versterkt, waarbij Frankrijk een belangrijke markt blijft en het hoofdkantoor van PMTC gevestigd blijft in Mandeure, in de Franse Bourgogne.
Het merk Peugeot zal in de toekomst gebruikt worden via een licentieovereenkomst tussen PMTC en Peugeot. Bovendien zullen de ontwerpteams van Peugeot blijven helpen bij het ontwerp en de ontwikkeling van PMTC-producten, in nauwe samenwerking met het management van PMTC en de Mahindra Group. Zo werd onlangs de Peugeot 308 i-Cockpit-technologie bij de lancering van de Peugeot Pulsion al gebruikt in een tweewielerversie, i-Connect genaamd.
Rajesh Jejurikar, president – FES & ‘Two-Wheelers’, en lid van de Group Executive Board van Mahindra & Mahindra: “We zien een positieve impuls bij Peugeot Motocycles. De Kisbee wordt het best verkochte 50cc-voertuig in Europa en de Peugeot Metropolis (driewieler, red.) wordt populairder in Europa en China, mar ook de positieve reactie van de markt op de nieuwe lancering van de Urban GT connected Pulsion, zijn allemaal voorbeelden hiervan. We ondersteunen ‘Performance 2020’ van PMTC dan ook volledig en kijken met groeiend optimisme uit naar de toekomst.”
Jean-Philippe Imparato, Executive VP – Peugeot Brand, “Deze beslissing van de aandeelhouders zal ervoor zorgen dat Peugeot Motocycles profiteert van de expertise van een belangrijke, wereldwijde speler in de tweewielersbranche. Door het blijvende gebruik van de naam Peugeot blijven we toegewijd aan het merk, waarbij onze ondersteuning uitbreiden naar ontwerp- en technologische innovaties. ”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven