Vernieuwd: 2023 KTM 690 Enduro R en 690 SMC R

De KTM 690 ENDURO R en KTM 690 SMC R zijn al meer dan een decennium de koplopers binnen hun segment. Deze trend wordt in 2023 in typische KTM-stijl voortgezet, gedreven door hun echte READY TO RACE-afkomst.

Het hart van de KTM 690 ENDURO R en KTM 690 SMC R wordt gevormd door de meest krachtige ééncilinder die in een productiemodel te koop is. Het KTM LC4-blok heeft de afgelopen dertig jaar een constante ontwikkeling ondergaan, als kloppend hart van een racer met 553 cc in 1987 naar de complete machine zoals ie er nu bij staat, met een longinhoud van maar liefst 693 cc.

De LC4 heeft niet alleen de tand des tijds doorstaan, maar heeft eigenlijk zelfs een segment op zich gevormd. Het bleek de ideale basis voor de KTM 690-serie en maakte de productie mogelijk van twee van de machtigste motoren die ooit uit de fabriekshallen in Mattighofen zijn gerold.

Centraal in dit machtsvertoon staat de KTM 690 ENDURO R. Het is al vele jaren dé ‘dual sport’-motor en krijgt voor 2023 enkele fijne updates. De KTM 690 ENDURO R is daarmee een nog krachtiger enduro-wapen geworden, dat geen compromissen sluit op lastig enduro-terrein of op eenvoudigere, snelle paden.

Dit werd perfect geïllustreerd door de recente overwinning van Dakar-expert Xavier de Soultrait in de Transanatolia Rally.

“Ik wilde mezelf uitdagen tijdens de zevendaagse Transanatolia Rally, door deze op een productiemachine te rijden. De KTM 690 ENDURO R kon de uitdaging aan en tot mijn verbazing won ik de algemene motorcategorie. Op sommige stukken was de KTM 690 ENDURO R zelfs sneller dan sommige van mijn oude rallymotoren en hij presteerde perfect. De KTM 690 ENDURO R is het ideale wapen voor snelle, soepel lopende paden en staat gemakkelijk zijn mannetje in de rallywereld.”

De KTM 690 SMC R weet eveneens al jaren indruk te maken en wordt gezien als de slide-koning voor adrenalinejunks die zich over slingerpaden manoeuvreren. De KTM 690 SMC R is gebouwd om over bochtige bergwegen en circuits te knallen, waarbij zijn heerschappij als onbetwiste supermoto-koning al even lang duurt als de wheelies die je ermee kunt trekken. Eindeloos dus.

Voor 2023 zijn beide machines voorzien van een eenvoudig, maar effectief LCD-scherm dat informatie biedt als snelheid, toerental en diverse belangrijke waarschuwingslampjes. Door het slanke ontwerp van het dashboard blijft het zicht naar voren vrij.

Verder zijn de KTM 690 ENDURO R en 690 SMC R uitgerust met Cornering ABS, waardoor rijders in alle omstandigheden kunnen vertrouwen op optimale remkracht, zelfs bij flinke hellingshoeken. Dit wordt op de KTM 690 ENDURO R uitgebreid met Offroad ABS, dat het effect van ABS op het voorwiel beperkt en zelfs volledig uitgeschakeld wordt op het achterwiel. Op die manier kunnen rijders het achterwiel blokkeren als ze op scherpe wijze een krappe bocht in willen duiken.

Deze functie wordt op de KTM 690 SMC R vervangen door Supermoto ABS, dat letterlijk alle beperkingen wegneemt. Activeer deze functie en het ABS zal beperkt werken op het voorwiel en zelfs volledig uitgeschakeld worden op het achterwiel. Het mogelijke resultaat, driftend door de bocht en met rokende banden vanuit de apex powersliden.

Ook krijgen beide machines een gaaf totaaldesign, waarbij het ontwerp van de KTM 690 ENDURO R is geïnspireerd door de Enduro-wedstrijdserie. De KTM 690 SMC R is uitgevoerd in een volledig nieuw blauw/oranje patroon, dat de prachtige premiumuitstraling verder vergroot.

Tot slot zijn ze uitgerust met een uitlaatsysteem dat voldoet aan de EURO 5-norm, vervaardigd uit hoogwaardig roestvrij staal. Dankzij het wereldwijde netwerk van KTM-dealers kunnen de motoren nog uitgebreid worden met speciaal ontworpen KTM PowerWear- en KTM PowerParts-onderdelen om zo te genieten van de best mogelijke prestaties, bescherming en bewegingsvrijheid.

De nieuwste generatie aan LC4-motoren combineert dus veelzijdigheid met een echt unieke rijervaring. Ieder model heeft unieke argumenten voor verschillende rijstijlen, maar samen bieden ze een dynamische combinatie van race-geïnspireerde prestaties, ergonomie en technologie waar je echt elk soort terrein mee kunt overwinnen.

Foto's: KTM Official Facebook


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal