Nieuw: 2020 Yamaha Tenere 700 Rally Edition

Sinds de introductie heeft de Ténéré 700 al snel de positie verworven van bestverkopende middenklasse Adventure motorfiets in Europa. - met meer dan 8000 verkochte exemplaren tot nu toe. De Ténéré 700 combineert karakteristieke, krachtige motorprestaties met wendbaar rijgedrag, opmerkelijke allround veelzijdigheid en een hoog niveau aan comfort op lange afstanden en is daarmee een groot succes. 

De legende van Ténéré ontstond toen in 1983 de allereerste Yamaha Adventure motorfiets werd geïntroduceerd. Met de historische blauwe en gele kleuren en het zwarte Yamaha speedblock, viert de nieuwe Ténéré 700 Rally Edition de prestaties van Yamaha's Dakar-helden en hun machines uit een vervlogen tijdperk. Deze speciale kleuren zijn exclusief voor de nieuwe Rally Edition. Ze maken deze motorfiets tot een zeer gewenst verzamelobject voor iedere motorrijder die de iconische status, en de rol die deze speelde in de Dakar en vele andere rally's, van de oorspronkelijke Ténéré waardeert. Naast de speciale kleuren heeft deze premium Adventure motorfiets ook hogere standaardspecificaties en is hij uitgerust met een reeks lichtgewicht componenten die betere bescherming bieden en een dynamischere rallybeleving bieden.

Het ontstaan van de Ténéré legende
De Ténéré is vernoemd naar de enorme zandvlakte in de zuidelijke Sahara, die zich uitstrekt van het noordoosten van Niger tot het westen van Tsjaad. Zijn geschiedenis gaat terug tot 1976 toen Yamaha zijn eerste krachtige viertakt ééncilinder lanceerde: de legendarische XT500. Deze robuuste, fraaie en veelzijdige motorfiets in enduro stijl met een uniek stampend karakter was onmiddellijk een verkoopsucces in Europa en was jarenlang een van de bestverkochte modellen van het bedrijf.

De XT en de Dakar
Het belangrijkste hoofdstuk in de opmerkelijke geschiedenis van de XT500 is misschien wel zijn rol in de snelgroeiende rallyscene. De fransman Thierry Sabine was een man met de droom om echte avonturen bereikbaar te maken voor elke motorrijder. En hij realiseerde zich dat veelzijdige enduromotoren zoals de XT een heel nieuw tijdperk konden inluiden in off-road rijden. Sabine legde zich toe op de ultieme off-road uitdaging en zijn droom kwam in december 1978 uit toen 182 voertuigen zich verzamelden op de Place du Trocadéro in Parijs voor de start van de allereerste Parijs-Dakar Rally. Onder de ingeschreven tweewielers bevonden zich veel Yamaha's en dankzij de robuuste constructie, het off-roadchassis en de krachtige eenpitter, bleek de XT500 de ideale machine te zijn voor dit evenement van 10.000 kilometer, die de motorwereld in de decennia erna op zoveel manieren zou veranderen. De Yamaha rijders Cyril Neveu en Gilles Comte hebben geschiedenis geschreven door hun overwinning en tweede plaats in het algemeen klassement van de eerste Dakar. In 1980 was er weer een overwinning door Neveu op Yamaha, en ook de tweede, derde en vierde plaats in het totaalklassement werden behaald door rijders op een Yamaha XT. Dankzij de nu legendarische status groeide de XT500 uit tot een van de best verkopende motorfietsen in Europa met een grote, trouwe aanhang. Het vormde de basis voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie Adventure motorfietsen van Yamaha die iedere motorrijder in staat zou stellen de reis van zijn leven te maken.

De eerste Ténéré
Dankzij de grote brandstoftank, vorken met lange veerweg, schijfrem vóór en Monocross achtervering met één schokdemper was de XT600Z Ténéré uit 1983 de eerste speciaal gebouwde Adventure productie-motorfiets van Yamaha die de prestaties van de XT-serie naar een nieuw niveau tilde. Net als de oorspronkelijke XT500 moest de nieuwe XT600Z bewijzen dat hij de meest extreme omstandigheden in de Parijs-Dakar Rally kon doorstaan, en zijn krachtige prestaties droegen bij aan Yamaha's ongeëvenaarde record van 18 podiumplaatsen tijdens de eerste 6 edities van het evenement.

Yamaha's helden van Dakar
1983 bleek ook het jaar te zijn dat de Rally Parijs-Dakar zijn gevreesde reputatie als meest extreme evenement in de motorwereld bevestigde, het jaar waarin meer dan 40 deelnemers tot 4 dagen in de woestijn verdwaalden en 75% van de motorrijders de finish niet haalden. De motorrijders Serge Bacou en Jean-Claude Olivier van het team Sonauto Yamaha werden respectievelijk 5e en 7e op de nieuwe XT600Z Ténéré, een fantastische prestatie voor zowel de rijders als voor de nieuwe motorfiets. Olivier behaalde vervolgens een indrukwekkende 6e plaats in het totaalklassement in '84 met teammaat Bacou als 9e op hun opvallende blauwe Ténéré racemotoren. Daarmee werden ze onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de beroemdste rally ter wereld - en bereikten ze een legendarische status als twee van de meest getalenteerde en charismatische rallyraid concurrenten van hun tijd. Jean-Claude Olivier, beter bekend als 'JCO', was niet alleen een van de grootste persoonlijkheden in de Dakar - hij was ook CEO van Yamaha Motor Frankrijk! JCO was niet alleen de stoerste en meest vastberaden coureur, maar ook een visionaire zakenman die Yamaha tot het nummer één merk in Frankrijk maakte. De Ténéré werd een van Yamaha's meest succesvolle, legendarische en duurzame modellen dankzij de sleutelrol van JCO - en de historische kleuren van de Ténéré 700 Rally Edition zijn een passend eerbetoon aan hem en zijn mede-Dakar helden.

Heritage rally kleuren
De Ténéré 700, geïntroduceerd in 2019, is het resultaat van een van de meest intensieve ontwikkelingsprogramma's van Yamaha, waarbij meerdere van 's werelds toonaangevende rally raid-rijders de prototypes op een breed scala aan terreinen over de hele wereld hebben getest en geëvalueerd. Dankzij zijn compacte en wendbare chassis en een karaktervolle en krachtige 689cc CP2 motor heeft deze bestverkochte middenklasse Adventure motorfiets de mogelijkheid om opwindende off-road prestaties te leveren in combinatie met uitzonderlijk comfort bij lange ritten op de snelweg. De nieuwe Ténéré 700 Rally Edition wordt, naast de Ténéré 700, met trots in Frankrijk geassembleerd door toegewijde medewerkers en heeft een speciale blauwe en gele kleurstelling als eerbetoon aan de Yamaha racemotoren die door JCO en Serge Bacou worden gereden in de Dakar-edities van '83 en '84. Yamaha liefhebbers zullen het iconische ontwerp van de XT600Z uit 1983 herkennen. Het zwarte Yamaha Speedblock versterkt de historische look, waardoor dit een authentiek eerbetoon is aan de mannen en hun machines, die zo veel motorrijders inspireerden om voorbij de horizon te reizen in hun zoektocht naar nieuwe avonturen en herinneringen.

Verbeterde bescherming
De Ténéré 700 Rally Edition voldoet standaard aan hoge specificaties en is uitgerust met een aantal onderdelen die een hogere mate van chassisbescherming bieden in off-road situaties. De robuuste beschermplaat van 4 mm dik aluminium biedt een hoge mate van bescherming aan de motor en de onderste framebuizen, en is tevens voorzien van een bevestigingspunt voor de gereedschapskist. Er is ook een zwarte aluminium radiatorbescherming, ontworpen om het binnendringen van stokjes of stenen te voorkomen, en de lasergesneden aluminium kettingbeschermer verhoogt de premium stijl van dit speciale model.

Rallyzadel
Het exclusieve eendelige rallyzadel zorg voor een 20 mm hogere rijpositie op 895 mm. Dit zorgt voor een rechtere positie van het onderlichaam waardoor het makkelijker is om vanuit zitpositie op de voetsteunen te gaan staan wanneer off-road wordt gereden. De constructie van twee materialen zorg voor een hoogwaardige beleving en afwerking en het witte Yamaha logo vult de iconische kleuren van het erfgoed aan.

Akrapovič slip-on demper
De 689cc CP2 motor is uitgerust met een Akrapovič-slip-on demper die zorgt voor een rijk, diep geluid dat het gevoel van een hoog koppel bij het accelereren versterkt. Deze hoogwaardige lichtgewicht demper is uitgerust met koolstofhitteschilden die het algehele gevoel van kwaliteit versterken.

LED-richtingaanwijzers
Krachtige lichtgewicht LED-richtingaanwijzers voor en achter zorgen voor een moderne en slanke look en geven deze geavanceerde Adventure motorfiets een strakker en robuuster uiterlijk.

Gripstukken
De Rally Edition is standaard voorzien van speciale rubberen gripstukken, die zijn ontworpen voor extra grip ter hoogte van de knie en de binnendij tijdens het accelereren, zodat de rijder optimale controle heeft.

Off-road handvatten
Om zijn echte off-road capaciteiten te onderstrepen, zijn de stuurgrepen uitgerust met off-road handvatten voor zelfverzekerd rijden onder stoffige of modderige omstandigheden.

Hoogtepunten van de Ténéré 700 Rally Edition

• Iconische heritage kleuren met invloeden van de historische Dakar fabrieksracemotor
• Sterker rallygevoel dankzij het rallyzadel, de gripstukken op de tank en de off-road handvatten
• Lichtgewicht Akrapovič slip-on uitlaatdemper geeft een rijk, diep geluid
• Extra bescherming dankzij de robuuste beschermplaat, radiateurbeschermplaat en kettingbeschermer
• Duurzame en moderne LED-richtingaanwijzers voor en achter
• Karaktervolle 689cc 4-takt CP2 motor met een hoog lineair koppel
• Lichtgewicht en duurzaam stalen dubbel wiegframe
• Slanke, compacte en ergonomische kuip
• Agressief voor rally's ontwikkeld front met vier LED-koplampen
• Voor- en achtervering met lange verstelbare veerweg
• Sterke en lichtgewicht 21 inch / 18 inch spaakwielen met adventure banden
• Schakelbaar ABS voor directe afstelling

Kleuren
De Ténéré 700 Rally Edition zal beschikbaar zijn in Sky Blue. De Ténéré 700 Rally Edition zal vanaf juli 2020 beschikbaar zijn bij de Yamaha dealers. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal