Alles over de 2016 Honda CRF1000L Africa Twin

Honda onthult met trots de verdere technische details over de CRF1000L Africa Twin, die eind 2015 in heel Europa in de Honda-showrooms zal staan. Net zoals zijn beroemde voorgangers is de CRF1000L Africa Twin goed uitgerust voor het echte avontuur, met een krachtige motor en een dynamisch chassis, klaar om de wereld te veroveren, zowel op de weg als offroad. 

Van bij de start van het CRF1000L Africa Twin-project was er één motorfiets die constant model stond met zijn evenwicht tussen gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en rijgedrag, zowel op het asfalt als op onverhard terrein: de rudimentaire XRV750 Africa Twin. Deze legende bleek een waardevolle maatstaf te zijn, zelfs tegenover het uitgebreide aanbod aan hedendaagse avontuurlijke motorfietsen. De nieuwe Africa Twin heeft geen enkel onderdeel gemeen met zijn gelijknamige voorvader, maar erft wel het karakter en de spirit die de XRV750 Africa Twin zo goed maakten.

De avontuurlijke aanpak begint bij de motor, die moet presteren zowel op het terrein als tijdens lange wegreizen en alle gebruiksomstandigheden daartussen. De 1000 cc grote parallelle tweecilindermotor van de CRF1000L Africa Twin steunt zwaar op Honda’s offroad race-ervaring met de competitiemachines CRF250R/450R en CRF450R Rally en maakt gebruik van hetzelfde compacte Unicam-cilinderkopdesign met vier kleppen. Een lichtgewicht nokkenas – gegoten van dezelfde materialen als bij de CBR1000RR Fireblade – bedient de kleppen, terwijl twee bougies per cilinder het brandstof-luchtmengsel in elke verbrandingskamer doen ontvlammen.

Dankzij zijn krachtige en lineaire vermogen en koppel biedt deze motor bij elk toerental onmiddellijk respons, begeleid door een aangename en karaktervolle diepe brom wanneer hij in de toeren klimt. Een 270° gefaseerde krukas zorgt voor een karakteristieke krachtsontplooiing en verschaft een uitmuntend gevoel voor achterwielaandrijving. Tweeassige primaire balansassen drukken trillingen de kop in.

De beperkte hoogte van de krachtbron draagt bij tot een uitstekende bodemvrijheid van de CRF1000L Africa Twin – nog zo’n typisch kenmerk van een rasechte allroadmotorfiets. De motoronderdelen zijn ook slim georganiseerd met het oog op een dynamisch én esthetisch effect. De waterpomp is ondergebracht in de behuizing van de koppeling, terwijl zowel de olie- als waterpompen aangedreven worden door een gezamenlijke balansas. Ook het ontwerp van het ondercarter, waarin de olie wordt opgeslagen en de drukgevoede pomp is ondergebracht, draagt bij tot de compacte afmetingen van de motor.

De lichte en tegelijk robuuste zesversnellingsbak maakt gebruik van hetzelfde schakelvorkdesign als de CRF250R/450R om vlotte schakelovergangen te verzekeren. Een slipkoppeling controleert de aandrijving bij het vertragen en terugschakelen, waardoor de koppelingshendel zich op elk schakelmoment vlot laat bedienen.

Voor het chassis van de CRF1000L Africa Twin werd gestreefd naar drie belangrijke eigenschappen waarin de oorspronkelijke XRV750 uitblonk: offroadprestaties, het comfort van een toermotor en de wendbaarheid van een geweldige allrounder of pendelmotor.
Een stalen semidubbel wiegframe biedt een perfect evenwicht tussen stabiliteit bij hoge snelheden – ook volledig geladen – en echte offroadcapaciteiten, wendbaarheid en pure kracht. Gewichtscentralisatie – met onderdelen, zoals de batterij, die aan de achterkant van de cilinderkop zit – draagt bij tot een laag zwaartepunt.

De omgekeerde Showa-vorken met lange veerweg zijn volledig instelbaar en uitgerust met dubbele radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauwen van Nissin en zwevende wave-remschijven van 310 mm. De veervoorspanning van de Showa-achterschokdemper kan hydraulisch versteld worden. Net zoals de CRF450R Rally is de CRF1000L Africa Twin zowel voor- als achteraan uitgerust met spaakvelgen van 21/18 duim, geschoeid met 90/90-21- en 150/70-18-banden.

Conform zijn designthema van ‘onbreekbare lichtheid’ wordt de stijl van de Africa Twin gekenmerkt door een minimum aan koetswerkelementen in een stoere en lichte structuur die de rijder niet alleen beschermt tegen weersinvloeden, maar ook een slank en wendbaar gevoel biedt. De dubbele koplampen verwijzen naar de kenmerkende look van het origineel en de zithoogte kan 20 mm versteld worden. In combinatie met de zuinige motor garandeert de grote brandstoftank van 18,6 liter een rijbereik van 450 km.

Om de algemene elektronica af te stemmen op alle mogelijke gebruiksomstandigheden, zowel op de weg als offroad, biedt het HSTC-systeem (Honda Selectable Torque Control) drie controlestanden, terwijl de bestuurder het ABS-systeem voor het achterwiel kan uitschakelen.
De CRF1000L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn met vier kleurencombinaties: CRF Rally, Tricolore, Zilver en Zwart.

Optioneel DCT (DCT) for adventure
Honda’s unieke DCT-versnellingsbak (Dual Clutch Transmission) zal optioneel verkrijgbaar zijn op de CRF1000L Africa Twin. Dit systeem wordt ondergebracht in een gewoon carter, zodat de DCT-versies niet breder zijn dan de andere. De DCT-versnellingsbak beschikt over de manuele standaardmodus, waarbij de rijder kan schakelen met behulp van trekschakelaars aan het linkse handvat, en twee automatische standen. De D-stand verschaft het beste evenwicht tussen zuinigheid en rijcomfort. De herziene S-modus biedt de keuze uit drie verschillende schakelpatronen: S1, S2 en S3. Natuurlijk is de DCT-versnellingsbak ook volledig uitgerust om te functioneren in een avontuurlijke omgeving, met offroadfuncties die worden geactiveerd door middel van de G-schakelaar op de rechterkant van het instrumentenpaneel. De verschillende standen van de G-schakelaar verbeteren de trekkracht en besturing van de motorfiets – die bijzonder belangrijk zijn bij offroadrijden – door het slippen van de koppeling tijdens het schakelen te beperken. Een nieuwe functie van het DCT-systeem is de hellingdetectie, waarbij het schakelpatroon wordt aangepast aan de hellingsgraad om in alle omstandigheden optimale controle te bieden.

2016 Honda CRF1000L Africa Twin technischegegevens prijs

Bron: Honda

Motortype  Vloeistofgekoelde parallelle tweecilinder met 8 kleppen, 4-takt, 270°-krukas en Unicam-cilinderkop 
Cilinderinhoud  998 cm3 
Max. vermogen  70 kW bij 7.500 tr/min (95/1/EC) 
Max. koppel  98 Nm bij 6.000 tr/min (95/1/EC) 
Boring / slag  92,0 / 75,1 mm 
Koppeling  Natte meerplatenkoppeling met schroefveren, aluminium Cam Assist en slipkoppeling 
Eindoverbrenging  O-ringketting 
Versnellingsbak manueel / automaat Handgeschakelde 6-versnellingsbak met constante aangrijping / 6-traps-DCT met rijstanden voor weg en offroad
Honda Selectable Torque Control-systeem (HSTC)  *3 niveaus en uitschakelbaar (*uitsluitend voor modellen met ABS en DCT, niet voor standaardmodel) 
Frame  Aluminium semidubbel wiegframe met achterframe van staal met hoge treksterkte 
Prijs NL :13.890€ - Be/Lux :12.190€

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen