Dossier: alles over de nieuwe 2023 Honda CB750 Hornet

Honda's gloednieuwe Hornet onthult zijn angel. Zonder overbodige kilo’s wordt de toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding verwezenlijkt door een motor met 90,5 PK (67,5 kW) en 75 Nm die een pakket van 190 kg aandrijft. De geheel nieuwe paralleltweecilinder met acht kleppen levert zowel veel kracht in hoge toeren als enorm veel bruikbaarheid in het middenbereik, gecombineerd met een nieuw ultralichtgewicht frame voor uiterst wendbare stuurprecisie en een onmiddellijke, stevige acceleratie. Throttle By Wire (TBW) biedt 3 rijmodi en Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus met geïntegreerde Wheelie Control, plus 3 niveaus van motorrem en vermogensafgifte. Het nieuwe frame heeft een volledige Showa-vering: 41 mm Separate Fork Function Big Piston (SFF-BPTM) USD-vorken en een Pro-Link achterschokbreker. Dubbele, radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers bijten hard. De premiumspecificatie omvat een 5-inch tft-kleurendisplay met Honda Smartphone Voice Control (HSVC), volledige ledverlichting, automatisch annulerende richtingaanwijzers en Emergency Stop Signal (ESS)-technologie. Een A2-versie zal ook beschikbaar zijn.

Wat kost de 2023 Honda CB750 Hornet?

In Nederland kost de nieuwe CB750 Hornet € 8.999,-. In België vraagt Honda € 7.799 euro voor de Hornet.

De gloednieuwe motor van de Hornet verpakt een groot deel van Honda's technische bekwaamheid in een kleine ruimte. De belangrijkste cijfers: 755cc-paralleltweecilinder, 67,5 kW piekvermogen en 75 Nm koppel. Met een rijklaargewicht van 190 kg heeft hij een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 0,36 kW per kg / 2,81 kg per kW.

Compacte, competitieve CRF-afgeleide Unicam-cilinderkoppen met acht kleppen maken gebruik van neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas geeft gevoel en karakter; de primaire aandrijving doet ook dienst als balansas, terwijl een assist-/slipperkoppeling samenwerkt met een zesversnellingsbak. Elektronische rijhulpmiddelen dankzij Throttle By Wire (TBW) omvatten 3 rijmodi (plus USER-modus), Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus, Wheelie Control met motorvermogen op 3 niveaus en afstelling van de motorrem.

Om het potentieel van de nieuwe motor te maximaliseren, is hij gehuisvest in een geheel nieuw stalen diamantframe, dat extreem licht is dankzij optimalisatie van wand-/pijpdikte en stijfheid. Voor optimale wendbaarheid en feedback van de rijder is de vering van topkwaliteit: Showa 41 mm SFF-BPTM USD-vorken en Pro-Link-achterschokbreker. Dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers bijten hard, terwijl de banden de juiste maat hebben voor perfecte grip en wendbaarheid – een 120 vooraan en een 160 achteraan.

De uitgebreide specificatielijst wordt bekroond door een 5-inch tft-kleurendisplay dat levendige informatievoorziening en beheer van alle systemen toont, evenals de connectiviteit van het Honda Smartphone Voice Control-systeem voor zowel Android- als iOS-apparaten. Alle verlichting is led; de richtingaanwijzers annuleren automatisch en bevatten ook een noodstopsysteem (ESS).

Een reeks accessoires, waaronder een quickshifter, zachte bagage, motorbeschermers en cosmetische verbeteringen zijn klaar voor gebruik (zie de volledige lijst hieronder: 4. Accessoires).

De 23YM CB750 Hornet is verkrijgbaar in de volgende kleuropties:

Pearl Glare White met Metallic Red Flame frame en geanodiseerde rode vorken
Graphite Black met Metallic Red Flame frame en geanodiseerde rode vorken
Matte Iridium Gray Metallic
Mat Goldfinch Yellow
Voor potentiële kopers heeft Honda een website in het leven geroepen waar men een pre-order kan doen op de Hornet 750. Klik daarvoor HIER.

(artikel gaat door onder de foto)

2023 Honda Hornet CB750 Intermot 2

Motor

• Geheel nieuwe 755cc paralleltwin 8-kleps unicam-motor
• Maximaal vermogen – 67,5 kW bij 9.500 tpm
• Max koppel - 75 Nm bij 7.250 tpm
• 270° krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde voor maximaal motorkarakter
• Gepatenteerde Vortex Air Flow-kanalen voor een optimale luchtstroom
• Assist-/slipperkoppeling biedt een licht hendel gevoel en voorkomt het springen van het achterwiel bij terugschakelen
• 4,3 l/100 km brandstofverbruik met een potentieel tankbereik van 340 km

De onthulling van een gloednieuwe Honda-motor is altijd een bijzonder moment. De presentatie ervan als onderdeel van een gloednieuwe Hornet toont het belang aan van de terugkeer van de iconische modelnaam. Honda's ingenieurs hebben een gloednieuwe, paralleltweecilindermotor gebouwd die een enorm plezierige punch levert om de Hornet zijn prestaties te geven. Hij is ontworpen voor elke rijder om het maximale eruit te halen, met een opwindend piekvermogen, maar ook om toegankelijke bruikbaarheid in het lage tot middenbereik te bieden - perfect voor de minder ervaren rijders, en een grote boost voor het plezier van dagelijks rijden in de stad.

755cc, met een Unicam-cilinderkop met 8 kleppen levert hij 67,5 kW bij 9.500 tpm en 75 Nm koppel bij 7.250 tpm. Boring en slag bedragen 87 x 63,5 mm met een compressieverhouding van 11,0:1. De compacte en lichtgewicht (en een configuratie die wordt gebruikt door de MX-wedstrijdklare CRF450R) Unicam-kop bedient de 35,5 mm inlaatkleppen via de nok en de 29 mm uitlaat via tuimelaars. Inlaatlift is 9,3 mm, uitlaat 8,2 mm.

Voor een scherpe pick-up en gasrespons zorgen gepatenteerde Vortex Flow Ducts voor een meer uniforme verdeling van de side scoops naar de airbox, die vervolgens downdraft-inlaten en 46 mm diameter gasklephuizen voedt.

De 270°-krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde creëren een karaktervol tweecilindergevoel. Om de motor zo strak mogelijk te omwikkeld, is er geen balanceer-aandrijftandwiel; het primaire aandrijftandwiel verdubbelt de taken en laat ook de balansas draaien. De waterpomp zit weggestopt in het linker carterdeksel en er is geen watergekoelde oliekoeler nodig. De cilinders gebruiken ook een Ni-SiC (Nickel-Silicon Carbide) coating, zoals ook gebruikt in de CBR1000RR-R Fireblade en CRF450R.

Een assist-/slipperkoppeling – met schuin geplaatste schijfsegmenten – zorgt voor een licht hendel gevoel, vereenvoudigt het schakelen en voorkomt het stuiteren van het achterwiel bij hard remmen en snel terugschakelen.

Een brandstofverbruik van 4,3 l/100 km (WMTC-modus) biedt een potentieel bereik van meer dan 340 km uit de brandstoftank van 15,2 l. Een 35 kW A2-versie zal ook beschikbaar zijn.

Motorelektronica

• Drie standaard rijmodi; REGEN, STANDAARD en SPORT
• Drie niveaus van motorvermogen, motorrem en HSTC met geïntegreerde Wheelie Control
• USER-aanpassingsoptie tussen de drie niveaus

Throttle By Wire-motorbediening biedt drie standaard rijmodi, waarbij de gasaanname en het gevoel van de motor worden aangepast aan de omstandigheden en de intentie van de rijder; ze kunnen eenvoudig worden omgeschakeld en beheerd tussen de linker stuurmodusschakelaar en het tft-scherm.

Er zijn 3 niveaus van Engine Power (EP), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld. De rijmodi bieden verschillende combinaties van elke parameter.

  • SPORT gebruikt level 3 EP en level 1 EB en HSTC om maximale prestaties te leveren met minimale tussenkomst.
  • STANDAARD-modus is een middeninstelling die niveau 2-instelling gebruikt voor EP, EB en HSTC.
  • De RAIN-modus maakt gebruik van de laagste EP-instelling, niveau 1, voor de minst agressieve vermogensafgifte met niveau 2 EB en 3 HSTC.

In de USER-modus kan de rijder kiezen tussen de 3 instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.

Styling en uitrusting

• Nieuwe stijl definieert haarscherp minimalisme
• Rechtopstaande rijpositie voor natuurlijke controle
• Aanpasbaar, 5-inch tft-scherm met schakelindicator
• Honda Smartphone Voice Control-systeem biedt Android- en iOS-smartphoneconnectiviteit
• De achter knipperlichten zijn voorzien van een noodstopsignaal en auto-annuleringstechnologie

Honda's R&D-ontwerpers in Rome keken met respect naar Hornets uit het verleden en gingen aan de slag met een nieuwe, eigentijdse uitdrukking van technische schoonheid met het silhouet, de lijnen en vormgeving in compacte, elegante proporties.

Het belangrijkste kenmerk van de Hornet is de brandstoftank, die is geïnspireerd op de vorm van de vleugel van een horzel. Overal waar je kijkt, van de agressief gehoekte neus tot de vlijmscherpe, minimale staart, zijn er kenmerken van spanning en agressie, die de ware sportieve intentie schetsen.

Bruikbaarheid voor alle rijders is ook inherent aan het ontwerp. De zithoogte is een zeer aangename 795 mm. De rechte rijpositie heeft licht naar achteren geplaatste voetsteunen voor natuurlijke controle en een breed stuur voor hefboomwerking.

De instrumenten bestaan uit een 5-inch, goed afleesbaar tft-kleurenscherm met vier soorten snelheid/tpm-weergave – analoog of op een balk, afhankelijk van de voorkeur van de rijder – evenals brandstofmeter/verbruik, rijmodusselectie/motorparameters, geselecteerde versnelling en aanpasbaar opschakelpunt op de toerenteller. De bediening gaat via het scherm en de schakelapparatuur op de linkerkant van het stuur.

Ook geïntegreerd in de interface is het Honda Smartphone Voice Control-systeem, dat de rijder onderweg met zijn Android verbindt en spraakbeheer van telefoongesprekken, berichten, muziek en navigatie mogelijk maakt. Voor het eerst zullen verschillende van de HSVC-functies ook toegankelijk zijn op iOS-smartphones. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via Bluetooth verbinding met het dashboard; beheer van Honda Smartphone Spraakbesturing is ook mogelijk met de knoppen op de linkerhelft van het stuur.

Om het hele elektrische systeem te vereenvoudigen en te verkleinen, gebruikt de Hornet een Controller Area Network (CAN) naast een Body Control Unit (BCU). De BCU bevindt zich onder het zadel en verwerkt gezamenlijk besturingssignalen - van de ABS-modulator, tft-scherm en schakelapparatuur - die niet worden bestuurd door de ECU in het CAN-systeem.

De achter knipperlichten hebben een Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Bij een minimumsnelheid van 56 km/u, waarbij een van de twee remmen werkt met een negatieve acceleratie van minimaal 6,0 m/s², knipperen de alarmknipperlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop wordt uitgevoerd. Bij dezelfde snelheid wordt de drempel verlaagd als ABS wordt geactiveerd, tot een negatieve acceleratie van minimaal 2,5 m/s².

Ze annuleren ook automatisch; in plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel en berekent het wanneer de indicatie moet worden geannuleerd ten opzichte van de situatie.

Chassis

Het stalen diamantframe van de Hornet is licht van gewicht, slechts 16,6 kg (ter vergelijking: de CB650R is 18,5 kg). Een belangrijk technologisch proces van verstijving, verdunning van de hoofd-/onderbuis en optimalisatie van de scharniervorm heeft een enorm sterk platform opgeleverd, met een stijfheidsbalans om gevoel en geometrie te leveren die zijn ingesteld voor wendbaarheid - precies wat de motor nodig heeft.

De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 25° en 99 mm, met een wielbasis van 1.420 mm en een leeggewicht van 190 kg.

Met het oog op het verbeteren van de sportieve rijeigenschappen (vooral remmen bij hogere snelheden) worden Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BPTM) USD-vorken gebruikt, geklemd door Hornet-specifieke boven- en onderkroonplaat. Met 130 mm veerweg en door de functies te verdelen - Big Piston drukscheidingsdemper in één poot, veermechanisme in de andere - maximaliseert zowel de reactie op veranderingen in het wegdek als de algehele rijkwaliteit.

De achterschokdemper werkt via de stalen achterbrug via Pro-Link en biedt een veerweg van 150 mm. Het ontwerp zorgt voor een uitstekende respons en temperatuurbeheersing; het beschikt over een 5-traps veervoorspanningsafstelling met veerconstante en dempingsinstellingen die zijn geoptimaliseerd om bij de vorken te passen.

Dubbele 296 mm schijven vooraan en Nissin radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers zorgen voor een indrukwekkende stopkracht, met een uitstekend progressief gevoel door de hendel. Y-vormige spaken worden gebruikt om het rijgedrag en de rijkwaliteit nog verder te verbeteren. De breedte van het voorwiel is 3,5 inch met een 120/70-ZR17-band, de achterste velg meet 4,5 inch met een 160/60-ZR17-band.

Technische gegevens 2023 Honda CB750 Hornet

MOTOR  
Motortype Vloeistofgekoelde OHC 4-takt 8 kleppen paralleltwin met 270°-krukas en Unicam
Cilinderinhoud 755cc
Boring x slag (mm) 87mm x 63.5mm
Compressieverhouding 11.0:1
Max. vermogen 67.5 kW @ 9.500 tpm
Max. koppel 75 Nm @ 7.250 tpm
Geluidsniveau (dB) Lwot - 77.5; Lurban - 73.5
Max. snelheid 205 km/u
Oliecapaciteit 3.8 L
Starter Elektrisch
   
BRANDSTOFSYSTEEM
Ontsteking PGM-FI elektronische injectie
Benzinetank 15.2 L
CO2 Emissies WMTC 100 g/km
Brandstofverbruik 4.35l/100km
   
ELEKTRISCH SYSTEEM
Batterijcapaciteit 12v 7.4Ah
   
AANDRIJVING
Koppeling Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling
Transmissie Zes versnellingen, manueel
Eindaandrijving Ketting
   
FRAME  
Frametype stalen diamant
   
CHASSIS  
Afmetingen (LxBxH) 2,090mm x 780mm x 1,085mm
Wielbasis 1,420mm
Balhoofdhoek 25˚
Naloop 99mm
Zadelhoogte 795mm
Bodemvrijheid 140mm
Rijklaargewicht 190kg
Draaicirkel 2.7m
   
VERING  
Voorvering Showa 41mm SFF-BPTMTM USD, 130mm veerweg
Achtervering Monoshock, Pro-Link swingarm, 150mm veerweg
   
WIELEN  
Voorwiel 5Y-spaken gegoten aluminium
Achterwiel 5Y-spaken gegoten aluminium
Voorband 120/70ZR-17
Achterband 160/60ZR-17
   
REMMEN  
ABS type 2-kanaals
Voorrem Twee 296mm x 4mm schijven met Nissin radiaal gemonteerde 4-zuiger remklauwen
Achterrem Enkele 240mm x 5mm schijf met 1-zuiger remklauw
   
DASHBOARD & ELEKTRISCHE SYSTEMEN
Dashboard Tft-scherm
Koplamp LED
Achterlicht LED
Connectiviteit HSVC
USB Type C
Zelfdovende knipperlichten Ja
Beveiligingssysteem HISS
Extra functies ESS, 4 rijmodi
Prijs:  €8.999,- (NL) €7.799,- (BE)

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal