Honda wil in 2025 minimaal 10 elektrische motorfietsen hebben

Honda streeft ernaar om in 2050 CO2-neutraliteit te realiseren in alle producten en bedrijfsactiviteiten. Honda hield vandaag een persconferentie over zijn zakelijke initiatieven op het gebied van motorfietsen, gepresenteerd door Kohei Takeuchi (Director, Executive Vice President and Representative Executive Officer) and Yoshishige Nomura (Managing Officer). Onderstaand de belangrijkste punten: 

  • Honda zal ernaar streven om in de jaren 2040 CO2-neutraliteit te realiseren in al zijn motorfietsproducten door middel van elektrificatie en andere initiatieven, en zal blijven streven naar vermindering van de CO2-emissies afkomstig van voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE, Internal Combustion Engine)
  • Honda is van plan om tegen 2025 wereldwijd 10 of meer elektrische motorfietsmodellen te introduceren, en streeft ernaar om binnen de komende vijf jaar 1 miljoen eenheden te verkopen, en 3,5 miljoen eenheden (gelijk aan 15% van de totale verkoop) vanaf 2030
  • Honda zal hetzelfde rijplezier realiseren met zijn elektrische motorfietsen, en door nieuwe waarde te bieden aan zijn producten en te profiteren van de nauwe integratie met software, zal Honda de toonaangevende fabrikant blijven in het komende CO2-neutrale tijdperk.

Hieronder volgt een samenvatting van de briefing:

1: Aanpak van CO2-neutraliteit van motorfietsproducten

Om te voldoen aan de gebruikssituaties en de eisen van klanten wereldwijd, bestrijken Honda-motorfietsen een breed scala (van kleine forens- tot grote pleziermodellen) en worden ze wereldwijd gebruikt in zowel ontwikkelings- als ontwikkelde landen. Vooral in ontwikkelingslanden, waar klanten in het dagelijks leven afhankelijk zijn van motorfietsen, is de vraag naar forensmodellen groot. De overstap naar elektrische modellen wordt echter geconfronteerd met uitdagingen zoals gewicht en prijs. De vraag naar elektrische modellen hangt grotendeels af van stimuleringsmaatregelen en regelgeving van de overheid en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.
Gezien deze omstandigheden zal Honda doorgaan met het ontwikkelen van ICE, terwijl het de elektrificatie van motorfietsen, de belangrijkste focus van zijn milieustrategieën, zal versnellen. Het doel is om tegen de jaren 2040 CO2-neutraliteit te bereiken in al zijn motorfietsproducten en de industrieleider te blijven voor het milieu.

Honda zet zijn initiatieven voort om de CO2-emissies van ICE te verminderen om CO2-neutraliteit te realiseren en tegelijkertijd te voldoen aan het brede scala aan klantvereisten en gebruiksomgevingen die uniek zijn voor motorfietsen. Ook ontwikkelt Honda actief modellen die worden aangedreven door CO2-compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels.

Naast het flex-fuel (E100)1-model dat in Brazilië is uitgebracht, is Honda van plan om vanaf 2023 in India, een van de belangrijkste motorfietsmarkten, flex-fuel (E20)1-modellen op de markt te brengen en flex-fuel (E100)*1 modellen in 2025. Benzine-ethanol gemengde brandstof. Er bestaan veel verhoudingen, van 100% benzine tot 100% ethanol. E100 is 100% ethanol, en E20 is 20% ethanol.

2: Elektrificatie-initiatieven

Naarmate de markt zich uitbreidt, zal Honda elektrische motorfietsen op de markt brengen die een breed scala aan klantvereisten dekken. Door tegen 2025 meer dan tien nieuwe elektrische forens- en pleziermodellen op de markt te brengen, wil Honda een jaarlijkse verkoop van 1 miljoen elektrische motorfietsen bereiken binnen de komende vijf jaar, en 3,5 miljoen (ongeveer 15% van de totale verkoop) vanaf 2030.

Details van de geplande producten:

(1) Elektrische forensmodellen
Als een oplossing voor de problemen met de wijdverspreide acceptatie van elektrische motorfietsen in verband met reisafstand en laadtijd, heeft Honda de Honda Mobile Power Pack (MPP) verwisselbare batterijen ontwikkeld. MPP is zeer geschikt voor zakelijk gebruik, zoals het bezorgen van kleine pakketten, en de Honda e: business bike-serie, uitgerust met MPP, die al wordt gebruikt door Japan Post en Vietnam Post2. Nu bedrijven zich steeds bewuster worden van het milieu, wil Honda zijn zakelijke EV's wereldwijd uitbreiden. Honda voert momenteel gezamenlijke proeven uit met Thailand Post1 en is van plan in september te beginnen met de productie en verkoop van Benly e: in Thailand.
Voor persoonlijk gebruik is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 twee elektrische forensmodellen uit te brengen, verspreid over Azië, Europa en Japan.

Aangezien bedrijven steeds milieubewuster worden, is de vraag naar elektrische motorfietsen voor zakelijk gebruik de laatste jaren gestegen. Om aan die vraag te voldoen, biedt Honda de Honda e: Business Bike-modellen aan en versnelt het de wereldwijde lancering van elektrische motorfietsen voor zakelijk gebruik. Naast de levering van een Honda e: Business Bike serie model aan Japan Post en Vietnam Post Corporation2 voor postbezorging, voert Honda momenteel tests uit in samenwerking met Thailand Post Company Limited3, en is het van plan om de productie en verkoop van de Benly e: in Thailand te starten voor het einde van deze maand. Deze Honda e: Business Bike-modellen zijn uitgerust met verwisselbare Honda Mobile Power Pack (MPP)-accu's, die zeer geschikt zijn voor zakelijk gebruik, zoals het bezorgen van kleine pakjes, en die een oplossing bieden voor problemen in verband met de actieradius en de oplaadtijd, wat belangrijke uitdagingen zijn die moeten worden aangepakt om het wijdverbreide gebruik van elektrische motorfietsen te realiseren.

Voor persoonlijk gebruik is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 twee EV-modellen voor woon-werkverkeer te introduceren verspreid over Azië, Europa en Japan. Met het oog op de toekomstige marktomgeving, toepassingen en technologische vooruitgang, onderzoekt Honda een reeks toekomstige modellen voor persoonlijk gebruik, waaronder modellen die zijn uitgerust met een energiebron naast verwisselbare batterijen.

(2) EM2 / EB3 forensmodellen
Meer dan 90% van de huidige wereldwijde markt voor elektrische motorfietsen (ongeveer 50 miljoen stuks) bestaat tegenwoordig uit EM's en EB's. In China, 's werelds grootste markt, worden EM's / EB's algemeen gebruikt als een handige vorm van mobiliteit, en Honda gebruikt zijn sterke punten op het gebied van lokale ontwikkelingssnelheid om producten voor deze markt te ontwikkelen. Aangezien de EM/EB-markt wereldwijd groeit, is Honda van plan om tussen dit jaar en 2024 vijf compacte en betaalbare EM- en EB-modellen uit te brengen, verspreid over Azië, Europa en Japan, in aanvulling op China.

(3) Elektrische pleziermodellen
Honda is actief bezig met de ontwikkeling van geëlektrificeerde modellen in de categorie Plezier, naast EV's voor woon-werkverkeer. Op basis van het EV-platform dat in ontwikkeling is voor de categorie Plezier, is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 drie grote EV-modellen in deze categorie uit te brengen, verspreid over Japan, de VS en Europa. Honda zal ook het Kids Fun EV-model introduceren, ontworpen om het rijplezier door te geven aan de volgende generatie.

  • 2 Vietnamese postdienst
  • 3 Postdienst in Thailand
  • 4 Categorie elektrische bromfiets. Maximumsnelheid: 25 km/u - 50 km/u.
  • 5 Categorie elektrische fietsen, exclusief fietsen met elektrische ondersteuning. Maximumsnelheid: 25 km/u of lager.

Honda zal een platform voor elektrische motorfietsen ontwikkelen en uitbreiden op basis van zijn competitieve 'Mono-zukuri'-kennis (kunst van het maken van dingen) door ICE-platforms te ontwikkelen in combinatie met de drie belangrijkste componenten voor elektrische voertuigen: batterijen, PCU's en motoren. Door aan de eisen van de klant te voldoen met zeer efficiënte productiemethoden, zal Honda in zijn elektrische voertuigen een rijplezier bieden die wedijvert met die van zijn ICE-voertuigen, tegen een betaalbare prijs.
Met betrekking tot batterijen, een kerncomponent voor elektrische voertuigen, zal Honda actief gebruik maken van zijn eigen middelen, met als doel deze te gebruiken in zijn volledige solid-state batterijen die momenteel worden ontwikkeld voor zijn motorfietsen.

3: Probleemloos en stressvrij gebruik van elektrische motorfietsen

Een ontwikkelde laadinfrastructuur en gestandaardiseerde batterijen zijn essentieel voor de brede acceptatie van elektrische voertuigen. Als deel van de optimalisatie van de laadinfrastructuur, werkt Honda aan de brede aanname van het delen van batterijen.
(1) Brede aanname van het delen van batterijen

  • Honda heeft een joint venture opgericht in Indonesië, een van de belangrijkste motorfietsmarkten, om een service voor het delen van batterijen te exploiteren met behulp van MPP's en MPP-aangedreven mobiliteit. Er is nu een service voor het delen van batterijen actief op Bali.
  • In India is Honda van plan om eind dit jaar een service voor het delen van batterijen te starten voor elektrische driewielertaxi's (de zogenaamde riksja's). Honda is ook van plan het delen van batterijen uit te breiden naar andere Aziatische landen.
  • In Japan hebben Eneos en de vier grote Japanse motorfietsfabrikanten in april van dit jaar gezamenlijk Gachaco, Inc. opgericht, een organisatie die van plan is om in de herfst van dit jaar een servicebedrijf voor het delen van batterijen voor motorfietsen te starten.

Om de toegevoegde waarde van deze elektrische motorfietsen te vergroten, zal Honda het gebruik van de middelen van zijn Business Development Operations maximaliseren. BDO is in april van dit jaar gelanceerd met als doel om te transformeren van een eenmalig bedrijfsmodel waarin hardware(producten) worden verkocht, naar een herhalend model waarin hardware en software worden gecombineerd.

Met softwareontwikkeling zal Honda Drivemode, een dochteronderneming van Honda, gebruiken om nieuwe waardecreatie in de verbonden wereld te verbeteren. Honda streeft naar een gebruikerservaring (UX) die de kwaliteit van het rijden continu verbetert door middel van connectiviteit, beginnend met zijn elektrische forensmodellen gepland voor 2024. Hierbij kan worden gedacht aan het gebruik van connectiviteit voor optimale routes waarbij rekening wordt gehouden met de resterende EV-reisafstand, melding van oplaadpunten, veilige rijbegeleiding en after-service-ondersteuning.

Vooruitkijkend zal Honda werken aan het bouwen van een verbonden platform dat meer waarde genereert door niet alleen zijn motorfietsen te verbinden, maar ook door Honda-producten te koppelen en connectiviteit te realiseren buiten hun productdomeinen.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal