• Home
  • Persberichten
  • Details Ducati MotoE prototype: 150 PK - 140 Nm - 225 kilo (waarvan accu 110 kilo)
Details Ducati MotoE prototype: 150 PK - 140 Nm - 225 kilo (waarvan accu 110 kilo)

Details Ducati MotoE prototype: 150 PK - 140 Nm - 225 kilo (waarvan accu 110 kilo)

Ducati onthult de technische details van het MotoE project voor Ducati's eerste elektrische motorfiets, een prototype dat vanaf 2023 zal deelnemen aan de FIM MotoE World Cup, waarvan de in Bologna gevestigde motorfietsfabrikant partner zal zijn als enige leverancier met 18 motorfietsen op het circuit tijdens elk raceweekend.

Het resultaat tot nu toe: de Ducati MotoE heeft een totaalgewicht van 225 kg (12 kg minder dan de door Dorna en FIM opgelegde minimumeisen voor een motorfiets die de afstand van de race kan afleggen) en kan rekenen op maximumvermogens en -koppels van respectievelijk 110 kW (150 pk) en 140 Nm, waarmee een snelheid van 275 km/u op een circuit als Mugello (Italië) kon worden bereikt.

Het werk van het Ducati MotoE team heeft geleid tot de ontwikkeling van een elektrische motorfiets met unieke technische oplossingen. Te beginnen met het accupakket, het meest bindende en kenmerkende element in termen van massa's en afmetingen, dat op de Ducati MotoE wordt gekenmerkt door een vorm die speciaal is ontworpen om het natuurlijke verloop van het middengedeelte van de motorfiets te volgen. Het accupakket weegt 110 kg en biedt een capaciteit van 18 kWh met een 20 kW laadcontactdoos geïntegreerd in de achterkant. Binnenin bevinden zich 1.152 cilindervormige cellen van het type "21700".

De omvormer, met een laag gewicht van 5 kg, is een eenheid die is afgeleid van een high-performance model dat wordt gebruikt in de autosport voor elektrische voertuigen, terwijl de motor (21 kg gewicht en een maximale rotatiesnelheid van 18.000 rpm) is ontwikkeld door een partner volgens de technische specificaties die door Ducati zijn verstrekt. Het hele systeem is gebaseerd op een spanning van 800V (met een volledig opgeladen accupakket) om de output van de elektrische aandrijflijn te maximaliseren en, als gevolg daarvan, de prestaties en de actieradius.

Een van de meest geavanceerde technische oplossingen die zijn getest op de Ducati MotoE betreft het koelsysteem. De prototype componenten worden namelijk gekoeld door een bijzonder geavanceerd en efficiënt vloeistofsysteem met een dubbel circuit dat is ontworpen om aan de verschillende thermische behoeften van het accupakket en de motor/omvormer unit te voldoen . Dit garandeert een extreme regelmaat van de temperaturen met belangrijke voordelen in termen van consistentie van de prestaties, maar ook in oplaadtijden. In feite is het niet nodig om te wachten tot het accupakket is afgekoeld om het proces te starten: de Ducati MotoE kan worden opgeladen zodra hij de garage binnenkomt, en het duurt ongeveer 45 minuten om hem op te laden tot 80% van zijn actieradius.

De carbon behuizing van het accupakket fungeert ook als een ondersteund onderdeel van het chassis, net als bij het Ducati Panigale V4 motorblok, met een aluminium monocoque voorframe voor het voorste gedeelte dat 3,7 kg weegt. De achterzijde is samengesteld uit een aluminium swingarm met een gewicht van 4,8 kg met een geometrie zoals die van de Ducati Desmosedici die in de MotoGP rijdt. Het achterste subframe, waarin de achterkant en het rijderszadel zijn geïntegreerd, is gemaakt van carbon.

De ophanging is voorzien van een Öhlins NPX 25/30 drukvork met 43 mm diameter upside-down buizen aan de voorzijde, afgeleid van de Superleggera V4, terwijl een Öhlins TTX36 schokdemper aanwezig is aan de achterzijde en volledig instelbaar is. De stuurdemper is een verstelbare Öhlins-eenheid.

Het remsysteem wordt geleverd door Brembo en is afgestemd op de specifieke eisen van de Ducati MotoE. Aan de voorzijde bestaat het uit een dubbele stalen schijf met een diameter van 338,5 mm met een grotere dikte, die is voorzien van vinnen op de interne diameter met als doel het thermische uitwisselingsoppervlak te vergroten en de koeling van de schijf te verbeteren in omstandigheden van extreem gebruik op het circuit. Twee GP4RR M4 32/36 remklauwen met een PR19/18 radiale hoofdremcilinder werken op deze dubbele remschijf. Achteraan werkt de P34-remklauw op een enkele schijf met een diameter van 220 mm en een dikte van 5 mm met een PS13-mastercilinder. De teams kunnen er ook voor kiezen hun motorfietsen uit te rusten met een optionele achterrembediening op het linkerhandvat, die de rijder als alternatief voor de pedaalrem kan gebruiken.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen