Nieuw: 2022 Harley Davidson Nightster met 975T motorblok

De Harley-Davidson Nightster 2022 schrijft een nieuw hoofdstuk in het rijke verhaal van de Harley-Davidson Sportster. De motorfiets is een sprong voorwaarts in prestaties en design, terwijl het een toegankelijk instapmodel blijft voor nieuwe (Harley-)rijders. Deze geheel nieuwe motorfiets combineert een klassiek Sportster-silhouet met de on-demand prestaties van de nieuwe Revolution Max 975T-aandrijflijn, naast een groot aantal moderne elektronische hulpmiddelen en features. De 2022 Nightster herdefinieert de Sportster-ervaring voor een nieuwe generatie rijders.

"De Nightster is een instrument van expressie en verkenning, ondersteund door prestaties", zegt Jochen Zeitz, Chairman, President en CEO van Harley-Davidson. "Door voort te bouwen op de 65-jarige Sportster-erfenis, biedt de Nightster een canvas voor creativiteit en personalisatie, en biedt hij het ultieme platform voor maatwerk en expressie voor nieuwe en bestaande rijders."

Nieuwe Revolution Max 975T aandrijflijn

Het hart van het 2022 Nightster wordt gevormd door de nieuwe Revolution Max 975T-aandrijflijn. Deze vloeistofgekoelde 60 graden V-Twin heeft een koppelcurve die vlak blijft over de hele vermogensband. De motorprestaties leveren sterke acceleratie en robuust vermogen in het middenbereik. De lengte en vorm van de intake velocity stacks, gecombineerd met het volume van de airbox, zijn afgestemd om de prestaties over het hele toerenbereik te maximaliseren. De profielen van de dubbele bovenliggende nokkenassen en de variabele kleptiming op de inlaatkleppen passen bij de prestaties van deze motor.

Harley Davidson Nightster 2022

Revolution Max 975T motorspecificaties

  • Inhoud 975 cc
  • 90 pk (67 kW) @7500 TPM
  • 95 Nm piekkoppel @ 5000 TPM
  • 97 mm boring x 66 mm slag
  • Compressieverhouding 12:1

Hydraulische klepspelingverstelling zorgt voor een stille werking en elimineert de noodzaak van dure, gecompliceerde serviceprocedures. Interne balansassen helpen vibraties van de motor te verminderen om het rijcomfort en de duurzaamheid van het voertuig te verbeteren. De balansassen zijn afgesteld om net genoeg trillingen door te geven om de rijder het gevoel te geven dat de motorfiets leeft.

Krachtige wendbaarheid

De Nightster combineert een wendbaar, lichtgewicht chassis met een krachtige motor die is afgesteld voor sterke prestaties in het middenbereik, een ideale combinatie voor manoeuvreren door stadsverkeer en doorrijden over bochtige weggetjes. Centrale voetbediening en een laag stuur plaatsen de rijder in een centrale, comfortabele houding op de motorfiets. De onbeladen zithoogte is 698 mm. De lage zithoogte gecombineerd met het smalle profiel maakt het voor de meeste rijders mogelijk om vol vertrouwen de voeten plat neer te zetten bij een stop.

De Revolution Max 975T-aandrijflijn is het centrale, dragende onderdeel van het Nightster-chassis. Dit vermindert het gewicht van de motorfiets aanzienlijk en resulteert in een zeer stijf chassis. De staartsectie is geconstrueerd van lichtgewicht aluminium. De achterbrug is gemaakt van gelaste rechthoekige stalen buizen en is een bevestigingspunt voor de dubbele achterschokdempers.

De voorvering is een conventionele 41 mm SHOWA Dual Bending Valve voorvork, ontworpen om verbeterde handlingprestaties te bieden door de band in contact te houden met het wegdek. De achterwielophanging is uitgevoerd met dubbele schokdempers met emulsietechnologie en heeft een kraag met schroefdraad voor het eenvoudig afstellen van de voorbelasting.

H-D Veiligheidsverbeteringen

De Nightster is uitgerust met Harley-Davidson Veiligheidsverbeteringen, een verzameling technologieën die zijn ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassiscontrole, elektronische remcontrole en aandrijflijntechnologie. De drie elementen zijn:

• Antiblokkeersysteem (ABS): voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen en helpt de rijder de controle te behouden bij een noodstop rechtuit. ABS werkt onafhankelijk voor de voor- en achterremmen om de wielen draaiend te houden en ongecontroleerde wielblokkering te voorkomen.

• Traction Control System (TCS): voorkomt dat het achterwiel overmatig doordraait bij acceleratie. TCS kan het vertrouwen van de rijder vergroten wanneer de beschikbare tractie wordt beperkt door nat weer, een onverwachte verandering in het wegdek of op een onverharde ondergrond. De rijder kan TCS in elke rijmodus deactiveren wanneer de motorfiets stilstaat en de motor draait.

• Drag-Torque Slip Control System (DSCS): past het motorkoppel aan en vermindert overmatige achterwielslip bij door de aandrijflijn veroorzaakte vertraging, wat meestal optreedt wanneer de rijder abrupt terugschakelt of snel het gas loslaat op nat of glad wegdek.

Selecteerbare rijmodi

De Nightster biedt selecteerbare rijmodi die de prestatiekenmerken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie elektronisch regelen. Elke rijmodus bestaat uit een specifieke combinatie van vermogensafgifte, motorrem, ABS en TCS-instellingen.
Met de MODE-knop op de rechter controller kan de rijder de actieve rijmodus wijzigen, zowel rijdend als bij stilstand. Een uniek pictogram voor elke modus verschijnt op het instrumentdisplay wanneer die modus is geselecteerd.

• Road modus is bedoeld voor dagelijks gebruik en levert evenwichtige prestaties. Deze modus biedt een minder agressieve gasrespons en minder motorvermogen in het middenbereik dan de Sport-modus, met een hoger niveau van ABS- en TCS-interventie.

• Sport modus levert het volledige prestatiepotentieel van de motorfiets op een directe en nauwkeurige manier, met vol vermogen en de snelste gasrespons. TCS is ingesteld op het laagste interventieniveau en het remmen op de motor wordt verhoogd.

• Regen modus is ontworpen om meer vertrouwen te geven in de regen of wanneer de tractie anderszins beperkt is. De gasrespons en het vermogen zijn geprogrammeerd om de acceleratie aanzienlijk te beperken, de motorrem wordt beperkt en de hoogste niveaus van ABS- en TCS-interventie gelden.

De lichtgewicht plastic 11,7 liter brandstofcel bevindt zich onder het zadel. Wat de traditionele brandstoftank vóór het zadel lijkt te zijn, is een stalen afdekking voor de airbox. De brandstofvulopening zit onder het scharnierende zadel. Door de brandstofcel onder het zadel te plaatsen, wordt de capaciteit van de inlaat-airbox van de motor geoptimaliseerd en komt het gewicht van de brandstof lager in het chassis te zitten in vergelijking met een traditionele brandstoftank. Dit resulteert in een lager zwaartepunt voor een betere handling en maakt het kantelen vanaf de zijstandaard lichter.

De Nightster is voorzien van een ronde analoge 4-inch snelheidsmeter en een ingebouwd multifunctioneel LCD-scherm op de stuurverhoger. De LED-verlichting levert stijl en uitstekende prestaties en zorgt er tegelijkertijd voor dat de motorfiets opvalt voor andere bestuurders. De Daymaker LED-koplamp produceert een homogene lichtspreiding, wat storende hotspots elimineert.

Fris ontwerp gebaseerd op klassieke vorm

Van de grond af nieuw opgebouwd, presenteert de lage, krachtige Nightster klassieke Sportster-stijlkenmerken. Dit is het duidelijkst in de zichtbare achterschokdempers en de vorm van de airbox-cover, die een diepe buiging maakt naar de iconische Sportster walnoot-benzinetank. Het ronde luchtinlaatdeksel, het solozadel, de gechopte spatborden en het speed screen verwijzen naar elementen van recente Sportster-modellen, terwijl een zijpaneel dat de brandstoftank onder het zadel verbergt, een vorm heeft die lijkt op de vorige Sportster-olietank. De Revolution Max-aandrijflijn vormt het middelpunt van het ontwerp, omlijst door kronkelende uitlaatkoppen en afgewerkt in een getextureerde Metallic Charcoal poedercoating met Gloss Black inzetstukken. Een deksel onder de radiator verbergt de accu en zorgt ervoor dat de radiator minder prominent aanwezig is. De wielen zijn afgewerkt in Satin Black. Lakopties zijn onder meer Vivid Black, Gunship Grey en Redline Red. Gunship Grey en Redline Red worden alleen toegepast op de airbox-cover; de voor- en achterspatborden en het speed screen zijn altijd afgewerkt in Vivid Black.

Harley-Davidson Genuine Motor Parts & Accessories heeft een reeks accessoires voor de Nightster gecreëerd. Ieder component is zorgvuldig ontworpen om de pasvorm, het comfort en de stijl van de machine te verbeteren.

De Nightster is vanaf mei 2022 wereldwijd bij geautoriseerde Harley-Davidson-dealers leverbaar. De adviesprijs is €15.495 (BE) en €18.495 (NL) voor Vivid Black en €15.795 (BE) en €18.825 (NL) voor de overige kleuropties.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal