Nieuw: 2022 Aprilia SR GT 125cc en 200cc motorscooters

Aprilia presenteert op EICMA 2021 een absoluut nieuwe aanbieding binnen de klasse van compacte GTscooters, met de onthulling van de Aprilia SR GT. Aprilia SR GT is Aprilia's eerste "urban adventure"-scooter, ontworpen om het plezier van alledaagse stadsritten te herontdekken, maar ook voor langere afstanden of op minder gebaande wegen en paden, dankzij specificaties geïnspireerd op de enduro-wereld, waardoor hij de ideale metgezel is onder alle omstandigheden. De Aprilia SR GT is een uitbreiding van de Aprilia Urban Mobility-familie, een lijn van uiterst functionele voertuigen die de evolutie van de stedelijke mobiliteit volgen en zijn ontworpen om elke dagelijkse rit betrouwbaarder, eenvoudiger en spannender te maken, maar altijd met het pure Aprilia-DNA.

Bij de nieuwe Aprilia SR GT bieden de actieve zithouding en het brede stuur in de stijl van een naked bike de beste controle, terwijl de vering met lange veerweg en de grotere bodemvrijheid het gemakkelijk maken om elk obstakel tijdens het rijden in de stad te overwinnen; Met brede banden en een all-terrain-profiel geschikt voor alle soorten ondergrond, van asfalt in de stad tot kasseien en onverharde wegen. Dit alles wordt gecombineerd met Aprilia's onmiskenbare sportieve design, state-of-the-art 125cc en 200cc i-get-motoren met Start&Stop-systeem voor de beste prestaties in zijn klasse, en een complete uitrusting inclusief volledige LED-verlichting, LCD-instrumentarium en Aprilia MIA connectiviteitssysteem (optioneel).

Onweerstaanbaar in de stad en klaar voor avontuur

De Aprilia SR GT is gemaakt om van elke rit een sensatie te maken, dankzij de prettige besturing. Het frame profiteert van de spreekwoordelijke knowhow van Aprilia op het gebied van frame-ontwerp: een garantie voor een compromisloos dynamisch weggedrag. Het bestaat uit een dubbel wiegframe van buizen van hoogsterktestaal in combinatie met een gloednieuwe wielophanging met een lange veerweg die speciaal voor dit model is ontwikkeld.
Voor is een Showa-vork gemonteerd met poten van 33 mm diameter en een veerweg van 122 mm, 22% meer dan de beste concurrentie; achter zijn een paar Showa dubbelwerkende, in 5 standen instelbare schokdempers met schroefveren gemonteerd; de veerweg is 102 mm, 7% beter dan concurrenten in deze klasse. Deze specifieke configuratie, in combinatie met een specifieke afstelling van de ophanging, draagt bij tot meer controle, comfort en veiligheid, vooral bij kuilen en hobbels, zonder dat het rijplezier eronder lijdt.

Dankzij het verfijnde frame, een gewicht van slechts 144 kg met een volle tank (148 kg voor de 200-versie) en lichtmetalen velgen van 14" voor en 13" achter met grote banden (110/80 en 130/70), biedt de Aprilia SR GT een grote wendbaarheid en handelbaarheid in het verkeer, maar is ook stabiel bij hogere snelheden. Het remsysteem maakt gebruik van een 260 mm "wave-type"-remschijf voor, die lichter is en beter warmte afvoert, waardoor betere prestaties verzekerd zijn; achter is een 220 mm remschijf gemonteerd (eveneens van het "wave-type" op de 200- en 125 Sport-versies).

De Aprilia SR GT onderscheidt zich ook door een minimum bodemvrijheid van 175 mm; een specificatie die niet te vinden is op conventionele, compacte GT-scooters, waardoor het mogelijk is om gemakkelijk drempels te nemen en van verhogingen af te rijden. Al deze kenmerken, gecombineerd met "all-terrain"-banden met een licht noppenprofiel, maken de Aprilia SR GT uiterst flexibel, geschikt voor alle soorten gebruik: onstuitbaar in de stad, waar obstakels als drempels, tramrails, putdeksels, kuilen en kapot asfalt niet ongewoon zijn, maar de SR GT is ook klaar voor spannende ritten, waarbij u het asfalt achter u laat en u zich desgewenst op onverharde wegen kunt begeven.

Lange afstanden afleggen is ook geen probleem, mede dankzij een grote brandstoftank: met een inhoud van 9 liter is een actieradius van ongeveer 350 km mogelijk.
In het 25-liter compartiment onder het zadel past een integraalhelm, terwijl er accessoires zijn om de Aprilia SR GT nog reislustiger te maken, waaronder een ruime en duurzame aluminium topkoffer van 33 liter.

De nieuwste generatie i-get-motoren voor de beste prestaties in zijn klasse

De Aprilia SR GT onderscheidt zich in het segment van de compacte GT-scooters ook op het vlak van motorvermogen en efficiëntie, dankzij twee ultramoderne Euro 5-motoren uit de i-get-familie met elektronische inspuiting, vier kleppen per cilinder en vloeistofkoeling en ontwikkelt met de knowhow van het onderzoeks- en ontwikkelcentrum voor scootermotoren van de Piaggio-groep, het meest toonaangevende in Europa.

Naast de 125 cc eencilinder i-get-motor, goed voor een maximumvermogen van 11 kW bij 8.750 tpm en een koppel van 12 Nm bij 6500 tpm, is de Aprilia SR GT 200 ook leverbaar met de nieuwe 174 cc eencilinder motor, die een vermogen van 13 kW bij 8.500 tpm en een koppel van 16,5 Nm bij 7000 tpm levert. Dit zijn waarden die onder alle omstandigheden elasticiteit, fel accelereren en soepele motoreigenschappen garanderen.

Deze resultaten zijn bereikt door zorgvuldig herontwerp van een groot aantal onderdelen om de thermodynamische prestaties te optimaliseren; in het bijzonder de nieuwe 200cc-motor is voorzien van een aluminium cilinder met Nikasil-voering, een nieuwe zuiger met herzien ontwerp van de zuigerbodem en een nieuwe cilinderkop die bijdragen aan een optimaal verbrandingsrendement.

De toegenomen prestaties van de motor vereisten ook de toepassing van een efficiëntere radiateur, terwijl de CVT-transmissie, met een nieuwe, grotere koppeling, eveneens werd herzien om te beantwoorden aan de nieuwe vermogenscurve van de motor.

Alle modellen van de Aprilia SR GT-reeks zijn uitgerust met het Start&Stop-systeem dat bekend staat als RISS (Regulator Inverter Start & Stop System). Bij dit systeem ontbreekt de klassieke startmotor; deze is vervangen door een borstelloze elektromotor die rechtstreeks op de krukas wordt gemonteerd. Dit biedt vele voordelen: stiller tijdens starten, lichter en betrouwbaarder, lager verbruik. Start & Stop schakelt de motor 1 tot 5 seconden na het stoppen automatisch uit (mits de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt). De geringste bediening van de gashendel volstaat om de motor onmiddellijk weer te starten, in alle stilte, omdat de klassieke startmotor niet aanwezig is. Dit draagt bij aan het lage brandstofverbruik van de motoren: het verbruik tijdens de WMTC-testcyclus is 40 km/l voor de SR GT 125 en 38,5 km/l voor de SR GT 200.

Ook een agressievere Sport-versie is in het gamma opgenomen

Naast een klassiekere versie is de Aprilia SR GT ook leverbaar in een Sport-versie, met nog agressievere en sportievere styling en uitrusting. 

De Aprilia SR GT is leverbaar in drie kleuren: Aprilia Black, Street Grey en Infinity Blue, altijd in combinatie met zilvergrijze voetsteunen, zijkappen en handgrepen voor de passagier. De wielen zijn zwart, het zadel is zwart met grijze stiksels.

De Sport-versie verwijst nog sterker naar de kenmerkende racemotoren van Aprilia, met de lakkleuren Street Gold, Iridium Grey en Red Raceway, bijpassende rood gespoten wielen en een tweekleurig zwart en grijs zadel met rode stiksels. De letters Aprilia zijn aangebracht op de zilvergrijze voetsteunen, terwijl de middentunnel en de zijkappen in matzwart zijn uitgevoerd, met bijpassende handgrepen voor de passagier. De grote "a" van Aprilia staat aan weerszijden op de kuip.

Foto: Courtesy EICMA

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal